• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Altea - Söderhamn april 2023

Onsdag 19 april.

C8A01724-F42D-4220-B8BA-5CE89333AD0D.jpeg
En behaglig transport från Bayreuth på A9/A10 upp till Yachthafen Ringel, som vi hittade i vår egen ställplatslista och som erbjöd vad vi sökte förutom parkering, även både dusch och restaurang.

7EA05127-E3AA-4985-B171-668257385AFB.jpg
Det var en mycket behagliga 35 mil upp på A9, fin väg, få vägarbeten och väldigt lite tung trafik.
51B2F34A-0E49-4045-B40F-6331FEC4DE02.jpeg
Vi har vid våra tre senaste resor genom Tyskland valt att köra genom de östra delarna av landet på A5-A9-A10-A24 för att undvika A1 och A7. Ok, det är längre, men skönt befriat från ”stau”, här flyter trafiken på jämt och fint.

En iakttagelse. Herrejisses vilken skog av vindkraftverk som idag möter oss runt om i Tyskland. Man verkar ha en mycket enklare och snabbare tillståndsprocess för vindkraftsparker i Tyskland mot ”långbänkarna” vi verkar ha i Sverige…. Kanske det är tur för oss?
104599DB-BA73-4A47-8762-E2A2C70FAF36.jpeg
Är det den här synen i landskapet som vi skall ställa in oss på i framtiden?

När vi sedan kom fram till Yachthafen Ringel, gick jag till hamnkontoret och bad om att få övernatta på ställplatsen. Såg att det skapade en viss förvirring inne på kontoret, förstod senare att vi kom lite tidigt på säsongen och vi var troligen årets första husbil. Nästan alla båtarna ligger fortsatt på land men vi fick ställa oss på en väg alldeles vid vattnet, perfekt.
FA832FB2-0AA4-41A2-9CD1-2E6859B02296.jpeg

Vi kunde använda de fina duscharna, elen, toatömningen, Wi-Fi och restaurangen som till vår förvåning var öppen och vi passade på att äta middag där.

Restaurangen är italiensk, men på à la Carte-menyn finns lokala inslag.
CB372A64-818D-4109-9554-2AF871238F17.jpeg 6DCD623E-9515-41BF-B7FD-E53889062C9D.jpeg

Carola höll sig till restaurangens tema och åt…
DB4200A8-E168-4805-8C2C-2DB9FCDA61A6.jpeg
Vitello Tonnato, medan jag….

6612FA0E-949B-4512-9623-4CDBDF864388.jpeg
…. passade på att gå på de mera lokala rätterna. I Tyskland har deras heliga ”Spargelsaison” just startat, så det blev härliga färska vita sparrisar med en underbar parmesansås. Vi åt gott båda två och mycket nöjda gick vi tillbaka till husbilen.

Nu blev vårt besök på ställplatsen lite improviserat eftersom man inte öppnat ställplatsen för säsongen, utan hade fullt upp med att sjösätta alla båtarna som fortsatt låg uppe på land. Men det var helt ok för oss och det är säkert en väldigt fin och trevlig ställplats när båtarna ligger i vattnet och det börjar komma husbilar som fyller upp runt bryggorna.

Imorgon är målet en gammal bekant, Heiligenhafen.

Tommy
 
Senast ändrad:
1990 precis året efter Berlinmurens fall, hittade och provade vi
den rutten på vår första Europa turné.
Sonen var 15 månader och WV-bussen var nyligen färdigbyggd.
Sen har det vägvalet känts naturligt på de nästföljande resorna.
På den tiden kändes det ok att nattparkera vid långtradarna på en stor mack.
På macken fanns ofta dusch och lagad mat.
Visst var det bättre förr, ju förr dess bättre! :)
 
Onsdag 19 april.

Visa bilaga 24277
En behaglig transport från Bayreuth på A9/A10 upp till Yachthafen Ringel, som vi hittade i vår egen ställplatslista och som erbjöd vad vi sökte förutom parkering, även både dusch och restaurang.

Visa bilaga 24287
Det var en mycket behagliga 35 mil upp på A9, fin väg, få vägarbeten och väldigt lite tung trafik.
Visa bilaga 24290
Vi har vid våra tre senaste resor genom Tyskland valt att köra genom de östra delarna av landet på A5-A9-A10-A24 för att undvika A1 och A7. Ok, det är längre, men skönt befriat från ”stau”, här flyter trafiken på jämt och fint.

En iakttagelse. Herrejisses vilken skog av vindkraftverk som idag möter oss runt om i Tyskland. Man verkar ha en mycket enklare och snabbare tillståndsprocess för vindkraftsparker i Tyskland mot ”långbänkarna” vi verkar ha i Sverige…. Kanske det är tur för oss?
Visa bilaga 24291
Är det den här synen i landskapet som vi skall ställa in oss på i framtiden?

När vi sedan kom fram till Yachthafen Ringel, gick jag till hamnkontoret och bad om att få övernatta på ställplatsen. Såg att det skapade en viss förvirring inne på kontoret, förstod senare att vi kom lite tidigt på säsongen och vi var troligen årets första husbil. Nästan alla båtarna ligger fortsatt på land men vi fick ställa oss på en väg alldeles vid vattnet, perfekt.
Visa bilaga 24312

Vi kunde använda de fina duscharna, elen, toatömningen, Wi-Fi och restaurangen som till vår förvåning var öppen och vi passade på att äta middag där.

Restaurangen är italiensk, men på à la Carte-menyn finns lokala inslag.
Visa bilaga 24302 Visa bilaga 24303

Carola höll sig till restaurangens tema och åt…
Visa bilaga 24305
Vitello Tonnato, medan jag….

Visa bilaga 24306
…. passade på att gå på de mera lokala rätterna. I Tyskland har deras heliga ”Spargelsaison” just startat, så det blev härliga färska vita sparrisar med en underbar parmesansås. Vi åt gott båda två och mycket nöjda gick vi tillbaka till husbilen.

Nu blev vårt besök på ställplatsen lite improviserat eftersom man inte öppnat ställplatsen för säsongen, utan hade fullt upp med att sjösätta alla båtarna som fortsatt låg uppe på land. Men det var helt ok för oss och det är säkert en väldigt fin och trevlig ställplats när båtarna ligger i vattnet och det börjar komma husbilar som fyller upp runt bryggorna.

Imorgon är målet en gammal bekant, Heiligenhafen.

Tommy
Aha Frische Spargeln en delikates som räcker för oss som morot för o ställa kosan söderut. :) :)
 
Ringeln är riktigt bra, det går även turbåt därifrån innåt Berlinhållet, vet tyvärr inte exakt vart.
Riktigt härligt att sparrissäsongen är igång, vi åker neråt i slutet av veckan och ser väldigt mycket fram emot dessa delikatesser😋😋😋

Hälsningar
Peter
 
Torsdag 20 april

En lugn resa på 40 mil, som det var mellan Yachthafen Ringel och en gammal bekant, Heiligenhafen.
2E19AA6B-C9FA-42CF-B425-E1402047693E.jpeg

Vi tog A24-A14-A20-A1, vacker och bra väg. Att det sedan var lite trafik gjorde resan till ett rent nöje. En skillnad i landskapet noterade vi, gårdagens resa upp genom Tyskland på A9 var en resa omgiven av vindkraftverk, medan det under dagens etapp varit med enorma solscellsparker som övertagit stora arealer av tidigare odlingsbar mark.

72B3B6EC-1463-421D-9F96-AEE5DD159B84.jpeg
I måndags stängde Tyskland sina 3 sista kärnkraftverk, men det här räcker ju inte, så mycket ängar finns det inte ens i Tyskland. Vad blir Tysklands lösning nu när kärnkraften är urfasad enligt Merkels beslut, sedan Nord Stream nu sprängts och den ryska gasen är ett minne blott, brunkol?

Sånt sitter jag och funderar på när jag kör genom ett vårlikt Tyskland, fyllt av nya energilösningar för våra energislukande behov.

Vi som bara sett 2 svenska husbilar på 280 mil, undrade var alla våra svenska kollegor gömmer sig…. nu tror vi att vi vet, i Heiligenhafen! De flesta bilarna här på stans nya ställplats ståtar med ett S på registreringsskylten.

A2F36751-B630-4889-809D-E163077EC03E.jpeg

Middagen började med en väldigt god färsk lax med en chablisås som Carola trollade fram.
86170E62-E1C6-455E-8314-146AA3344AF8.jpeg
Sedan kom ostarnas fram, som vår kompis Lidl levererade. Gott!
50F7E45C-C053-499B-82E2-E94B091D3105.jpeg
En fin dag, med god avslutning.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag instämmer med din analys Tommy verkar som mänskligheten målat in sej i ett hörn när det gäller energien. Vi klarar oss inte utan olja och gas med vårt sätt att leva, det enda som fördröjer det hela kärnkraftverken tar man bort.
Vindkraftverken ser jag och många andra som en parentes vars tillverkning är starkt beroende av icke förnybar energi liksom batteritillverkningen som egentligen bara är till för att lagra energi som skaffas på annat vis. På något sätt verkar det inte ha gått in i folks medvetande att ett batteri bara är en lagringsplats för el och en dåligt utvecklad sådan.
På något sätt verkar det som om folk och massmedia tror att elbilar drivs av batterier, vilket dom inte gör lika lite som en tom bensintank.
Sverige är lyckligt lottad med sin vattenkraft som man äntligen funderar på att bygga ut men hur påverkas den av jordens uppvärmning egentligen.
År det kanske så att denna tid med resande och boende i husbilar på olika håll i världen är något som vi är den sista generationen att uppleva och ha glädje av en otrolig lyx som knappt några kommer att ha möjlighet till framöver?
Funderade mycket på ditt vägval men är för oerfaren om vilka vägar man ska köra, fast det gick ju bra ändå.
Hoppas ni får en fin resa upp genom danmark för när ni kommer en bit uppått sverige lär det bli sämre annars idag var det ungefär som i santa pola när jag åkte.
 
Fredag 21 april.

En kort etapp på 25 mil, Heiligenhafen till Limhamn och ställplatsen Lagunen som vi gillar och återkommer till.

81ABA7ED-B208-40E4-B8DB-B9B16A988BBB.jpeg
Passade på att tömma tankarna …….
B9C0D800-E6D8-4276-9826-B8B814AD2EC6.jpeg
…… och självklart betala för oss i deras förnämliga betalsystem.
2C9CCC8E-6458-456E-AB23-C3A5ED838DE9.jpeg
På ställplatsen i Heiligenhafen betalar man för det man använder, d.v.s. elen, duschen och vattnet betalas separat, en modell som välkomnas av många.

Vid incheckningen förskottsbetalade vi 38.50 Euro.
784B2DF2-B47D-4764-83C1-0BBB8B6716BD.jpeg
vid utcheckningen idag återbetalades 6.50 Euro, efter att man tagit betalt för elen och 2 duschar.
14F5CF29-2D4E-4258-A1D6-43E3F5CA5249.jpeg
Total kostnad för 1 övernattning 32 Euro = 362 Kr. Påståendet att det är så billigt i Tyskland gäller iallafall inte överallt.

Sedan blev det en tur till Calles innan vi åkte till Puttgarden och färjan över till Rødbyhavn.

575A2064-8D9A-4327-AD78-BF5906B20DF1.jpeg
På Calles var det kunder som handlade lite mer än vi själva, om man säger så.

En lugn resa genom Danmark, passerade Köpenhamn vid 17-tiden, lugn trafik inga köer.

0CFCEE48-6473-4C33-81F1-6881B6686330.jpeg A32B1D42-F1CA-4554-A57F-FB752407FC20.jpeg
När vi passerade gränsen till Sverige på Öresundsbron, så hade det gått exakt 185 dagar sedan vi klev på färjan i Nynäshamn som tog oss till Rostock den den 19 oktober. 185 dagar d.v.s. exakt antal dagar som vår reseförsäkring täckte.

Vi körde som vanligt till Limhamn och …..
B6D3BEE6-519B-46AE-9D1A-41121D7F93AD.jpeg
ställplatsen Lagunen, som är en favorit hemma hos oss.

Kan nämna att Lagunen har samma förnämliga betalsystem som man har har i Heiligenhafen, men med den skillnaden att allt är inkluderat i priset oavsett om du nyttjar det eller inte.

I vårt fall nyttjade vi precis som i Heiligenhafen elen och duscharna, men på Lagunen fyllde vi även på med färskvatten, allt till priset 250 kr, d.v.s. 112 kr billigare än i Heiligenhafen och då fick vi även den här utsikten och solnedgången!

D265CFF2-45BC-4A91-A15B-EBD691B9DE0F.jpeg
Mycket prisvärt.

Såg på trippmätaren att det är 296 mil mellan Altea och Limhamn, som tagit oss 10 helt problemfria dagar att avverka.

Imorgon blir det Halmstad för att hälsa på vänner.

Tommy
 
Senast ändrad:
Din resa tog lika många dagar som min fast den blev kortare men knappast billigare eftersom färjan blev dyr.
Hade jag hittat vägen som du körde hade jag tagit den och sluppit en del trafik. Pratade med HasseK och det var inget trevligt väder att komma hem till vi har ju haft spanienväder sista tiden annars.
Blir skönt att komma hem antar jag ett riktigt svenskt hus med svensk mat, men Tommy du är väl lite spanjor också!
 
Lördag den 22 april

Lämnade Limhamn och ställplatsen Lagunen för att direkt köra upp till Engelsons Fritidsbutik i Falkenberg. Hört mycket talas om butiken, men vi blev nog lite besvikna.
02877324-3D67-4BFF-9575-7031F310FEA5.jpeg
Det blev iallafall några bilder till vår karta med husbilsplatser.

Vidare ner till Halmstad för middag med några av våra allra bästa vänner.

Söndag den 23 april.

Kort resa till dagens mål Ullared. Vi har aldrig sett så många husbilar i Ullared, som den här söndagen. Husbilar precis överallt.
Vårt besök i varuhuset blev kort, det var helt enkelt för mycket folk.

Lugn kväll i husbilen med en god middag på pepparlaxen, som vi köpte inne på GeKå’s.
4A64C5B8-3C88-4D22-9C04-CA26A898DAF6.jpeg
Utanför var det kallt och regnigt, inne i husbilen varmt och mysigt tyckte hundarna.

Måndag den 24 april

Nu var det ett ganska folktomt GeKå’s som mötte oss, perfekt! Det blev en del inköp, Carola koncentrerade sig på kläder till barnbarnen, medan jag besökte andra våningen där man numera hittar det jag sökte. Nämligen helt biologiska vätskor som innehåller bakteriestammar som snabbt, effektivt och miljövänligt sätt startar och påskyndar en biologisk nedbrytning, d.v.s. sanitetsvätskor till toatanken i husbilen. :)

Ja, jag passade även på att köpa tre paket av Grädö Bre’,en billigare kopia på min frukostfavorit Bregott. Det var dagens lättförtjänta 60 kr, kan behövas nu för att möta de ökade priserna på ställplatserna.
FEA3419A-9748-4EAB-8C09-A517406E2136.jpeg
Sedan gick resan vidare mot Gränna och deras stora ställplats, för en sista övernattning innan vi var hemma i Söderhamn igen.
B7594F3D-5DDA-4566-ADD9-288976C1E283.jpeg
Vi var 6 hb’s innanför bommen och 2 som valde att stå utanför.

Sista kvällen i husbilen på ett tag, ute var det ruggigt, inne i bilen varmt och skönt. Kvällen blev extra festlig eftersom Carola lagade till en riktig gourmetmiddag…
BE203964-904E-41A6-9E0E-F69CEE4F4FC5.jpeg
,,,,, eller vad sägs om det här?
8DC348B2-6405-40EA-A8E8-227B41BE37FA.jpeg
Färsk vit sparris, som Carola kokade till perfektion, serverades med knaperstekt jamon Serrano, små söta tomater (goda som karameller) och en god Hollandaisesås, som sköljdes ner med torrt Moselvin.

Tisdag den 25 april

Sista etappen som blev Gränna - Söderhamn.

Det slog oss när vi körde upp genom Sverige, på Sveriges kanske trafikintensivaste vägar, som E6 och E4, så lugnt det är utefter våra vägar, om man jämför med trafiken på kontinenten.
38AC1FDA-36DA-4468-8CB9-0DFA5DBEC9BE.jpeg
Tomt, det måste kännas overkligt, nästan lite olycksbådande för en husbilsåkare från t.ex. Tyskland att komma upp till Sverige och se helt tomma vägar, inga ”tåg” med tung trafik som ockuperar innerfilen.

Inte undra på om vi kommer att få konkurrens på våra ställplatser i sommar, av husbilsåkare från kontinenten. En svag krona, lugn trafikmiljö och vacker natur erbjuder Sverige just nu.

Hem till vårt lilla hus i Söderhamn kom vi på eftermiddagen …
01BF46E7-E8B9-4190-BA71-4496435C12B5.jpeg
… och kunde konstatera att resan från Altea tog 13 dagar och trippmätaren visade…
06825FD3-09C9-4552-A7B9-2083C20D464B.jpeg
… att med våra vägval blev det 398 helt bekymmersfria mil, mellan Altea och Söderhamn. Som kuriosa kan nämnas att vi lyssnade på P4 Radio Gävleborg hela vägen upp.

Carola o Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen