Ni väckte åter frågan om jag skulle konvertera till bergvärme.
Tidigare har jag höftat lite på priserna.
Nu j-ar ska det räknas ordentligt.
Alla rummen staplades upp i excel där även rumsvolymen angavs.
Med hjälp av rumsvolymen beräknades erforderlig effekt för uppvärmning.
Passande radiatorer med aktuella priser togs fram.
Stamflöden beräknades och stammar dimensionerades (inga halvmesyrer denna gång).
Därefter plockades passande tank med solslinga, vacuumsolfångare, värmepump, styrsystem osv ihop.
För enkelhetens skull blev det en luft/vatten vp (kan installeras själv utan hjälp av borrare).
Och priset??
Jo det hamnade nästan spik på 200 000kr.
Om jag skulle bygga ett sådant system så skulle jag även komplettera med en vattenmantlad braskamin å då är det 25 000kr till.
Nu kommer ju det mest intressanta, återbetalningstiden.
De flesta sidor jag hittat från återförsäljare pratar om 8-10år.
Jag får 20-30 år beroende på utvecklingen av energipriset.
Värmepumpstillverkarna uppger att livslängden på kompressorn är ca 15 år och på övriga värmepumpen 25år.
Det betyder att under min payoff behöver jag både byta kompressor och hela värmepumpen igen vilket skjuter sönder installationen totalt.
Skulle man istället räkna på att stoppa in fler solpaneler så blir den pay-offen 8-12 år beroende på energipriset.
Med detta "facit" i hand så förstår man boomen på solcellsinstallationerna.....
Det är ju det som är så fantastiskt att man kan lägga in dom räkneexempel man vill, undra hur många som satt på en dragkrok på personbilen som dom aldrig någonsin använder, eller som vi med taklucka och glastak där vi alltid har takluckan stängd med fördraget glastak och ändå skulle vi ha det då vi köpte personbilen..
Jag räknar att besparing är 60 kWh/m2/år med bergvärme, vårt hus med bara 2 LLVP som uppvärmningssystem var osäljbart.
Med hela installationen komplett med rör, radiatorer, borrhål, specialbyggd arbetstank, värmepump och vpb-varmvattenberedare så är återbetalningstiden mellan 6-15 år beroende på elpriset.
Räknar vi bort dom delar som har en ofantligt lång livslängd som kopparrören, radiatorer, arbetstank, borrhål, kollektorslang och till viss del den rostfria varmvattenberedaren-VPB så är återbetalningstiden mellan 2½-5½ år.
Om man vill krydda sina siffror lite till så kan man även lägga in dessa parametrar, nu är dessa siffror från mars 2021 och med rådande elkris så lär en bergvärmeinstallation värdesättas högre idag. Hus med direktverkande elelement är förmodligen big no no att köpa idag.
Så mycket mer får en villa med en bergvärmeinstallation i dom olika länen vid en försäljning!
Bäckis ta ditt hus värde och räkna ut hur mycket mer du får för huset om det värderas med ytterligare 5.82%

Län: | Värdepåverkan i kronor medel: | Värdepåverkan i procent medel: |
Västra Götalands län | 135 142 kr | 5.54% |
Stockholms län | 141 343 kr | 3.27% |
Jönköpings län | 95 877 kr | 5.65% |
Östergötlands län | 122 001 kr | 5.14% |
Örebro län | 106 973 kr | 7.49% |
Södermanlands län | 124 812 kr | 5.82% |
Gävleborgs län | 93 483 kr | 7.37% |
Värmlands län | 53 741 kr | 5.42% |
Dalarnas län | 103 094 kr | 7.32% |
Kalmar län | 87 640 kr | 7.48% |
Nu har inte vi installerat bergvärme i huvudsyfte för att tjäna pengar, vårt syfte var att få det jämnvarmt i hela huset och tyst!
För att knyta tillbaka lite i tråden så måste jag skriva lite om veden också, tror inte ved är framtiden eftersom vedpriserna skenat och tillgången inte finns där dom flesta människor bor. Det är inte länge sen pelletsen kostade 39-42 kr säcken och nu kostar den mellan 99-149 kr säcken.

Pellets 6mm 15kg - köp på HORNBACH.se
Beställ Pellets 6mm 15kg på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.