1200 tjänster tillsätts när campingkedjan First Camp rekordrekryterar
1200 lediga tjänster ska tillsättas, när svenska First Camp påbörjar sin rekordstora rekrytering inför sommarsäsongen 2022.Med sina över 55 destinationer, från södra Danmark till norra Sverige, är svenska First Camp Skandinaviens ledande campingkedja. Inför högsäsongen 2022 görs en rekordstor rekrytering när 1200 tjänster ska tillsättas, varav 1000 i Sverige och 200 i Danmark. Receptioner, restauranger, städ, minigolfbanor, utomhusbad, vaktmästerier – variationen på tjänsterna är stor.
Inför sommaren 2021 fick First Camp in 12 000 ansökningar, i år förväntas det bli ännu fler. Att branschledaren First Camp är en attraktiv arbetsgivare är inte så konstigt. Campingkedjan växer så det knakar, och har gått från 14 destinationer 2017 till dagens 55 destinationer i Sverige och Danmark.
– Vi investerar mycket i våra destinationer och växer hela tiden både i Sverige och utomlands, och har gjort det även under pandemin. Vi kommer att fortsätta växa kraftigt, och parallellt med det förädla de destinationer vi redan har. För den som vill göra karriär inom First Camp finns det med andra ord goda karriärmöjligheter. Vi har alltid behov av engagerade medarbetare som vill vara med och fortsätta bygga norra Europas största campingkedja. Att jobba inom besöksnäringen är otroligt roligt, vi skapar oförglömliga minnen för våra gäster varje dag, och alla våra kollegor är hjärtat i det arbetet! säger Johan Söör, VD, First Camp.

Är det här en bra utveckling för oss som åker husbil?
Vet att många husbilsägare ser den här utvecklingen med att stora kedjeföretag tar en större andel av marknaden med skepsis. Nu får jag inte fram någon exakt siffra hur många campingar det finns i Sverige, men flera initierade som jag pratat med säger unisont, ”över 1000”.
Av dessa tillhör 320 campingar SCR Svensk Camping som är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR stöder sina medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring, strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor och centralbokning. Men är alltså inget kedjeföretag, har inga egna campingar.
Kedjeföretagen är inte så många längre, i First Camp ingår idag tre tidigare mindre fristående kedjor. Sedan har Caravan Club med sina egna campingar och kanske någon till mindre kedja. Är ganska säker på att kedjeföretagen inte representerar 10% av Sveriges campingar. Det är alltså inget ICA-syndrom som har över 50% av sin marknad.
Däremot går utvecklingen för kedjeföretagen mot exklusivare anläggningar, First Camp kallar inte längre sina campingar för just campingar, nej nu pratar man om sina destinationer. Med självklart baktanken att komma ifrån den tidigare bilden av camping, den om likadana träningsoveraller och den lite töntiga imagen som den fått under åren. Med stora investeringar i aktiviteter, moderna lokaler, restauranger och underhållning så skapar man en ny typ av semesterupplevelse för den traditionella gästen på campingarna, barnfamiljen som kommer i perioden 15 juni - 31 augusti, gästerna med husvagnarna och säsongsgästerna. Det är förståligt eftersom där ligger det stora pengar och man har lyckats med det. Campingarna har de senaste åren redovisat väldigt bra resultat.
Däremot saknar jag satsningar på oss med husbilar, branschens snabbast växande marknadssegment. Förstår att det är en svår nöt att knäcka för campingkedjorna, eftersom deras stora investeringar är helt ointressanta för de flesta av oss. Däremot vet jag att man är väldigt intresserade av våra långa säsonger. Vi är ute med våra husbilar och kör förbi deras tomma lyxiga campingar när de står tomma i för- och eftersäsong.
Här hoppas jag att vi får igång en konstruktiv diskussion med branschens företrädare och finner en bra lösning för båda parter, där det kan vara intressant för en del av oss som gärna tar in på camping en helg, eller längre.
Någon helhjärtad satsning på enklare ställplatser tror jag inte att vi kan förvänta oss från kedjeföretagen. I det fallet får vi nog titta åt ett annat håll för att se satsningar på den enkla ställplatsen, eftersom den troligen inte är så intressant rent affärsmässigt, men kanske är det i ett större sammanhang som i en kommun, en attraktion, shopping….
Tommy
Senast ändrad: