• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme & Kyla AC:n Fiat

Ort
Limhamn
Hej..
I fjol fick jag en ny ac kompressor insatt,
Redan då var det något kontaktfel som gjorde att den inte startade eller att den stannade under färd....
Nu när jag återväbder till Sverige så har den fått gå mycket pga värmen nere i Europa...
Jag har lokaliserat felet till ett relä i motorrummet och fixat problemet..
Men innan när jag körde så fanns det ingen lampa som tändes när compresorn går, så jag monterade in en blå ljusdiod som lyser när kompressorn får signalen att jobba...
Nu har jag märkt att kompressorn själv stänger av och på under körning, är detta normalt... Jag har ingen tempkontroll till ac;en men något vwrkar ändå stänga av den med jämna mellanrum..

Detta är en fiat 2,8 jtd 2005, men kyl kompressorn är ny

På fotot ser du den blåa led som bara lyser när kompressorn jobbar...

IMG_20220523_113743_1.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Är den inte termostatstyrd, då slår den väl ifrån när önskad temperatur är nådd. (Bara en gissning)
Då är den väl dold... Det finns en strömbrytare för ac:n, som sitter under reglaget där du väljer hur luften skall blåsa... Om du tittar på fotot så ser du en orange lampa som lyser... Den lyser när jag trycker på strömbrytaren och indikerar då att ac:n är på.....
Men något annat startar och stoppar ac:n.... Då den blåa lampan tänds och släcks med jämna mellanrum.. :rolleyes:
 
Det är normalt att kompressorns slår av och på.

Det finns en tempsensor/känselkropp som stannar kompressorn runt 1-2 plusgrader i förångaren. (annars isklump i förångaren)
AC kompressorn cyklar med temgivaren, helt normalt och det sker hela tiden, utom i fallet nedan.

I AC systemet finns det också en tryckgivare som stänger av kompressorn om trycket i systemet blir för högt.
Detta kan inträffa vid mycket varmt väder, när ACn inte orkar kyla ned.
 
Det är normalt att kompressorns slår av och på.

Det finns en tempsensor/känselkropp som stannar kompressorn runt 1-2 plusgrader i förångaren. (annars isklump i förångaren)
AC kompressorn cyklar med temgivaren, helt normalt och det sker hela tiden, utom i fallet nedan.

I AC systemet finns det också en tryckgivare som stänger av kompressorn om trycket i systemet blir för högt.
Detta kan inträffa vid mycket varmt väder, när ACn inte orkar kyla ned.
Allt låter förnuftigt av vad du skrivit...
Men en gång idag när jag startade ac:n så lyste inte den blåa lampan... Vilket betyder att ac fick ingen spänning... Jag körde över några hål i vägen och plötsligt startade ac:n. Och den blåa dioden lyser..

För flera dagar sedan när jag var i Montenegro så fick jag nästan alldrig igång ac:n... Det var mycket varmt ute, och då hade jag inte heller monterat signallampan, så jag hade noll koll på om den fick spänning...
Den blåa lampan styrs av det ena relä i motorrummet som startar ac:n... De "skydd" som du nämner stänger de av ac:n via detta relä... Eller har de egna kretsar som sköter skyddet?

Nu står vi och väntar på färjan till Trelleborg som går 22:30...
Sen jag lagade brommsarna har resan i stort sett gått bra och bilen har skött sig fin.... Tyvärr står jag med nästan tom tank... Det blir dyrt imorgon...
 
Den blåa lampan styrs av det ena relä i motorrummet som startar ac:n... De "skydd" som du nämner stänger de av ac:n via detta relä... Eller har de egna kretsar som sköter skyddet?
Tillslagsreläet är då samma.
Det som skiljer är hur relät styrs.
Det jag beskriver ovan är mekaniska kontakter, det minsta möjliga skydd man kan konstruera ett AC system med.

På nyare bilar är relät mjukvarustyrt med givarvärden och logik.
Det är hart när omöjligt att veta när mjukvaran tycker det är läge att slå till kompressorn.
Inte många som publicerar mjukvarulogiken för sina bilar/motorer.

Exempel på när AC kompressorn stängs av:
Hög kylvätsketemperatur.
Hög laddlufttemperatur.
Högt kylmedietryck.
Hög kondensortemperatur
Låg förångartemperatur.
Lågt kylmedietryck. (för lite gas)
Motor på full gas. (vanligt på klena motorer, AC kompressorn kan ta upp mot 8 hk.)
Och så vidare........
 
Senast ändrad:
Tack Michael.... för tydlig information...

En undran bara.....
Med tanke på alla start o stopp som du skrev så undrar jag....
Hur skall jag tänka här.... När det är kallare ute så ökar antalet automatiska stopp start..... Medan när det är varmt ute så minskar antalet stopp start på kompressorn...
 
Tack Michael.... för tydlig information...

En undran bara.....
Med tanke på alla start o stopp som du skrev så undrar jag....
Hur skall jag tänka här.... När det är kallare ute så ökar antalet automatiska stopp start..... Medan när det är varmt ute så minskar antalet stopp start på kompressorn...
Det stämmer som du säger, ju lägre kylbehov desto mindre behöver kompressorn gå.

Som kuriosa, det är viktigt att hålla koltätningen på kompressorns ingående axel smord, annars kan kylmedia läcka ut.
På vintern (i Sverige tex) går inte kompressorn alls, det är för kallt.
Det vi på Saab gjorde (typ 80-90 talet), var att skicka en aktiveringspuls till kompressorn när startmotorn drog runt motorn, före motorn startat.
Det räcker för att återbilda oljefilmen på tätningen.
 
Det stämmer som du säger, ju lägre kylbehov desto mindre behöver kompressorn gå.

Som kuriosa, det är viktigt att hålla koltätningen på kompressorns ingående axel smord, annars kan kylmedia läcka ut.
På vintern (i Sverige tex) går inte kompressorn alls, det är för kallt.
Det vi på Saab gjorde (typ 80-90 talet), var att skicka en aktiveringspuls till kompressorn när startmotorn drog runt motorn, före motorn startat.
Det räcker för att återbilda oljefilmen på tätningen.
Jag har alltid AC aktiverad på mina fordon, vid kall höst/vinter, typ <+7C brukar jag parkera i "varma" P-hus vid shoppingturer, då hoppar kompressorn igång den tiden, och får sin smörjning, funkar så klart i andra uppvärmda ställen som tvätthallar m.m.
Ett litet tips bara
 
Det stämmer som du säger, ju lägre kylbehov desto mindre behöver kompressorn gå.

Som kuriosa, det är viktigt att hålla koltätningen på kompressorns ingående axel smord, annars kan kylmedia läcka ut.
På vintern (i Sverige tex) går inte kompressorn alls, det är för kallt.
Det vi på Saab gjorde (typ 80-90 talet), var att skicka en aktiveringspuls till kompressorn när startmotorn drog runt motorn, före motorn startat.
Det räcker för att återbilda oljefilmen på tätningen.
Sätter man på full värme och recirkulation brukar det räcka för att öka trycket i förångaren (systemet) tillräckligt för att kunna få igång kompressorn.
Så gör jag på vintern.
 
Är den inte termostatstyrd, då slår den väl ifrån när önskad temperatur är nådd. (Bara en gissning)
Det förutsätter väl att man har en "manuell" AC? På ett helautomatiskt system (ACC) fungerar det väl inte?
Den går när den behövs, slår ifrån och slår till exakt som termostaten för värmen jobbar, slår på slår av, är samma med klimatordnings i bilar som har det 👍🏽🤗
 
De flesta ? ACC går väl att tvångstyra och välja återcirkulation.
Det är tryckkännarna (pressostaterna) som kontrollerar kompressorns av/på och termostaten för kupétemperaturen som reglerar temperaturspjället som blandar kall luft från förångaren med varm luft från värmeelementet.
 
De flesta ? ACC går väl att tvångstyra och välja återcirkulation.
Det är tryckkännarna (pressostaterna) som kontrollerar kompressorns av/på och termostaten för kupétemperaturen som reglerar temperaturspjället som blandar kall luft från förångaren med varm luft från värmeelementet.
Jadå, återcirkulation går att välja. Men om jag sätter på högsta temperatur så förstår jag inte varför kylningen, dvs kompressorn, ska starta.
Det är alltså inget ifrågasättande av uppgifterna utan en ärlig fråga för att jag ska förstå.
 
Det beror på om värmeväxlaren sitter före förångaren, sett med luftflödet genom klimatsystemet.
Om detta är fallet, kommer värmen från värmeväxlaren att värma förångaren.
Detta kan vara tillräckligt för att starta kompressorn, är det riktigt kallt ute kan systemtrycket att vara för lågt för kompressorstart.

Map det jag nämnde i inlägg #10, på den gamla 900an satt förångaren före värmeväxlaren.
Då fanns det ingen möjlighet att få igång kompressorn vintertid.

Även restvärme som sprider sig vid stopp kan värma upp systemet så kompressorn startar.
Det fick en kollega erfara.
Personen fick låna en provbil över en helg i december, han åkte från Trollhättan till östra Sverige.
"Vänliga" kollegor kopplade in tutan på AC kompressorns tillslag.
Detta resulterade att vid vart trafikljus, stopp plikt, osv, tutade bilen utan att personen kunde göra något.
Han var väldigt lite uppskattande:mad: på måndag morgon.

Om han hade haft kunskap nog hade han kunnat trycka in "Eco" på ACC panelen, det stänger av ACn.
 
I luftflödets riktning ligger alltid? förångaren först för att den bl a skall avfukta luften innan den värms upp av värmeväxlaren. Har man varm luft i kupén och sätter på återcirkulation kommer den varma luften att värma upp förångaren, trycket stiger i A/C-systemet och kompresson startar.
Jag har för mig att vissa ACC-system tvångstartar kompressorn när man väljer "Defrost" men är inte helt säker.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen