• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det ved som är framtiden?

Ni väckte åter frågan om jag skulle konvertera till bergvärme.

Tidigare har jag höftat lite på priserna.
Nu j-ar ska det räknas ordentligt.
Alla rummen staplades upp i excel där även rumsvolymen angavs.
Med hjälp av rumsvolymen beräknades erforderlig effekt för uppvärmning.
Passande radiatorer med aktuella priser togs fram.
Stamflöden beräknades och stammar dimensionerades (inga halvmesyrer denna gång).
Därefter plockades passande tank med solslinga, vacuumsolfångare, värmepump, styrsystem osv ihop.
För enkelhetens skull blev det en luft/vatten vp (kan installeras själv utan hjälp av borrare).

Och priset??
Jo det hamnade nästan spik på 200 000kr.
Om jag skulle bygga ett sådant system så skulle jag även komplettera med en vattenmantlad braskamin å då är det 25 000kr till.
Nu kommer ju det mest intressanta, återbetalningstiden.
De flesta sidor jag hittat från återförsäljare pratar om 8-10år.
Jag får 20-30 år beroende på utvecklingen av energipriset.
Värmepumpstillverkarna uppger att livslängden på kompressorn är ca 15 år och på övriga värmepumpen 25år.
Det betyder att under min payoff behöver jag både byta kompressor och hela värmepumpen igen vilket skjuter sönder installationen totalt.

Skulle man istället räkna på att stoppa in fler solpaneler så blir den pay-offen 8-12 år beroende på energipriset.
Med detta "facit" i hand så förstår man boomen på solcellsinstallationerna.....

Det är ju det som är så fantastiskt att man kan lägga in dom räkneexempel man vill, undra hur många som satt på en dragkrok på personbilen som dom aldrig någonsin använder, eller som vi med taklucka och glastak där vi alltid har takluckan stängd med fördraget glastak och ändå skulle vi ha det då vi köpte personbilen..

Jag räknar att besparing är 60 kWh/m2/år med bergvärme, vårt hus med bara 2 LLVP som uppvärmningssystem var osäljbart.
Med hela installationen komplett med rör, radiatorer, borrhål, specialbyggd arbetstank, värmepump och vpb-varmvattenberedare så är återbetalningstiden mellan 6-15 år beroende på elpriset.

Räknar vi bort dom delar som har en ofantligt lång livslängd som kopparrören, radiatorer, arbetstank, borrhål, kollektorslang och till viss del den rostfria varmvattenberedaren-VPB så är återbetalningstiden mellan 2½-5½ år.

Om man vill krydda sina siffror lite till så kan man även lägga in dessa parametrar, nu är dessa siffror från mars 2021 och med rådande elkris så lär en bergvärmeinstallation värdesättas högre idag. Hus med direktverkande elelement är förmodligen big no no att köpa idag.

Så mycket mer får en villa med en bergvärmeinstallation i dom olika länen vid en försäljning!
Bäckis ta ditt hus värde och räkna ut hur mycket mer du får för huset om det värderas med ytterligare 5.82% ;)

Län:Värdepåverkan i kronor medel:Värdepåverkan i procent medel:
Västra Götalands län135 142 kr5.54%
Stockholms län141 343 kr3.27%
Jönköpings län95 877 kr5.65%
Östergötlands län122 001 kr5.14%
Örebro län106 973 kr7.49%
Södermanlands län124 812 kr5.82%
Gävleborgs län93 483 kr7.37%
Värmlands län53 741 kr5.42%
Dalarnas län103 094 kr7.32%
Kalmar län87 640 kr7.48%

Nu har inte vi installerat bergvärme i huvudsyfte för att tjäna pengar, vårt syfte var att få det jämnvarmt i hela huset och tyst!

För att knyta tillbaka lite i tråden så måste jag skriva lite om veden också, tror inte ved är framtiden eftersom vedpriserna skenat och tillgången inte finns där dom flesta människor bor. Det är inte länge sen pelletsen kostade 39-42 kr säcken och nu kostar den mellan 99-149 kr säcken.

Det finns risker med pellets.
En kollega höll på att stryka med när han startade upp en panna som strulade.
Helt plötsligt small det till. Han befann sig inte rakt framför pannan. Hade gjort det hade han troligen inte överlevt eller blivit allvarligt skadad.
Trolig orsak är att det hade bildads gengas pga ofullständig förbränning.
Pannan satt i en lite större fastighet.
Ungefär en vecka innan hade två styrkillar försökt att få igång pannan utan att lyckas, de hade tur.
Att känna till sin anläggning är bra. Finns det eventuella risker också.

Jag kände inte till risken med gengas och pelletspannor innan kollegan råkade ut för incidenten. Stora lager med pellets kan också medföra risker, sök på nätet.

Det finns risker med pellets.
En kollega höll på att stryka med när han startade upp en panna som strulade.
Helt plötsligt small det till. Han befann sig inte rakt framför pannan. Hade gjort det hade han troligen inte överlevt eller blivit allvarligt skadad.
Trolig orsak är att det hade bildads gengas pga ofullständig förbränning.
Pannan satt i en lite större fastighet.
Ungefär en vecka innan hade två styrkillar försökt att få igång pannan utan att lyckas, de hade tur.
Att känna till sin anläggning är bra. Finns det eventuella risker också.

Jag kände inte till risken med gengas och pelletspannor innan kollegan råkade ut för incidenten. Stora lager med pellets kan också medföra risker, sök på nätet.
Öppnar man Spjället på en panna som stannat och djävlas så försvinner
bränngasen, den är nämligen lättare än luft och går ut genom skorstenen.
Om gengas finns det filmer om hur man hanterade pannorna, var lite annorlunda än en huspanna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen