Värmesystem och energiförbrukning är min största hobby och har varit det i 12år.
Och under 12 år har det skiftat lite över vad som är bäst för plånboken och tittar man bara på plånboken och struntar i alla andra trivselvärden så är nog tält med en bra sovsäck det billigaste alternativet.
Har ägt 5 olika villor under ca 40 år och ibland 2 åt gången. Nästintill alla tror att alla bergvärmesystem är lika fast jag skulle vilja påstå att 99% av alla bergvärmeanläggningar inte fungerar så bra som dom skulle ha gjort om dom fått dom korrekta förutsättningarna, men allt handlar om den sista raden där slutsumman hamnar och det är det som styr valet av bergvärmesystem. Jag har också gjort den missen i mitt första hus som först konverterade från olja till elpanna och sen bergvärmepump. Den bergvärmeinstallationen blev en riktig skräpanläggning fast det förstod jag först 10 år efter att huset sålts, trots att vi hade borrat mycket djupare än vad försäljaren föreslog.
En dålig bergvärmeanläggning kan nästan vara lika bra som en elpanna!
I det hus vi har idag, klipptes takvärmen av det första vi gjorde vid övertagandet och förlitade oss enbart på 2st luftluftvärmepumpar under 10 år, så småningom konverterades huset till ett vattenburet system med bergvärmepump.
Inte många on/off bergvärmeanläggningar i hela Sverige som kan visa upp en sådan har energiförbrukning där man kan räkna antalet starter under dom senaste 7 dagarna och där man tydligt ser värmepumpens 9 ggr då den gjort varmvatten.
Nu är det ju vanligare med en invertepump som bara startar 1 gång och går konstant under hela vintersäsongen, jag ville absolut inte ha en invertermaskin fast egentligen är det inget större fel med dom heller om dom också får rätt förutsättningar.
Visa bilaga 19944
ca 4000 kWh om året har vi minskat vår elförbrukning med bergvärme från en redan skrämmande låg elförbrukning från våra 2 LLVP.
Vårt hus totala elförbrukning per kvm med olika värmesystem, byggt i mitten av 60-talet med original fönster och isolering.
Takvärme ca 140 kWh/m2
Takvärme + 2st LLVP ca 101 kWh/m2
2 LLVP ca 54 kWh/m2
Bergvärme 41 kWh/m2
Med LLVP kunde man inte vara i 45m2 av huset då den pumpen gick på maxfläkt i 10 år med högsta värme under 7-8 månader per år, den pumpen var helt avstängd i 3-4 veckor om året då det var som varmast ute. Övervåningens LLVP gick bara hårt då det var som kallast för den sitter i det övre vardagsrummet. Ingen värme i garaget och svinkallt i vissa utrymmen.
Med bergvärme har vi ca 15 grader i garaget och alla andra utrymmen är uppvärmda och man känner ingen skillnad mellan rum till rum eller då man byter våningsplan och dom 41 kWh senaste året innefattar 2 vuxna personer extra plus deras bäbis under 4 månader då dom var mellan 2 boenden. Utan dom hade vi förmodligen hamnat på en total elförbrukning runt 37-38 kWh/m2.
Dom senaste 90 dagarna har jag en frånluftstemperatur på som snittar 21.94 grader.
Visa bilaga 19945
Eftersom jag hela tiden håller på att renovera så blir filtren igensatta och det påverkar tilluften negativt.
Jaja det är inte många som orkar lyssna när jag vill prata värmesystem eller energilösningar, dom flesta är saliga på sin tro så jag brukar hålla tyst.
Vill man ha ett problemfritt värmesystem utan att tänka på plånboken, utan en massa jobb som levererar hur mycket varmvatten som helst så ska man ha fjärrvärme.
Krama varandra, det blir man varm av både utanpå och inuti kroppen.