• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips för livet i Husbil Uppgradera äldre Win 10 PC till Win 11

Det är nog att det är olika windows-varianter. En vanlig skillnad kan vara att den ena är Home och den andra pro. Det kan finnas tre - fyra olika varianter och installationsprogrammet vill att de skall matcha fullt ut för att en uppgradering (spara filer och program) skall fungera.
Så det är inte Rufus fel, det är så MS gjort det...
Å andra sidan kan det vara en fördel att göra en nyinstallation, för då slipper man en massa gammal gunk som kan finnas kvar. Dock blir det ju mer efterarbete, är klart. Och det kräver att man har möjlighet att flytta undan filer mm till en annan plats under tiden.

Allt frid och fröjd. Men min nyinstallerade Windows 11 klient vill inte upptäcka övriga enheter i närverket. Jag har pysslat med pc och nätverk i stort sett hela mitt liv, men här går jag bet.

Det här problemet har jag också haft till och från, framförallt mot en gammal NAS som står och skräpar i ett hörn.

Jag kan komma runt det genom att ansluta till ip-adressen i stället för namnet. Jag har t ex en yta för backup på NAS'en och då ansluter jag med
Map Network Drive och mappnamn enligt följande:
1763031843533.png

Det är nog att det är olika windows-varianter. En vanlig skillnad kan vara att den ena är Home och den andra pro. Det kan finnas tre - fyra olika varianter och installationsprogrammet vill att de skall matcha fullt ut för att en uppgradering (spara filer och program) skall fungera.
Så det är inte Rufus fel, det är så MS gjort det...
Å andra sidan kan det vara en fördel att göra en nyinstallation, för då slipper man en massa gammal gunk som kan finnas kvar. Dock blir det ju mer efterarbete, är klart. Och det kräver att man har möjlighet att flytta undan filer mm till en annan plats under tiden.
Menade inte att det är Rufus fel, utan det kommer upp när man använder Rufus.
Vi har volym licenser och har provat alla svenska varianter som vi har tillgängliga och ingen av dem fungerar fullt ut, spara filer är det alternativ som är bäst för oss.

Jag köpte en färdig NAS, men kände att det blev väldigt begränsat med den, just för att det blev svårt att uppgradera den (var kanske för snål när jag köpte en Buffalo).
Men så hade jag en desktop med bra plats för diskar i, så jag installerade OpenMediaVault (OMV) på den och lade in ett antal diskar som jag konfigurerade med spegling (RAID 1), vilket känns som good enough vad gäller backup. Går en disk sönder så kan jag bara byta den utan att tappa data. Den har jag nog kört runt tio år nu och uppdaterar emellanåt.
Dessutom kör jag ett antal servicar i dockercontainrar, vilket är supersmidigt.
(Jo jag vet, nu drar jag tråden lite väl långt ifrån ämnet...)

Ja, just den har nog det.
Men poängen var mest att den officiella versionen finns tillgänglig nu.

Tack för alla svar. Särskilt Bosse H och Gemini AI! Suveränt roligt material att jobba med. Har kört rubbet. Får nu se min andra Elite book, men inte server eller NAS. Kan inte heller mappa. Vad gäller NAS säger Win 11 att protokollet är ogiltigt, när jag mappar NAS IP-adress!? Hann med en hel del förändringar (ev försämringar) i operativet innan jag ropade på hjälp här.

Nu blir det en nyinstallation där allt gammalt ska bort. Återkommer! :)

Nu har jag gjort en ren Windos 11 installation utifrån det installationsmediet Rufus fixade. Valde att inte spara något. Gick väldigt smidigt.

Nu fick jag direkt se och nå båda mina bärbara Windows 10 pc i nätverket i utforskaren. Däremot vare sig server eller NAS. Körde Bosses AI tips, men fick fortfarande inte tillgång till dem. Däremot kunde jag efter AI mappa servern.

För att mappa NAS behövde jag resursnamnet, men fick inte tillgång till adminläget på NAS. Det fick jag inte via mina Win 10 maskiner heller. ”Webbplatsen kan inte tillhandahålla en säker anslutning, ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH!”

Förstod att jag behövde uppdatera något på NAS, men den kunde jag ju inte nå. Efter lite Googlande kom jag fram till att det var TLS-versionen, som styr krypteringen, som var föråldrad på NAS, vilket moderna webbläsare inte accepterar. Efter ytterligare lite Googlande hittade jag en lösning. Man kan köra Firefox eftersom man där kan ta bort TLS säkerhetskravet inne i webbläsaren. Eftersom jag kör i mitt privata nätverk tog jag risken och fick efter lite pill kontakt med NAS adminläge! Succé! Efter lite anpassning av resursnamnet på NAS, kunde jag också mappa den, både från Win 10 och Win 11. Har inte haft behov att använda NAS-adminläge på 8-10 år, så jag hade inte noterat hur föråldrat TLS protokollet var.

Så nu kör jag Windows 11. Båda mina andra bärbara Win 10 nås i nätverket och nu har jag också kunnat mappa, dvs nätverksansluta och därmed nå både server och NAS! Riktigt nöjd! Stort tack till alla råd, tips och hejarop!

PS! En tanke. Både NAS och server är ethernetanslutna, kanske spelar någon roll för att de inte automatiskt kan nås i nätverket i utforskaren i Windows 11!? Kräver ytterligare lite forskning. =)

De har egna IP nummer, så du skall kunna nå dem med det. Nasen bör du kunna nå i utforskaren med "\\NAS-IP\delad_mapp"
Och IP't kan du klura ut från Routerns admin UI.

De har egna IP nummer, så du skall kunna nå dem med det. Nasen bör du kunna nå i utforskaren med "\\NAS-IP\delad_mapp"
Och IP't kan du klura ut från Routerns admin UI.
Joddå, de är mappade som nätverksenheter via sina IP-adresser. Det jag saknade lite var att de inte direkt dök upp som nåbara i utforskarens nätverksmeny. Lite av en principsak, men jag når dem utmärkt som mappade nätverksenheter.

Vet inte om det är ett relevant svar på frågan, men när jag uppgraderade (genom att skaffa ny dator) till Win11 för en månad sedan var det inte något problem att få med min Ethernetanslutna NAS i Utforskaren. Det var så enkelt så jag minns inte ens hur jag gjorde ;)

1763142548556.png

Vet inte om det är ett relevant svar på frågan, men när jag uppgraderade (genom att skaffa ny dator) till Win11 för en månad sedan var det inte något problem att få med min Ethernetanslutna NAS i Utforskaren. Det var så enkelt så jag minns inte ens hur jag gjorde ;)

Visa bilaga 49313
Ser att du mappat de olika resurserna i NAS som nätverksenheter. Så har jag också gjort. Det jag efterlyser är att de automatiskt annonserar sig som nåbara enheter i utforskarens nätverksmeny.

Ser att du mappat de olika resurserna i NAS som nätverksenheter. Så har jag också gjort. Det jag efterlyser är att de automatiskt annonserar sig som nåbara enheter i utforskarens nätverksmeny.
Fungerar det inte om du öppnar "Den här datorn" och högerklickar och lägger till nätverksplats, så har jag gjort och mina mappar från nasen syns då i utforskaren.

Fungerar det inte om du öppnar "Den här datorn" och högerklickar och lägger till nätverksplats, så har jag gjort och mina mappar från nasen syns då i utforskaren.
Jo, jag har också lagt till NAS och server som mappade nätverksenheter, men hade gärna sett dem i utforskarens nätverksmeny, precis som våra 3 wifi anslutna bärbara Win 10 datorer. Iofs ett I-landsproblem, men lite av en principsak! =)

Nu är jag lite rostig men har du testat att lägga in enheterna i lmhostsfilen på din dator? Det kan lösa en del problem med namnuppslag på lokala nät förutsatt att enheterna har statisk IP

Exempel på mappning: 192.168.1.5 servernamn
Filen ligger i C:\Windows\System32\drivers\etc

På Windows 11 måste den även slås på:
To enable LMHOSTS lookup on Windows 11, go to Settings > Network & internet > Advanced network settings > More network adapter options. Right-click your network adapter, select Properties, choose Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4), click Properties, then Advanced, and select the WINS tab to check the "Enable LMHOSTS lookup" box

Jag har inte petat med detta på många år men det går snabbt och lätt att testa.

DHCP og fast IP adresse er oftest enkelt, i DHCP serveren (oftest routeren) så finnes det en funksjonalitet for å låse IP adresse til en MAC adresse. Normalt kan en og endre IP adressen, men endringen kan ta endel tid før den er aktiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen