- Ort
- Skutskär
Ett klassiskt uttryck i affärssammanhang säger ungefär: "Om du är nöjd, tala om det för dina vänner. Om du är missnöjd, tala om det för oss".
Den vanliga tolkningen av den andra meningen är väl att företaget vill få chansen att, inom rimliga gränser, rätta till orsaken till missnöjet så att kunden sprider en positiv bild av dem istället för en negativ. Jag har trott att också husbilstillverkarna har någon liknande filosofi. Var det en överoptimistisk tro? Våra erfarenheter just nu pekar tyvärr på det.
Vi köpte vår Malibu/Carthago plåtis ny 2018. Efter ungefär 4 års användning av bilen, i storleksordningen 7 veckor/år och däremellan inomhusförvarad, märktes tunna sprickor i konstlädret i klädseln på framsätets stolar. Tråkigt tyckte vi, men trodde tyvärr att det bara var en kosmetisk störning som man kunde leva med och inte som vi nu vet, ett första tecken som skulle följas av mer. Nu ser det betydligt värre ut, ytskiktet har börjat flagna och släpper i små bitar från underlaget. Problemet syns nu också på soffan i dinetten. Givetvis har garantin upphört för länge sedan och givetvis händer det att produkter med åren går sönder av "naturliga" orsaker. Men här är det uppenbart frågan om en från början undermålig kvalitet i ett antal årsmodeller och utföranden (vilket bekräftas av andra ägares berättelser på ett märkesforum, som jag tyvärr inte sett förrän nu) som pga av begränsad användning inte visat sig förrän ganska sent. Förhoppningen var därför att Carthago skulle visa sig tillmötesgående och erbjuda någon form av goodwill, inom rimliga gränser. T.ex. att sälja en ny klädsel till nettopris som vi själva kunde ombesörja montering av. De har ju redan tjänat sitt påslag på (skräp-)klädseln som satt i när bilen var ny och borde kunna avstå från att tjäna pengar på ersättaren också...
Tyvärr har gensvaret inte alls varit i närheten av detta, så vår slutsats ser ut att bli: Nej, Carthago verkar inte speciellt intresserade av vi kunder skall sprida en positiv bild av dem istället för en negativ.
Finns det liknande erfarenheter, eller motsatta, här på forumet; för samma eller andra fabrikat?
Den vanliga tolkningen av den andra meningen är väl att företaget vill få chansen att, inom rimliga gränser, rätta till orsaken till missnöjet så att kunden sprider en positiv bild av dem istället för en negativ. Jag har trott att också husbilstillverkarna har någon liknande filosofi. Var det en överoptimistisk tro? Våra erfarenheter just nu pekar tyvärr på det.
Vi köpte vår Malibu/Carthago plåtis ny 2018. Efter ungefär 4 års användning av bilen, i storleksordningen 7 veckor/år och däremellan inomhusförvarad, märktes tunna sprickor i konstlädret i klädseln på framsätets stolar. Tråkigt tyckte vi, men trodde tyvärr att det bara var en kosmetisk störning som man kunde leva med och inte som vi nu vet, ett första tecken som skulle följas av mer. Nu ser det betydligt värre ut, ytskiktet har börjat flagna och släpper i små bitar från underlaget. Problemet syns nu också på soffan i dinetten. Givetvis har garantin upphört för länge sedan och givetvis händer det att produkter med åren går sönder av "naturliga" orsaker. Men här är det uppenbart frågan om en från början undermålig kvalitet i ett antal årsmodeller och utföranden (vilket bekräftas av andra ägares berättelser på ett märkesforum, som jag tyvärr inte sett förrän nu) som pga av begränsad användning inte visat sig förrän ganska sent. Förhoppningen var därför att Carthago skulle visa sig tillmötesgående och erbjuda någon form av goodwill, inom rimliga gränser. T.ex. att sälja en ny klädsel till nettopris som vi själva kunde ombesörja montering av. De har ju redan tjänat sitt påslag på (skräp-)klädseln som satt i när bilen var ny och borde kunna avstå från att tjäna pengar på ersättaren också...
Tyvärr har gensvaret inte alls varit i närheten av detta, så vår slutsats ser ut att bli: Nej, Carthago verkar inte speciellt intresserade av vi kunder skall sprida en positiv bild av dem istället för en negativ.
Finns det liknande erfarenheter, eller motsatta, här på forumet; för samma eller andra fabrikat?