• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips för livet i Husbil Uppgradera äldre Win 10 PC till Win 11

Främsta skälet till att jag nyttjar win11 är för att få en säkerhetsuppdaterad dator.
Funktionsmässigt ser jag ingen större skillnad mot win7 eller win10 mer än att systemet är mer driftsäkert. Ytterst sällan det hänger sig eller andra konstigheter.
Men som uttrycket säger "Det finns alltid en bug till" så är det många nya uppdateringar till win11 hela tiden.

En fördel med win11 är att samarbetet med android gjort det möjligt att att köra androidappar på PC som är en ganska ny funktion

Jag gick från win7 till Win10 på min ca.10år gamla spel-laptop (AsusROG G750JS) för flera år sedan, märkte ingen förändring i prestanda då, nu när denna tråd dök upp funderar jag att försöka med win11, som den enligt Microsoft inte ska klara, saknar nåt som kallas TPM 2.0 (säkerhetsprocessor)
vet inte ifall jag kan åtgärda det?
Ladda ner Rufus som kringgår dessa begränsningar. Det du gör är att gå in på Microsoft ladda ner en iso använd sen Rufus och skapa en botbar usb sticka. Sen är det bara att uppdatera din dator

Ladda ner Rufus som kringgår dessa begränsningar. Det du gör är att gå in på Microsoft ladda ner en iso använd sen Rufus och skapa en botbar usb sticka. Sen är det bara att uppdatera din dator
Tack för tipset,
Det låter som du testat detta,
Fick du en vattenstämpel på skrivbordet i win11, samt att den inte kommer att få några uppdateringar?

Kopierat från nätet
När Windows 11 installeras på en enhet som inte uppfyller minimisystemkraven läggs en vattenstämpel till på Windows 11 skrivbordet. Ett meddelande kan också visas i Inställningar för att informera om att kraven inte uppfylls.

Om en enhet som inte uppfyller minimisystemkraven för Windows 11 upplever problem efter uppgradering till Windows 11 rekommenderar Microsoft att du återgår till Windows 10.

Ett alternativ till Rufus är Flyby11 som är lite enklare att genomföra.

Artikeln visar tillvägagångsätt

Flyby11 finns på Github

Ett alternativ till Rufus är Flyby11 som är lite enklare att genomföra.

Artikeln visar tillvägagångsätt

Flyby11 finns på Github
Kan man få guidning lite mer exakt vad man skall göra på Github?

Har kommit till den här sidan, som jag hoppas är rätt, men vad gör jag sen?

IMG_4065.png

Senast ändrad:
Først skal du trykke på ringen med "Latest" ud for Flyby11 0.16 for at få den seneste version

Så får du dette billede
Screenshot 2024-12-10 at 00-00-17 GitHub - builtbybel_Flyby11 Windows 11 Upgrading Assistant.png

Her skal du klikke på "FlybyScript.zip

Så får du en download som du så skal pakke ud. Derefter skal du klikke på filen ??.exe og så skulle resten gå af sig selv

Først skal du trykke på ringen med "Latest" ud for Flyby11 0.16 for at få den seneste version

Så får du dette billede
Visa bilaga 43578

Her skal du klikke på "FlybyScript.zip

Så får du en download som du så skal pakke ud. Derefter skal du klikke på filen ??.exe og så skulle resten gå af sig selv

Tack. Får pröva lite senare idag. Nu är jag för trött!

Har varit ute på ärenden halva dan, kom hem nu och väckte upp min gamla gaming-laptop,
och se på tusan nu har jag win11 ;)

Jag körde ju fast att ladda ner iso-filen på tidigare tips, så jag gick direkt till microsoft och laddade ner den svenska versionen, utan strul.
Startade installationen i flyby11 bockade även i server-installation för som jag förstår det komma förbi de säkerhetsrutiner min laptop saknar.
Åkte sen ut på ärenden, så jag vet inte hur lång tid installationen tagit, var iallafall klart nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen