• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det ved som är framtiden?

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
vedlass.jpg
Vedkaminer börjar bli populära bland vanlifers när de inreder sina husbilar. Funderar själv på att skaffa en vedspis, inte till husbilen men hemma i köket, en sån som man kan laga mat på och som ger värme till huset. Idag toppade elpriset just vid middagstid med 8,04 Kr/kWh. Får väl bli julskinka med potatissallad i morgon, kräver ingen el för tillagning.

husbilkamin.jpg
På min önskelista finns också en vedpanna med Stirlingmotor som genererar el till hushållet, samtidigt som man eldar för värme och varmvatten.
Känns som att det är allvar nu, kommer varningar om möjlig effektbrist minst fram till 2030 så hur ska man tänka här?

Har eldat med ved nu i 40 år. Är inne på den tredje vedpannan och den senaste är riktigt effektiv och bra. Bor på landet och här fungerar det trots en del nackdelar. För det första är röken inte nyttig, trots ny effektiv panna så ryker det vid uppstart. Här får vi sällan in röken men har varit i villaområden där röken legat som dimma över hela området och det skulle inte kännas bra att bo där.
Man måste även ha någon form av backup när man är bortrest, billigast är elpatroner i ackumulatortanken.
Sen måste man ha tillgång till ved och plats att processa och lagra den.
Många faktorer som ska stämma för att det ska bli effektivt. En bra vedanläggning skulle jag tro kostar som bergvärmepump med borrhål.

Själv har jag försökt komma bort från vedträsket trots egen skog. Dels genom att isolera huset och effektivare reglerutrustning och panna, men även med alternativa värmekällor. Skaffade 2004 vattenburna solfångare som ger varmvatten och lite värme på sommarhalvåret. 2019 blev det solpaneler för el och bergvärmepump. Har hemmabyggd styrning för att ved och bvp ska samverka så nu tycker jag vi är garderade på alla sätt.

Att ha stirlingmotor som producerar el vore ju fantastiskt. Kombinera detta med ett batterilager på kanske 10kWh. Då skulle man kunna nästan vara helt oberoende och kunna anpassa hur elen ska flöda för det ska löna sig bäst. Men redan nu med en överdimensionerad solanläggning så hamnar årets totala elkostnad på runt 0:- ! (då är inte ränta och avskrivning medräknad)

Vedpanna med Stirlingmotor är klart intressant men verkar vara en ny lösning som kanske inte är riktigt färdigutvecklad. Ganska liten effekt också både på pannan, 20 kW och generatorn som producerar 1kWh vid eldning. Har 30 kW på befintlig vedpanna vilket är i minsta laget.
Jag har kollat lite på små vindkraftverk också men det ser ut som att de kräver en hel del underhåll och leverar få kWh för priset jämfört med solceller. Solceller är ju jättebra men man har nästan inget utbyte under 3-4 vintermånader men visst, man kan använda sommarhalvårets överskott till att betala vintern elräkningar. Har batterilager till solcellsanläggningen som nätt och jämt klara husets behov under ett dygn. Används för att kapa de värsta elpristopparna under den mörka årstiden. Under sommarhalvåret laddas de av solen och ger sedan hushållsel efter solnedgången. En bra lösning tycker jag.

Stirlingmotorn är otroligt oeffektiv.
En kompis pappa var med och utvecklade en liten nödkub.
De byggde och skickade iväg ett tiotal till mörkaste Afrika.
Den innehöll en panna som eldades med vad som fanns tillgängligt.
Pannan drev en stirlingmotor som i sin tur drev en generator.
Hela paketet kompletterades sedan med en vattenpump och diverse filter.

Tyvärr har fadern gått bort så jag kan inte be om mer info :-(

Ett alternativ är att bygga ett gengasaggregat som får driva en generator.
Finns massor av info på nätet om detta.

Leste en teknisk rapport om lavtemperatur Stirling motorer (under 1000K - 700C) og ved bruk uten trykksatt hus veldig liten effekt. Samme motor og trykksatt omgivelse til 30 atm mer effektiv en otto motor. Dette var for motorer som er fyllt med nitrogen. Mest effektiv striling motor var en som NASA laget og fyllte med helium under trykk.

Jag spånar vidare kring alternativ för att minimera beroendet av det fasta elnätet. Har kommit en bit på väg med solceller, litet batterilager, luftvärmepump och vedpanna med acktankar men tänker försöka göra lite mer. Idén med stirlingmotor för elproduktion har jag släppt, tyvärr inte realistisk inser jag nu efter att ha läst era kommentarer och mer googlande, dyr och ineffektivt. Även vindkraft för småskaliga tillämpningar faller bort, ger för lite i förhållande till insatsen. Kollade på gengas men det verkar omständigt och även där dålig verkningsgrad. Återstår vedspisen och solfångare för varmvatten som JonasS skriver om i inlägg #2. Krävs dock en särskild ackumulatortank med solslinga men klart intressant med gratis varmvatten en stor del av året. Vedspisen är kanske mer en mysgrej och liten värmekälla men kan säkert komma till användning för matlagning i situationer med strömavbrott och galet höga elpriser. Funderar även på att bygga ut batterilagret men det är en kostsam historia, ca 30k för 6 kWh efter 50% grön skattereduktion.

Senast ändrad:
olfångare för varmvatten som JonasS skriver om i inlägg #2. Krävs dock en särskild ackumulatortank med solslinga men klart intressant med gratis varmvatten en stor del av året.
Hadde dette i huset i Sverige, brukbart utbytte av solen selv i den kalde årstiden. Sluttet å fungere når det la seg snø på solfangerene. Nå var dette den siste delen av taket til å bli dekket.

Skulle inte rekommendera vattenburna solfångare idag. Mina plana solfångare är som mest effektiva när man behöver värmen som minst. Det mesta försvinner i förluster på sommaren. Men barnbarnen tycker det roligt att bada i uppblåsbar pool och ha vattenkrig med varmvattnet.
Solceller är idag mer prisvärda och all energi som de ger går att använda eller sälja.
När mina solfångare ger upp så kan man som alternativ sätta upp solceller och koppla direkt till ackumulatorns elpatroner utan någon växelriktare. Detta kan vara bra om man inte har någon värmepump att värma varmvattnet.

Tack för värdefull info. Kollade precis priset för tank med solslinga samt solfångare, blir en ganska dyr installation.
Jag har kanske bättre lösning redan med solceller (16,5kWp). Brukar ladda acktankarna med elpatroner via växelriktaren då solcellerna levererar överskott som inte huset behöver och elpriset är lågt, annars går överskottet ut på nätet.
Köper hellre dyr diesel till husbilen än betalar dyra elräkningar.

Tack för värdefull info. Kollade precis priset för tank med solslinga samt solfångare, blir en ganska dyr installation.
Jag har kanske bättre lösning redan med solceller (16,5kWp). Brukar ladda acktankarna med elpatroner via växelriktaren då solcellerna levererar överskott som inte huset behöver och elpriset är lågt, annars går överskottet ut på nätet.
Köper hellre dyr diesel till husbilen än betalar dyra elräkningar.

Jag upplever att all solenergi-installation är "svindyr" samt att det tar extremt lång tid innan man går med vinst.
Jag har inte pengar på hög och vill inte ta ett stort lån för detta.
Tror att man får flytta till något billigare ifall pensionen (slutar arbeta i febr.) inte räcker till för boendet.

Jag upplever att all solenergi-installation är "svindyr" samt att det tar extremt lång tid innan man går med vinst.
Jag har inte pengar på hög och vill inte ta ett stort lån för detta.
Tror att man får flytta till något billigare ifall pensionen (slutar arbeta i febr.) inte räcker till för boendet.

Det är sant att solel blivit mycket dyrare särskilt under det senaste året, bl.a. beroende på väldigt stor efterfrågan. Jag installerade en markanläggning för ett år sedan och gjorde allt det jobb som man får göra själv för att hålla ner slutpriset. Det är svårt att se hur lång tid det kommer att ta innan grejerna är betalda så det är en chansning men med hyfsade utsikter med tanke på den situation vi försatts i där ingen såg det komma.

Skulle inte rekommendera vattenburna solfångare idag. Mina plana solfångare är som mest effektiva när man behöver värmen som minst. Det mesta försvinner i förluster på sommaren. Men barnbarnen tycker det roligt att bada i uppblåsbar pool och ha vattenkrig med varmvattnet.
Solceller är idag mer prisvärda och all energi som de ger går att använda eller sälja.
När mina solfångare ger upp så kan man som alternativ sätta upp solceller och koppla direkt till ackumulatorns elpatroner utan någon växelriktare. Detta kan vara bra om man inte har någon värmepump att värma varmvattnet.
Har du solfångare utan glas och isolerad låda? Till pool behöver man ju inte det men skall man få upp temperaturen på tappvarmvatten-nivå och minska förlusterna så behövs det. Då blir också verkningsgraden högre än med solcell + elpatron.

Vedeldning har Aldrig varit omodernt kommer aldrig att bli omodernt heller.
Är väl det absolut säkrast uppvärmningen som tänkas kan, man kan också elda briketter
i ved kaminen och spisen.
På 50 talet och långt tidigare gjordes briketter av pressat koldamm eller rester som blir i hanteringen
av kol exempelvis som blir kvar när fartygen lossas.
lades in i spisen på kvällen och på morgonen var det bara att lägga in näver eller stickor så det brann igen.
Det som är på tapeten nu är ju Ukraina Kaminen:

Bilagor

• Skärmavbild 2022-12-23 kl. 17.24.18.png
    Skärmavbild 2022-12-23 kl. 17.24.18.png
    86 KB · Visningar: 23
  • Skärmavbild 2022-12-23 kl. 17.24.52.png
    Skärmavbild 2022-12-23 kl. 17.24.52.png
    106,5 KB · Visningar: 21
Har du solfångare utan glas och isolerad låda? Till pool behöver man ju inte det men skall man få upp temperaturen på tappvarmvatten-nivå och minska förlusterna så behövs det. Då blir också verkningsgraden högre än med solcell + elpatron.
Jag har 10,5 m2 plan solfångare i låda med reflexfritt glas från Aquasol. Skrev kanske lite otydligt men den värmer en 1,8m3 stora ack.tank.
Verkningsgraden vid direkt solljus är ca 50% jämfört med solpaneler som har ca 20%. Men verkningsgraden har ju ingen betydelse om man bara har tillräckligt stor takyta att montera på. Jag också känslan av att solfångare tappar verkningsgrad snabbare vid molnigt väder och inte ger så mycket.

Jag har 10,5 m2 plan solfångare i låda med reflexfritt glas från Aquasol. Skrev kanske lite otydligt men den värmer en 1,8m3 stora ack.tank.
Verkningsgraden vid direkt solljus är ca 50% jämfört med solpaneler som har ca 20%. Men verkningsgraden har ju ingen betydelse om man bara har tillräckligt stor takyta att montera på. Jag också känslan av att solfångare tappar verkningsgrad snabbare vid molnigt väder och inte ger så mycket.
Solfångare för Varmvatten är ingen nyhet, redan i början av 1970 talet, var det en Rörmokare som i en skola monterade bort 2 5 m långa element och ersatte dem men modernare.
Röris tog reda på de gamla elementen, satte så småningom upp dem på taket på sitt hus, tillverkade en enkel VV-växlare, hade en stor gammal VV-beredare som var redan då bra isolerad som fick fungera som tank för varmvattnet. före installationen målade Han elementen Svarta för att få maxad soluppfångning, alla vet ju att en svart bil blir varmare i sollljus än en vit, samma med elementen svart ger mer värme till vattnet äv den vita färg de hade.
Fungerade utmärkt i många år. tappade kontakten på 90 talet och nu är Han borta, men elementen sitter kvar på taket och ger varmvatten.

Min son höll på att renovera ett rum och då föreslog jag att han kunde lika gärna montera en vedeldad kamin. Fick för svar att man inte fick elda när man ville, bara viss antal dagar i veckan (?!) Aldrig hört något liknande…

Edit: hittade detta på nätet
1672017519832.png

Senast ändrad:
Min son höll på att renovera ett rum och då föreslog jag att han kunde lika gärna montera en vedeldad kamin. Fick för svar att man inte fick elda när man ville, bara viss antal dagar i veckan (?!) Aldrig hört något liknande…

Edit: hittade detta på nätet
Visa bilaga 19881
I ett krisläge tycker kommungubbarna att Slavarna ska frysa.. men glöm det, behövs det värme om centralvärmen är utslagen så eldar vi nog ändå då får väl grannarna klaga och fortsätta frysa!
Är förstås skillnad på teoretiska uttalande och verkligheten. Naturvårdsverket är också en teoretisk organisation, i Kris eldar vi som kan eller ska alla frysa och inte kunna laga till varm mat för att någon inte tål röklukten..
Nu är det inte Allvar i Sverige..ännu, men..
har högst personliga åsikter om detta förstås, anser exempelvis att alla nybyggen sedan 1950 talet skulle ha försetts med rökkanaler, och i Civilförsvarets förråd skulle kaminer ha lagrats eller i hyreshusen skyddsrum under fred för att snabbt lämnats ut vid Kris.
En fördyring av husen förstås men en bagatell jämfört med det lidande som orsakas utan värme vintertid.
Se bara just nu då nästan hela Norra halvklotet har riktig vinter, USA fryser, Japan fryser; Ryssland öster om Ural fryser, Ukraina fryser Skandinavien har också vinter men får hjälp av Golfströmmen.

Senast ändrad:
I ett krisläge tycker kommungubbarna att Slavarna ska frysa.. men glöm det, behövs det värme om centralvärmen är utslagen så eldar vi nog ändå då får väl grannarna klaga och fortsätta frysa!
Är förstås skillnad på teoretiska uttalande och verkligheten. Naturvårdsverket är också en teoretisk organisation, i Kris eldar vi som kan eller ska alla frysa och inte kunna laga till varm mat för att någon inte tål röklukten..
Nu är det inte Allvar i Sverige..ännu, men..
har högst personliga åsikter om detta förstås, anser exempelvis att alla nybyggen sedan 1950 talet skulle ha försetts med rökkanaler, och i Civilförsvarets förråd skulle kaminer ha lagrats eller i hyreshusen skyddsrum under fred för att snabbt lämnats ut vid Kris.
En fördyring av husen förstås men en bagatell jämfört med det lidande som orsakas utan värme vintertid.
Se bara just nu då nästan hela Norra halvklotet har riktig vinter, USA fryser, Japan fryser; Ryssland öster om Ural fryser, Ukraina fryser Skandinavien har också vinter men får hjälp av Golfströmmen.
En annan syn på det hela.
Under andra världskriget hade skogsägarna plikt att leverera ved.
I Stockholmsskärgård levererades veden till bryggorna på öarna.
Veden hämtades av båtar och fraktades till huvudstaden.
På en en brygga försvann det ved, inte bara en gång.
Tillslut tröttnade folk på stölderna, så någon finurlig person tänkte till.
En vedklabbe preparerades med en dynamitgubbe.
Senare small det ombord på en båt, ångpannan small.

Om historien är sann vet jag inte. Jag läste det hela i en gammal bok som vi hade på landet som är i Stockholmsskärgård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen