• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är husbilstillverkarna alls intresserade av "goodwill"?

Mats S

Välkänd medlem
Medlem
Ett klassiskt uttryck i affärssammanhang säger ungefär: "Om du är nöjd, tala om det för dina vänner. Om du är missnöjd, tala om det för oss".
Den vanliga tolkningen av den andra meningen är väl att företaget vill få chansen att, inom rimliga gränser, rätta till orsaken till missnöjet så att kunden sprider en positiv bild av dem istället för en negativ. Jag har trott att också husbilstillverkarna har någon liknande filosofi. Var det en överoptimistisk tro? Våra erfarenheter just nu pekar tyvärr på det.

Vi köpte vår Malibu/Carthago plåtis ny 2018. Efter ungefär 4 års användning av bilen, i storleksordningen 7 veckor/år och däremellan inomhusförvarad, märktes tunna sprickor i konstlädret i klädseln på framsätets stolar. Tråkigt tyckte vi, men trodde tyvärr att det bara var en kosmetisk störning som man kunde leva med och inte som vi nu vet, ett första tecken som skulle följas av mer. Nu ser det betydligt värre ut, ytskiktet har börjat flagna och släpper i små bitar från underlaget. Problemet syns nu också på soffan i dinetten. Givetvis har garantin upphört för länge sedan och givetvis händer det att produkter med åren går sönder av "naturliga" orsaker. Men här är det uppenbart frågan om en från början undermålig kvalitet i ett antal årsmodeller och utföranden (vilket bekräftas av andra ägares berättelser på ett märkesforum, som jag tyvärr inte sett förrän nu) som pga av begränsad användning inte visat sig förrän ganska sent. Förhoppningen var därför att Carthago skulle visa sig tillmötesgående och erbjuda någon form av goodwill, inom rimliga gränser. T.ex. att sälja en ny klädsel till nettopris som vi själva kunde ombesörja montering av. De har ju redan tjänat sitt påslag på (skräp-)klädseln som satt i när bilen var ny och borde kunna avstå från att tjäna pengar på ersättaren också...

Tyvärr har gensvaret inte alls varit i närheten av detta, så vår slutsats ser ut att bli: Nej, Carthago verkar inte speciellt intresserade av vi kunder skall sprida en positiv bild av dem istället för en negativ.

Finns det liknande erfarenheter, eller motsatta, här på forumet; för samma eller andra fabrikat?

När vi köpt vår Bürstner så märkte vi att det var luftbubblor i mattan. Och garantin hade gått ut.
Men vi pratade med Forsbergs där vi köpt den och de pratade med Bürstner, visade bilder mm.
Bürstner tog det på goodwill utan vidare diskussion. Vi fick till och med nytt elgolv och heltäckningsmatta ovanpå.
Detta var för tre - fyra år sedan men visar att godwill fortfarande finns. Sedan kan det självklart även bero på vilket felet är, hur samarbetsvillig återförsäljaren är och även på hur man själv presenterar problemet (rent allmänt, det finns inga tecken på att det var problem här).

Jag håller med om att man kan tycka att de borde ställa upp, trist när man står där med skadan.
Liten tröst kan vara att vi har två firmor bland förmånerna som jobbar med omklädning. Ligger nån av dem inom rimligt avstånd kan du ju kolla med dem: iHusbils förmåner

Jag har också haft ett ärende med Carthago, borde vara garanti anser jag ,eftersom bilen är 1år, men dom skickade det vidare till leverantören av delen ,som i sin tur svarade att jag kan ha orsakat felet, eftersom jag inte kunde bevisa att felet fanns från början, ingen ersättning.
Resultat blev att återförsäljaren gick in och tog 50% av kostnaden som goodwill.

När vi köpt vår Bürstner så märkte vi att det var luftbubblor i mattan. Och garantin hade gått ut.
Men vi pratade med Forsbergs där vi köpt den och de pratade med Bürstner, visade bilder mm.
Bürstner tog det på goodwill utan vidare diskussion. Vi fick till och med nytt elgolv och heltäckningsmatta ovanpå.
Detta var för tre - fyra år sedan men visar att godwill fortfarande finns. Sedan kan det självklart även bero på vilket felet är, hur samarbetsvillig återförsäljaren är och även på hur man själv presenterar problemet (rent allmänt, det finns inga tecken på att det var problem här).

Jag håller med om att man kan tycka att de borde ställa upp, trist när man står där med skadan.
Liten tröst kan vara att vi har två firmor bland förmånerna som jobbar med omklädning. Ligger nån av dem inom rimligt avstånd kan du ju kolla med dem: iHusbils förmåner

Kul att det löste sig så bra i ert fall, heder åt de inblandade!
Hänvisas man till att gå via återförsäljaren, som det är även i vårt fall, blir dennes engagemang i problemet också en viktig faktor. Jag är lite tveksam till hur stort det är. Är det lågt kanske det i bästa fall kan ursäktas med att deras kännedom om tillverkaren pekar på att sannolikheten för framgång är låg.

(Vi inhämtar just nu kostnadsförslag från olika tapetserarfirmor)

Jag kan väl tillägga att intresset från säljaren av husbilen var noll och intet, men serviceavdelningen på Forsbergs mer än vägde upp för det.
Det var de som på eget initiativ hörde av sig till Bürstner.

Jag har också haft ett ärende med Carthago, borde vara garanti anser jag ,eftersom bilen är 1år, men dom skickade det vidare till leverantören av delen ,som i sin tur svarade att jag kan ha orsakat felet, eftersom jag inte kunde bevisa att felet fanns från början, ingen ersättning.
Resultat blev att återförsäljaren gick in och tog 50% av kostnaden som goodwill.
I detta fall borde du ha åberopat Konsumentköplagen, och då är det säljaren som ska bevisa att felet INTE var utsprungligt.

Pålle

Vi köpte vår Malibu/Carthago plåtis ny 2018. Efter ungefär 4 års användning av bilen, i storleksordningen 7 veckor/år och däremellan inomhusförvarad, märktes tunna sprickor i konstlädret i klädseln på framsätets stolar.
Fick ett identiskt problem med min Carthago från (just) 2018. Ytlagret på konstlädret lossnade och flagade av. Hade inga som helst förväntningar på att Carthago skulle hjälpa till. Vintern 2023/2024 lät jag en lokal firma göra komplett ny klädsel med tyger som normalt används på säten i kollektivtrafiken och offentliga miljöer (Bogesunds). Högre värden på slittålighet går knappt att få. Resultat på bilden. Skrev till Bengt i Örkeljunga att de skulle tala om för fabriken att en annan leverantör av konstläder nog vore att föredra.

Bilagor

• DSC_2730.JPG
    DSC_2730.JPG
    1 MB · Visningar: 38
Fick ett identiskt problem med min Carthago från (just) 2018. Ytlagret på konstlädret lossnade och flagade av. Hade inga som helst förväntningar på att Carthago skulle hjälpa till.
Sådana förväntningar hade inte jag heller, först. Men när jag räknade användningstid istället för kalendertid och kom fram till att den inte ens var 1 år ändrade jag mig. Om klädseln på en ny fullpris-soffa därhemma blev så dålig efter så kort användning hade det ju varit skandalöst.

I säljbroschyren gav Carthago utfästelser som t.ex. "premiumklass" (generellt om husbilen) och "tåligt och lättskött" (om klädseln). Mycket med bilen är bra men definitivt inte konstläderklädseln. Det enda "premium" med den var det högre priset jämfört med standardklädseln helt i tyg...

(Nyfiken fråga: vad kostade er nya klädsel? Jag jämför priser från olika firmor nu och ser att det skiljer ganska mycket)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen