• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det ved som är framtiden?

Leste en teknisk rapport om lavtemperatur Stirling motorer (under 1000K - 700C) og ved bruk uten trykksatt hus veldig liten effekt. Samme motor og trykksatt omgivelse til 30 atm mer effektiv en otto motor. Dette var for motorer som er fyllt med nitrogen. Mest effektiv striling motor var en som NASA laget og fyllte med helium under trykk.
Flottan har sterling motorer i U-båtar, drivs nog av bränsleceller.. på något sätt!

Visa bilaga 19477
Vedkaminer börjar bli populära bland vanlifers när de inreder sina husbilar. Funderar själv på att skaffa en vedspis, inte till husbilen men hemma i köket, en sån som man kan laga mat på och som ger värme till huset. Idag toppade elpriset just vid middagstid med 8,04 Kr/kWh. Får väl bli julskinka med potatissallad i morgon, kräver ingen el för tillagning.

Visa bilaga 19478
På min önskelista finns också en vedpanna med Stirlingmotor som genererar el till hushållet, samtidigt som man eldar för värme och varmvatten.
Känns som att det är allvar nu, kommer varningar om möjlig effektbrist minst fram till 2030 så hur ska man tänka här?

Så har Flottan!

Bilagor

• 7E414205-D99B-4197-947F-C9E1483ADCDA.png
    7E414205-D99B-4197-947F-C9E1483ADCDA.png
    322,3 KB · Visningar: 17
Bara att kasta i veden där bak, sen får man vänta.

Detta är heller inget som tas på allvar i Sverige, gengas idag styrd av elektronik fungerar nog bättre än på 40 talet, går troligen att ha automatladdning , med pellets till brännaren! Små pellets kaminer är nog också att föredra om man tänker sig en kamin i Husbil, avgastemp. från pelletskaminen är väldigt låg, vi hade en i ett radhus och kaminröret intill kaminen gick att hålla i under drift.
Matning och fläkt gick också på 12 volt, vilket var bra om strömmen hade försvunnit.

Solfångare vs solpaneler....
Vi byggde en anläggning i Norrköping för ett tiotal år sedan med vacuum solfångare som värmde en större brf.
Verkningsgraden låg runt 80% till skillnad från solcellernas dryga 20.
När vi var där på invigning var det -15 ute och solen sken.
Då levererade solfångarna 60gradigt varmvatten...
Hela installationen betalade sig efter fem år.

På en annan förening monterades solceller. Där var återbetalningstiden 12år...

Det har lite att göra med hur stor del av det vattenburna systemet man redan har på plats.
Räknade för några år sedan, innan jag satte solceller (har direktverkande el) att sätta in antingen bergvärme eller en luft/vatten kompletterat med solfångare.
Det bliv ju nya radiatorer och en del rör men trots att arbetet skulle göras själv blev återbetalningstiden typ 45år.
Solpanelerna däremot är betalda efter 8-12år beroende på elpriset.

Solfångare kan vara lönsamma när man har ett stort värmebehov på sommaren som med en pool eller camping. Annars är nog värmepump och solpaneler bättre.
Att byta till vattenburen värme är ju en stor komfortvinst jämfört med att sätta in luftvärmepump Och det är svårt att räkna i pengar.

Heatpipe värmeväxlare har jag bara sett ett fåtal gånger i FTX aggregat när jag jobbade.
Jag antar att h-pipe fungerar bättre i samband med solvärme.
Solfångare vs solpaneler....
Vi byggde en anläggning i Norrköping för ett tiotal år sedan med vacuum solfångare som värmde en större brf.
Verkningsgraden låg runt 80% till skillnad från solcellernas dryga 20.
När vi var där på invigning var det -15 ute och solen sken.
Då levererade solfångarna 60gradigt varmvatten...
Hela installationen betalade sig efter fem år.

På en annan förening monterades solceller. Där var återbetalningstiden 12år...

Det har lite att göra med hur stor del av det vattenburna systemet man redan har på plats.
Räknade för några år sedan, innan jag satte solceller (har direktverkande el) att sätta in antingen bergvärme eller en luft/vatten kompletterat med solfångare.
Det bliv ju nya radiatorer och en del rör men trots att arbetet skulle göras själv blev återbetalningstiden typ 45år.
Solpanelerna däremot är betalda efter 8-12år beroende på elpriset.

Solfångare kan vara lönsamma när man har ett stort värmebehov på sommaren som med en pool eller camping. Annars är nog värmepump och solpaneler bättre.
Att byta till vattenburen värme är ju en stor komfortvinst jämfört med att sätta in luftvärmepump Och det är svårt att räkna i pengar.
Även där (komfortvinst) beror helt på hur huset är utformat.
Jag och en kompis har exakt likadana hus. Han rev ut elradiatorerna och satte in bergvärmepump.
Vi fick offert samtidigt så jag vet vad den installationen gick loss på.
De har, som vi, rummet längst bort i huset som sovrum (svalaste rummet).
I vårt fall sprider sig inte värmen från lvp dit till 100% i deras fall får de strypa elementen.
Övriga huset har likvärdig komfort mellan rummen.
De ligger i snitt 500kWh under oss per år men vi har å andra sidan elbil....

Tur att smaken är som baken och folk tycker olika om att byta till bergvärme annars hade branschen varit nästan stendöd :-)

Ja för att få värmen från rummet med luftvärmepumpens inomhusdel att sprida sig effektivt till övriga rum behöver de andra rummen ha lite lägre temperatur och effektiva termostater på radiatorerna. I värmepumparnas barndom var jag med och gjorde mätningar på detta.
Sedan är det förstås vanskligt att jämföra förbrukningar i lika hus men med olika familjer/vanor.

Värmesystem och energiförbrukning är min största hobby och har varit det i 12år.
Och under 12 år har det skiftat lite över vad som är bäst för plånboken och tittar man bara på plånboken och struntar i alla andra trivselvärden så är nog tält med en bra sovsäck det billigaste alternativet.

Har ägt 5 olika villor under ca 40 år och ibland 2 åt gången. Nästintill alla tror att alla bergvärmesystem är lika fast jag skulle vilja påstå att 99% av alla bergvärmeanläggningar inte fungerar så bra som dom skulle ha gjort om dom fått dom korrekta förutsättningarna, men allt handlar om den sista raden där slutsumman hamnar och det är det som styr valet av bergvärmesystem. Jag har också gjort den missen i mitt första hus som först konverterade från olja till elpanna och sen bergvärmepump. Den bergvärmeinstallationen blev en riktig skräpanläggning fast det förstod jag först 10 år efter att huset sålts, trots att vi hade borrat mycket djupare än vad försäljaren föreslog.

En dålig bergvärmeanläggning kan nästan vara lika bra som en elpanna!

I det hus vi har idag, klipptes takvärmen av det första vi gjorde vid övertagandet och förlitade oss enbart på 2st luftluftvärmepumpar under 10 år, så småningom konverterades huset till ett vattenburet system med bergvärmepump.

Inte många on/off bergvärmeanläggningar i hela Sverige som kan visa upp en sådan har energiförbrukning där man kan räkna antalet starter under dom senaste 7 dagarna och där man tydligt ser värmepumpens 9 ggr då den gjort varmvatten. Nu är det ju vanligare med en invertepump som bara startar 1 gång och går konstant under hela vintersäsongen, jag ville absolut inte ha en invertermaskin fast egentligen är det inget större fel med dom heller om dom också får rätt förutsättningar.

1672207552241.png

ca 4000 kWh om året har vi minskat vår elförbrukning med bergvärme från en redan skrämmande låg elförbrukning från våra 2 LLVP.

Vårt hus totala elförbrukning per kvm med olika värmesystem, byggt i mitten av 60-talet med original fönster och isolering.
Takvärme ca 140 kWh/m2
Takvärme + 2st LLVP ca 101 kWh/m2
2 LLVP ca 54 kWh/m2
Bergvärme 41 kWh/m2

Med LLVP kunde man inte vara i 45m2 av huset då den pumpen gick på maxfläkt i 10 år med högsta värme under 7-8 månader per år, den pumpen var helt avstängd i 3-4 veckor om året då det var som varmast ute. Övervåningens LLVP gick bara hårt då det var som kallast för den sitter i det övre vardagsrummet. Ingen värme i garaget och svinkallt i vissa utrymmen.

Med bergvärme har vi ca 15 grader i garaget och alla andra utrymmen är uppvärmda och man känner ingen skillnad mellan rum till rum eller då man byter våningsplan och dom 41 kWh senaste året innefattar 2 vuxna personer extra plus deras bäbis under 4 månader då dom var mellan 2 boenden. Utan dom hade vi förmodligen hamnat på en total elförbrukning runt 37-38 kWh/m2.

Dom senaste 90 dagarna har jag en frånluftstemperatur på som snittar 21.94 grader.
1672211613202.png
Eftersom jag hela tiden håller på att renovera så blir filtren igensatta och det påverkar tilluften negativt.
Jaja det är inte många som orkar lyssna när jag vill prata värmesystem eller energilösningar, dom flesta är saliga på sin tro så jag brukar hålla tyst.

Vill man ha ett problemfritt värmesystem utan att tänka på plånboken, utan en massa jobb som levererar hur mycket varmvatten som helst så ska man ha fjärrvärme.

Krama varandra, det blir man varm av både utanpå och inuti kroppen.

Har eldat med pellets i över 15 år och det fungerar bra. Det värmer två gånger, ena gången när jag skall bära in säckarna på över tre ton varje gång jag beställer. Om alla i Skåne skulle eldat med ved så hade nog inte tillväxten räckt till. I slutet av epoken Alunbruket så fanns det inte ett träd mellan Ystad och Kristianstad. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1421024/FULLTEXT01.pdf Nu är jag inte förespråkare av det men när jag besökte Olkiluoto 3 i somras och gick i deras utställning. Där visade man om jag tog en näve full av dom kutsar som är i bränslestavarna så hade jag hela min energiförsörjning i mitt liv där. Om jag nu fattade det rätt så är det svårt att förstå.
Stirling ligger i gamla vagnverkstaden i Malmö numera WTC och där har jag varit mycket i hela fastigheten. Men in till Stirling kommer man inte, man kan inte ens parkera bilen på deras parkeringsplats, mycket hemligt. Detta var inte så hemligt och inte från Malmö men tyvärr så klarade man inte av det https://www.elinstallatoren.se/2019...elletsdrivna-stirlingmotorn-begart-i-konkurs/

Värmesystem och energiförbrukning är min största hobby och har varit det i 12år.
Och under 12 år har det skiftat lite över vad som är bäst för plånboken och tittar man bara på plånboken och struntar i alla andra trivselvärden så är nog tält med en bra sovsäck det billigaste alternativet.

Har ägt 5 olika villor under ca 40 år och ibland 2 åt gången. Nästintill alla tror att alla bergvärmesystem är lika fast jag skulle vilja påstå att 99% av alla bergvärmeanläggningar inte fungerar så bra som dom skulle ha gjort om dom fått dom korrekta förutsättningarna, men allt handlar om den sista raden där slutsumman hamnar och det är det som styr valet av bergvärmesystem. Jag har också gjort den missen i mitt första hus som först konverterade från olja till elpanna och sen bergvärmepump. Den bergvärmeinstallationen blev en riktig skräpanläggning fast det förstod jag först 10 år efter att huset sålts, trots att vi hade borrat mycket djupare än vad försäljaren föreslog.

I det hus vi har idag, klipptes takvärmen av det första vi gjorde vid övertagandet och förlitade oss enbart på 2st luftluftvärmepumpar under 10 år, så småningom konverterades huset till ett vattenburet system med bergvärmepump.

Inte många on/off bergvärmeanläggningar i hela Sverige som kan visa upp en sådan har energiförbrukning där man kan räkna antalet starter under dom senaste 7 dagarna och där man tydligt ser värmepumpens 9 ggr då den gjort varmvatten. Nu är det ju vanligare med en invertepump som bara startar 1 gång och går konstant under hela vintersäsongen, jag ville absolut inte ha en invertermaskin fast egentligen är det inget större fel med dom heller om dom också får rätt förutsättningar.

Visa bilaga 19944

ca 4000 kWh om året har vi minskat vår elförbrukning med bergvärme från en redan skrämmande låg elförbrukning från våra 2 LLVP.

Vårt hus totala elförbrukning per kvm med olika värmesystem, byggt i mitten av 60-talet med original fönster och isolering.
Takvärme ca 140 kWh/m2
2 LLVP ca 54 kWh/m2
Bergvärme 41 kWh/m2

Med LLVP kunde man inte vara i 45m2 av huset då den pumpen gick på maxfläkt i 10 år med högsta värme under 7-8 månader per år, den pumpen var helt avstängd i 3-4 veckor om året då det var som varmast ute. Övervåningens LLVP gick bara hårt då det var som kallast för den sitter i det övre vardagsrummet. Ingen värme i garaget och svinkallt i vissa utrymmen.

Med bergvärme har vi ca 15 grader i garaget och alla andra utrymmen är uppvärmda och man känner ingen skillnad mellan rum till rum eller då man byter våningsplan och dom 41 kWh senaste året innefattar 2 vuxna personer extra plus deras bäbis under 4 månader då dom var mellan 2 boenden. Utan dom hade vi förmodligen hamnat på en total elförbrukning runt 37-38 kWh/m2.

Dom senaste 90 dagarna har jag en frånluftstemperatur på som snittar 21.94 grader.
Visa bilaga 19945
Eftersom jag hela tiden håller på att renovera så blir filtren igensatta och det påverkar tilluften negativt.
Jaja det är inte många som orkar lyssna när jag vill prata värmesystem eller energilösningar, dom flesta är saliga på sin tro så jag brukar hålla tyst.

Vill man ha ett problemfritt värmesystem utan att tänka på plånboken, utan en massa jobb som levererar hur mycket varmvatten som helst så ska man ha fjärrvärme.

Jag har din hobby som yrke sedan 2005 :-).
Håller med om att det är svinkul!

Visa bilaga 19944

Takvärme ca 140 kWh/m2
2 LLVP ca 54 kWh/m2
Bergvärme 41 kWh/m2

Visa bilaga 19945

Fjärrvärme och varmvatten. Jag kommer ihåg en hyresgäst som öppnade sin ytterdörr när jag gick förbi. Det var för 25 år sen. Han bodde i ett litet radhus. Det var några radhus som var uthyrda till studenter. Han såg väldigt frågande ut. Han måste ha fått mycket skäll av sina föräldrar. Han sa att det går att duscha hur länge som helst och att varmvattnet aldrig tar slut. Radhusen var anslutna till fjärrvärme.
Hans föräldrar fick nog en hel del extra slantar när han flyttade hemifrån och varmvatten till sig själva. Känns det igen.

Jag har jobbat mycket med driftoptimering när jag jobbade.
Jag håller med dig att det är riktigt kul och givande att se att det ger resultat när energiförbrukningen minskar. Du verkar vara väl insatt i din anläggning, det är det som brukar ge mest resultat.
Egentligen behöver man normalårskorrigera förbrukningen för att veta hur bra eller dåligt en värmeanläggning fungerar. Kanske inte om man bor i en villa.

Något som hela samhället skulle tjäna på, den totala förbrukningen skulle nog minska rejält i hela landet. Det är att göra likadant på jobbet som man gör hemma.
På arbetsplatser släcks Inte lika många lampor som hemma, och många fler saker.

Ni väckte åter frågan om jag skulle konvertera till bergvärme.

Tidigare har jag höftat lite på priserna.
Nu j-ar ska det räknas ordentligt.
Alla rummen staplades upp i excel där även rumsvolymen angavs.
Med hjälp av rumsvolymen beräknades erforderlig effekt för uppvärmning.
Passande radiatorer med aktuella priser togs fram.
Stamflöden beräknades och stammar dimensionerades (inga halvmesyrer denna gång).
Därefter plockades passande tank med solslinga, vacuumsolfångare, värmepump, styrsystem osv ihop.
För enkelhetens skull blev det en luft/vatten vp (kan installeras själv utan hjälp av borrare).

Och priset??
Jo det hamnade nästan spik på 200 000kr.
Om jag skulle bygga ett sådant system så skulle jag även komplettera med en vattenmantlad braskamin å då är det 25 000kr till.
Nu kommer ju det mest intressanta, återbetalningstiden.
De flesta sidor jag hittat från återförsäljare pratar om 8-10år.
Jag får 20-30 år beroende på utvecklingen av energipriset.
Värmepumpstillverkarna uppger att livslängden på kompressorn är ca 15 år och på övriga värmepumpen 25år.
Det betyder att under min payoff behöver jag både byta kompressor och hela värmepumpen igen vilket skjuter sönder installationen totalt.

Skulle man istället räkna på att stoppa in fler solpaneler så blir den pay-offen 8-12 år beroende på energipriset.
Med detta "facit" i hand så förstår man boomen på solcellsinstallationerna.....

Radiatorer, stamflöden... Har du alltså inkluderat konvertering till vattenburen värme i det hela? Och återförsäljare pratar om 8-10 år återbetalningstid för värmepump+solfångare+tank och ett radiatorsystem? Oj.

Bäckis, beror ju vad man har för uppvärmning tidigare. Byter du från luft-luftvärmepump till luft-vatten eller vad räknar du med? Och en solfångare är väl förlust när man har en värmepump som omvandlar värme med cop 4 på sommaren.

Bäckis, beror ju vad man har för uppvärmning tidigare. Byter du från luft-luftvärmepump till luft-vatten eller vad räknar du med? Och en solfångare är väl förlust när man har en värmepump som omvandlar värme med cop 4 på sommaren.
Jag har luft/luft som primär värmekälla samt stöttar med elradiatorer och några rum med golvvärme.
Solfångare är aldrig förlust eftersom du inte behöver använda någon el alls för uppvärmning/varmvatten under flera månader om året.

Hade inte frugan varit så anti mot att elda så skulle jag konverterat till vattenburet och vedpanna för länge sedan.
Hade det i förra huset och förbrukade extremt lite el...
Dock låg jag ofta på trakt då så hon var själv hemma å eldade vilket inte var så poppis :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen