Igår gick färden vidare söderut efter ett trevligt stopp på Camping Bahia i Santa Pola.
Visa bilaga 20473
Först lite om
Camping Bahia i Santa Pola. Är imponerad av hur man lyckats att attrahera så många svenska campare, undrar om inte Camping Bahia är den camping utanför Skandinavien som har flest svenska husbilsresenärer.
Redan för tre år sedan gjorde vi en tur ner till Camping Bahia, eftersom jag fått ta del av deras engagemang för sina gäster vid ett alldeles speciellt tillfälle. Då var det
Sr.D. Martin Martinez Bonmati var chef och som jag intervjuad, han är nu pensionär.
Eftersom jag själv varit aktiv inom turism, så var jag nyfiken på hur man hade uppnått så bra resultat i de nordiska marknaderna, vilka marknadskanaler man använt, typ av kampanjer och rabatterbjudanden? Förväntade mig en längre förklaring om marknadsmodell, val av medier, priskampanjer i lågsäsongen och en medveten strategi att locka just oss från de nordiska länderna. Satt med pennan i högsta hugg för att anteckna ner ett lyckat marknadsprojekt .
Sr. Martin tittade på mig med en lite urskuldande min och sa;
”– No hemos invertido un solo Euro en marketing en los paises Nórdicos, todo se ha hechode boca a boca.”. Översatt ungefär; ”— Vi har inte investerat en enda Euro i marknadsföring i de nordiska länderna, allt har skett enligt mun-till-mun-metoden”.
Det är förmodligen inte konstigare än Martins egna förklaring då, som fortsatt gäller. Martins enkla förklaring var:
”– Aqui en Bahia somos una gran familia querida”, översatt ungefär; ”– Här på Bahia är vi en stor älskad familj”.
Ja, vi tycker att vi fått ta del av den känslan båda gångerna vid våra korta en-nattsbesök. Grannarna har hejat och vi förstår att det är lätt att komma in i den sociala gemenskapen som finns i området. Vi lämnade båda gångerna med en fin känsla.
Att det sedan är en väl fungerande camping, med lagom standard, kvalité och attraktioner som vi nordbor värdesätter, tillsammans med en rimlig prissättning, gör att det ibland är 200 Nordiska fordon samtidigt på campingen.
Vi betalade 27 Euros, tomt, el, 2 personer, 2 hundar, för en natt.