• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det här en bra utveckling för oss som åker husbil?

2EF75BB9-CF07-4D6F-A752-0A3430C947E8.jpeg


1200 tjänster tillsätts när campingkedjan First Camp rekordrekryterar

1200 lediga tjänster ska tillsättas, när svenska First Camp påbörjar sin rekordstora rekrytering inför sommarsäsongen 2022.

Med sina över 55 destinationer, från södra Danmark till norra Sverige, är svenska First Camp Skandinaviens ledande campingkedja. Inför högsäsongen 2022 görs en rekordstor rekrytering när 1200 tjänster ska tillsättas, varav 1000 i Sverige och 200 i Danmark. Receptioner, restauranger, städ, minigolfbanor, utomhusbad, vaktmästerier – variationen på tjänsterna är stor.

Inför sommaren 2021 fick First Camp in 12 000 ansökningar, i år förväntas det bli ännu fler. Att branschledaren First Camp är en attraktiv arbetsgivare är inte så konstigt. Campingkedjan växer så det knakar, och har gått från 14 destinationer 2017 till dagens 55 destinationer i Sverige och Danmark.
– Vi investerar mycket i våra destinationer och växer hela tiden både i Sverige och utomlands, och har gjort det även under pandemin. Vi kommer att fortsätta växa kraftigt, och parallellt med det förädla de destinationer vi redan har. För den som vill göra karriär inom First Camp finns det med andra ord goda karriärmöjligheter. Vi har alltid behov av engagerade medarbetare som vill vara med och fortsätta bygga norra Europas största campingkedja. Att jobba inom besöksnäringen är otroligt roligt, vi skapar oförglömliga minnen för våra gäster varje dag, och alla våra kollegor är hjärtat i det arbetet! säger Johan Söör, VD, First Camp.

283F641E-B86A-4655-8892-37908D9EEF9B.jpeg

Är det här en bra utveckling för oss som åker husbil?
Vet att många husbilsägare ser den här utvecklingen med att stora kedjeföretag tar en större andel av marknaden med skepsis. Nu får jag inte fram någon exakt siffra hur många campingar det finns i Sverige, men flera initierade som jag pratat med säger unisont, ”över 1000”.

Av dessa tillhör 320 campingar SCR Svensk Camping som är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR stöder sina medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring, strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor och centralbokning. Men är alltså inget kedjeföretag, har inga egna campingar.

Kedjeföretagen är inte så många längre, i First Camp ingår idag tre tidigare mindre fristående kedjor. Sedan har Caravan Club med sina egna campingar och kanske någon till mindre kedja. Är ganska säker på att kedjeföretagen inte representerar 10% av Sveriges campingar. Det är alltså inget ICA-syndrom som har över 50% av sin marknad.

Däremot går utvecklingen för kedjeföretagen mot exklusivare anläggningar, First Camp kallar inte längre sina campingar för just campingar, nej nu pratar man om sina destinationer. Med självklart baktanken att komma ifrån den tidigare bilden av camping, den om likadana träningsoveraller och den lite töntiga imagen som den fått under åren. Med stora investeringar i aktiviteter, moderna lokaler, restauranger och underhållning så skapar man en ny typ av semesterupplevelse för den traditionella gästen på campingarna, barnfamiljen som kommer i perioden 15 juni - 31 augusti, gästerna med husvagnarna och säsongsgästerna. Det är förståligt eftersom där ligger det stora pengar och man har lyckats med det. Campingarna har de senaste åren redovisat väldigt bra resultat.

Däremot saknar jag satsningar på oss med husbilar, branschens snabbast växande marknadssegment. Förstår att det är en svår nöt att knäcka för campingkedjorna, eftersom deras stora investeringar är helt ointressanta för de flesta av oss. Däremot vet jag att man är väldigt intresserade av våra långa säsonger. Vi är ute med våra husbilar och kör förbi deras tomma lyxiga campingar när de står tomma i för- och eftersäsong.

Här hoppas jag att vi får igång en konstruktiv diskussion med branschens företrädare och finner en bra lösning för båda parter, där det kan vara intressant för en del av oss som gärna tar in på camping en helg, eller längre.

Någon helhjärtad satsning på enklare ställplatser tror jag inte att vi kan förvänta oss från kedjeföretagen. I det fallet får vi nog titta åt ett annat håll för att se satsningar på den enkla ställplatsen, eftersom den troligen inte är så intressant rent affärsmässigt, men kanske är det i ett större sammanhang som i en kommun, en attraktion, shopping….

Tommy
 
Senast ändrad:
Tack Tommy för en intressant och aktuell artikel. Läsning av denna väcker självklart olika känslor, både glädje och oro.

Glädjen beror på att besöksbranschen ser positivt på nära framtiden (även om man kanske bör vara ytterst försiktigt med planering av rekrytera så många medarbetare när pandemin verkar ha igen nått rekordnivåer -" av det totala antalet covidsmittade i Sverige sedan pandemin start har 15% rapporterats under den senaste veckan" Läkartidningens Nyhetsbrev 25 Jan 2022).

Oron kommer från vad Du har själv analyserat och rätt kommit fram "att satsningar på den enkla ställplatsen... inte är så intressant rent affärsmässigt ... ".

Vad ska göras? Helst ska man inte sova över sådan möjlighet som utveckling under senaste (dramatiska och för många tragiska) 2 år har skapats. Som Du Tommy skriver och ger exempel på, så finns de som försöker och gör saker och ting.

Jag hoppas att sådana föreningar som iH har stor roll att spela och stor chans att få husbilisternas intressen på ffa politiska agendan. Enligt min erfarenhet (antal år som fritidspolitiker inom kommunal- och ffa landstingspolitik) har större betydelse vilken argumentering används (hur väl underbyggd, logisk analys av omvärlden, statistiska scenarion, etc.) och vilken strategi väljes för att få gehör (vilka politiker, på vilka nivåer ska regelbundet kontaktas, hur tåligt dem ska uppvaktas, förberreda motioner och/eller medborgarförslag, etc.) och vilken storlek organisation eller förening spelar mindre roll.

Vi har ju generellt diskuterat dessa aktiviteter tidigare någonstans....
 
Jag tror inte att det finns något enkelt svar på om det är bra för oss att stora kedjor expanderar och utvecklas! För vissa av oss husbilsåkare så är det säkert så, men för min egen del så är jag mera tveksam, har sett små fina campingar som fått lägga ned pga en stor etablerad bjässe som finns i närheten, svårt att konkurrera mot en sådan då och valmöjligheten minskar ju som en följd av detta.
Vad det gäller att påverka politiker i denna fråga, så tycker jag man helt enkelt skall påvisa för dessa folkvalda att vi är många som har ögonen på er och vilka beslut som tas i för oss viktiga frågor.
Sen kan jag ju tycka att det är helt galet att en liten ställplats eller camping beskattas på samma sätt som ett stort företag, det i sig hindrar ju utvecklingen för småskaliga turistverksamheter på små orter runt om i landet.
 
Jag tror inte att det finns något enkelt svar på om det är bra för oss att stora kedjor expanderar och utvecklas! För vissa av oss husbilsåkare så är det säkert så, men för min egen del så är jag mera tveksam, har sett små fina campingar som fått lägga ned pga en stor etablerad bjässe som finns i närheten, svårt att konkurrera mot en sådan då och valmöjligheten minskar ju som en följd av detta.
Vad det gäller att påverka politiker i denna fråga, så tycker jag man helt enkelt skall påvisa för dessa folkvalda att vi är många som har ögonen på er och vilka beslut som tas i för oss viktiga frågor.
Sen kan jag ju tycka att det är helt galet att en liten ställplats eller camping beskattas på samma sätt som ett stort företag, det i sig hindrar ju utvecklingen för småskaliga turistverksamheter på små orter runt om i landet.
Stefan, tyvärr beskattas inte en camping och en ställplats lika.
- En camping har den s.k. ”Hotellmomsen” som är 12%.
- En ställplats, klassas i Skatteverkets ögon som en parkering och belastas med 25% moms.

Skatteverkets text:
Momsen är normalt 12 procent på campingverksamhet. Campingverksamhet omfattar till exempel uthyrning av husvagns- eller tältplatser och enklare stugor.

Momsen är normalt 12 procent på rumsuthyrning i hotell-, pensionats- och vandrarhemsverksamhet eller liknande.


Det vill säga att alla typer av kommersiella övernattningar, utom de speciellt anlagda ställplatserna för husbilarna, betalar 12% moms och vi debiteras 25% - varför då?

Tommy
 
Ok, bra att det finns en skillnad, men jag tänkte mera på personalkostnader, typ på tok för höga löneskatter, arbetsgivaravgifter o sånt som en liten verksamhet har svårt att räkna hem.
Hmm…. tycker du verkligen det är bra att vi med husbilar och övernattar på speciellt avsedda platser skall betala 25% i Moms, när den som kör in på campingen tvärs över gatan bara betalar 12%? :unsure:

Övernattning som övernattning, här måste det ha skett ett misstag av Skatteverket, men troligen har ingen protesterat. Campingföretagen, med SCR i spetsen har säkert inte gjort något, tvärtom har de säkert välkomnat skillnaden som gynnar den traditionella campingen.

Ytterligare ett exempel på att vårt fritidsintresse med våra husbilar är en ny företeelse, som inte riktigt har satt sig och fått förståelse ute i samhället.

Tommy
 
Hmm, det här är knepigt.

Först tänkte jag att vi kanske skulle påverka skatteverket så alla ställplatser bara behöver betala 12%, när jag sen börjar fundera så landar jag nog i att inga ställplatser kommer sänka sina priser med 13%, skattelättnaden tillfaller bara ställplatsägaren.
Fördelen är dock att det blir lönsammare att driva en ställplats med bara 12% moms och det i sig kommer generera i fler ställplatser.


Egentligen borde det vara ställplatsägaren som agerar eller registrerar om sitt företag till campingställplats för att få den lägre momsen.
 
Campingar undviker vi nog till 99% mest för att vi inte gillar upplägget, sedan har de bla på Öland och säkert på många andra platser också försvårat för kommuner som vill upplåta sina gästhamnar för möjligheten att parkera sin husbil till rimliga priser, och säkert ligger de också bakom många förbud att parkera över natten.
Att aktörer blir för stora tror jag absolut inte är bra för oss med husbilar då det är lättare för dem att genom olika påtryckningsmetoder påverka beslutsorgan för att få igenom förbud och liknande.

//Tommy
 
Sen när momsen på ställplatser är inte bara 12% utan tom 6%… sjunker priset då eller ökar avansen förr ställplatsägaren?
 
Senast ändrad:
Hmm…. tycker du verkligen det är bra att vi med husbilar och övernattar på speciellt avsedda platser skall betala 25% i Moms, när den som kör in på campingen tvärs över gatan bara betalar 12%? :unsure:

Övernattning som övernattning, här måste det ha skett ett misstag av Skatteverket, men troligen har ingen protesterat. Campingföretagen, med SCR i spetsen har säkert inte gjort något, tvärtom har de säkert välkomnat skillnaden som gynnar den traditionella campingen.

Ytterligare ett exempel på att vårt fritidsintresse med våra husbilar är en ny företeelse, som inte riktigt har satt sig och fått förståelse ute i samhället.

Tommy
Nej självklart inte, jag var nog väldigt otydlig där! Jag tycker precis som dig att det är ju helt galet att man har momssatser på upp till 25%, att man sedan har olika momssatser på liknande verksamhet vittnar nog mera på den okunskap hos våra styrande! Tyvärr så verkar våra politiker inte förstå bättre, man tar ju död på företagandet här i landet med alla dessa pålagor.
 
Sen när momsen på ställplatser är inte bara 12% utan tom 6%… sjunker priset då eller ökar avansen förr ställplatsägaren?
Det där blev helt obegripligt för mig.

Fakta är att:
- Campingplatsen har den s.k. Hotellmomsen som är 12%
- Ställplatsen klassas som parkering och har därmed 25% moms, d.v.s. 13% högre moms! Vad du har fått 6% ifrån undrar jag.

Tommy
 
Nu är det ju inte företagaren som själv ska betala moms.... det är ju kunden som ska betala moms på varans eller tjänstens pris.
För övrigt tycker jag illa om sånt här..."politik snack"... Tommys ursprungliga frågeställning är ju klart intressant.... vilka följder leder det till? Kan det leda till att t ex iHusbil kan påverka? Hur?
 
Hmm…. tycker du verkligen det är bra att vi med husbilar och övernattar på speciellt avsedda platser skall betala 25% i Moms, när den som kör in på campingen tvärs över gatan bara betalar 12%? :unsure:

Övernattning som övernattning, här måste det ha skett ett misstag av Skatteverket, men troligen har ingen protesterat. Campingföretagen, med SCR i spetsen har säkert inte gjort något, tvärtom har de säkert välkomnat skillnaden som gynnar den traditionella campingen.

Ytterligare ett exempel på att vårt fritidsintresse med våra husbilar är en ny företeelse, som inte riktigt har satt sig och fått förståelse ute i samhället.

Tommy
Det jag har undrat några år är om campingarna som har Ställplats utanför campingen redovisar rätt moms för rätt sak. Tror inte det. 😂
 
Det där blev helt obegripligt för mig.

Fakta är att:
- Campingplatsen har den s.k. Hotellmomsen som är 12%
- Ställplatsen klassas som parkering och har därmed 25% moms, d.v.s. 13% högre moms! Vad du har fått 6% ifrån undrar jag.

Tommy
Jag menar, om staten sänker momsen, kommer priset på ställplatser då att sjunka. Eller behåller ägaren det i högre vinst.

OBS! Har inte fått vare sig 12 eller 6% någon stanns.
Det var bara OM momsen sänktes till samma som t.ex entréer till teater har.
 
Senast ändrad:
Varför inte?
Vill dom tillskansa sig extrapengar, så finns det andra sätt än att gå genom kassan och moms över huvudtaget.
Har du själv råkat ut för att dom sålt med fel momssats?
Det vet man aldrig, men förmodligen har vi nog handlat något där säljaren inte redovisat momsen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen