• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Märkligt skrapande ljud - EGR ventil?

Multijet100

Aktiv medlem
Medlem
Hej,

Ett märkligt ljud har uppstått på min Fiat Ducato MultiJet 2008, 2.2D. 4HV Puma Ford-motor.

När jag duttar på gasen är det något metalliskt som skrapar. Efter jag stänger av motorn skrapar det 5 gånger samtidigt som ett signal-ljud utges.

Jag har varit med om detta för 9.000 mil sedan ca, när jag köpte husbilen. Det försvann av sig själv minns jag.

Jag bytte för ca 1000 mil sedan ut EGR-ventilen. EGR-ventilen på mitt fordon ser ut så här, det är samma del/märke som jag bytte till:

MAGNETI MARELLI 571822112038

1758807889725.png


Om jag inte minns fel är det EGR-ventil och gasspjäll i ett på mitt fordon. D.v.s luckan som stängs och öppnas när jag gasar.

Jag mistänker starkt att det är denna lucka som försöker stänga / kalkylerar något efter jag stängt av motorn - och nu har den börjat göra ljud ifrån sig.

Här är en video på hur det låter. Ni hör när jag duttar på gaspedalen samt stänger av motorn sedan. Jag tycker ljudet kommer från denna EGR-ventil men det är lite svårt att höra.

Frågan är ifall det verkligen kan vara värt att ta bort EGR-ventilen efter bara 1000 mils körande, och rengöra? Den var lite bökig att komma åt nämligen.

Har någon annan liknande erfarenheter, samma ljud, och har det försvunnit eller berott på smuts? Eller någon annan teori gällande vad ljudet kommer ifrån?

Det bör tilläggas att bilen startar direkt, men tomgången har blivit sämre på senaste tiden vid kyla framförallt. Har precis rengjort MAP och MAF-sensor, blev ingen skillnad. Drog även ut kontakt för alla dieselspridare vilket alla påverkade motorljudet så tror ej det är något större fel på någon utav dem. Glödstift byttes för 7000 mil sedan. Ingen dieselspridare O-ring som läker, dessa är nya.

Om rengöring av EGR-ventilen kan tänkas göra så ljudet försvinner + tomgången blir bättre är det givetvis något jag får göra.

Hälsningar
 
Jeg tror du er inne på noe når du mistenker EGR-ventilen. Det er vel ikke så mange andre komponenter som kjører en rense/kalibrering sekvens etter att motoren er stoppet, åpne-lukke en 3-5 ganger. Har du en EGR som ikke lukker helt så vil du også ofte få litt uryddig tomgang.
 
På min Ford så gör Egr ventilen ett antal slag när jag stannar av motorn (låter nästan som fågelkvitter) och enl.uppgift jag fått så motioneras den för att ta bort ev. sot som fastnat. Jag känner inte igen ljudet min kvittrar väldigt snabbt.
 
Jeg tror du er inne på noe når du mistenker EGR-ventilen. Det er vel ikke så mange andre komponenter som kjører en rense/kalibrering sekvens etter att motoren er stoppet, åpne-lukke en 3-5 ganger. Har du en EGR som ikke lukker helt så vil du også ofte få litt uryddig tomgang.
Ja, tack för svar.
På min Ford så gör Egr ventilen ett antal slag när jag stannar av motorn (låter nästan som fågelkvitter) och enl.uppgift jag fått så motioneras den för att ta bort ev. sot som fastnat. Jag känner inte igen ljudet min kvittrar väldigt snabbt.
Jasså. Låter det lika högt som på min video? På mitt fordon är det nog så pass högt ändå så att man reagerar på att något inte står rätt till. Sedan om det gör något eller inte. Själva saken att den motioneras är givetvis säkerligen normalt, men frågan är vad det beror på att den gnisslar så där. Smuts som påverkar tomgång o körning också? Eller något metalliskt som blivit bara, som ej gör någon skillnad. Intressant med att den motioneras för att ta bort ev. sot som fastnat, det hade jag inte koll på isåfall.

Men, jag bör tillägga att när jag var på väg hem från semestern för ett par dagar sedan, så svarade inte motorn alls på gasen ett tag efter jag släppt gaspedalen helt och sedan tryckt ner gaspedalen igen, exempelvis vid växling. Höll jag gasen jämnt så svarade den. Till saken hör att detta började precis efter jag tankat ''ACP diesel 50'' från Preem. Reagerade på att det stog annorlunda än vanligt, men läste att det kan blandas med all annan diesel så jag körde på det.

Jag körde ett par timmar utspritt på 2 dagar när detta skedde återkommande. Efter jag gjort av med lite mer än halvtank tankade jag vanlig diesel igen. Direkt efter detta så gick bilen helt normalt de kvarstående 2-3 timmarna jag hade hem och sedermera 1 timmes körning efter det.

Gissningsvis var det inte helt dieselns fel, när jag passerade österrike märkte jag vid 2 tillfällen i nedförsbacke att det kändes som gasen avbröts men tänkte det var placebo. Det kom dock upp tydligt med den där ACP dieseln som det verkar ha berott på hur märkligt det än kan tänkas låta.

Oavsett, så, förutom att beskylla dieseln som enda orsak, så verkar det ju som just som fel på EGR-ventil/gasspjälls-luckan skulle kunna vara möjlig orsak. Just eftersom bilen gick helt normalt vid jämn gas, medans ifall jag släppte gaspedalen (luckan stänger igen) och därefter tryckte ner gaspedalen igen (då ska luckan öppnas) svarade inte fordonet. Lite som att luckan kanske fastnat. Vilket också kanske skulle kunna förklara ett högt gnissel från luckan vid kalibreringen och när jag duttar på gasen. Det kan ju enbart ha varit dieseln med, men tycker det borde varit mer ständig hackig gas då också...

Oavsett, jag har ju haft bort den där EGR-ventilen förut, så får väl ta bort den igen trots att det är trångt utrymme. Dock märkligt ifall det ska behövas med en ny EGR ventil som enbart gått knappt 1000 mil kanske.
 
Bilen har inget gasspjäll utan man reglerar motorn med bränslemängden. Jag kör på ACP diesel utan problem, har också haft problem med egr ventilen men då tappade jag motoreffekt när motorn blev varm förmodligen för att egr började reglera när arbetstemperaturen uppnåddes. Du kan ju ta bort kontakten på ventilen (men då tänder den motorlampan och du får en felkod som du måste släcka sedan) försvinner ljudet då så är det egr ventilfel.
 
Ja det låter verkligen som något länkage som kärvar.
Om du inte är hundra på att det är just EGR-ventilen som låter bör du kunna hålla handen på den och försöka känna ljudet också. Är det den som låter så är det ju bara att bita ihop och ta bort den.
Jag skulle i så fall byta till en ny istället för att försöka fixa med den gamla. Strular den efter bara 1000 mil så har du nog fått ett dåligt ex.
 
Ja det låter verkligen som något länkage som kärvar.
Om du inte är hundra på att det är just EGR-ventilen som låter bör du kunna hålla handen på den och försöka känna ljudet också. Är det den som låter så är det ju bara att bita ihop och ta bort den.
Jag skulle i så fall byta till en ny istället för att försöka fixa med den gamla. Strular den efter bara 1000 mil så har du nog fått ett dåligt ex.
Bilen har inget gasspjäll utan man reglerar motorn med bränslemängden. Jag kör på ACP diesel utan problem, har också haft problem med egr ventilen men då tappade jag motoreffekt när motorn blev varm förmodligen för att egr började reglera när arbetstemperaturen uppnåddes. Du kan ju ta bort kontakten på ventilen (men då tänder den motorlampan och du får en felkod som du måste släcka sedan) försvinner ljudet då så är det egr ventilfel.

Tack för svaren...
Tror jag plockar bort o gör rent. Om det skulle visa sig vara sot och ljudet försvinner efter rengöring kanske det var bättre för motorn när det satt en egr blockeringsplatta monterad. Det satt en sån på fordonet när det köptes (såg detta när jag bytte egr ventilen ) och jag plockade bort den eftersom jag vill köra original med ny egr istället.


Tidigare ägare har nog gjort någon egr modifiering med egr lampan också eftersom den inte lyste när blockeringsplattan satt där.
 
Det skulle vara intressant att få veta vad det var som felades, så jag hoppas att du skriver här när bilen är OK.
Jajjamen,

Men var ut och kikade idag. Är väldigt besvärligt att få bort egr ventilen, det är en bult jag inte vet hur jag lyckades få bort sist. Tror ej rengöring kommer hjälpa då detta ljud uppstod med den gamla egr ventilen också och sedan försvann av sig självt, och på den egr ventilen satt ju en "blankning plate" så ljudet uppstod nog inte pga det kom in ytterligare med skit då. Och den nya har bara gått 1000 mil max den bör inte vara igensatt.

Misstänker att någon typ av lucka kanske sitter intill plastdetaljer på egr ventilen, och att den behöver smörjas... Frågan är om man kan göra det när den sitter på plats. Ja jag får fundera lite hur jag ska göra och kika vidare.
 
Går bra att ta bort om man använder ett litet spärrskaft med förlängare och skruvar uppifrån. Men jag tycker att ljudet påminner om en luftläcka på trycksidan möjligen vid laddluftkylaren.
 
Ena 10mm bulten vid fästet för egr ventilen menar du? Ja jag kunde ej se bulten därifrån bara känna med fingret. Provade med förlängare uppifrån utan att hitta rätt, tänkte det skulle bli ännu svårare att sätta tillbaka bulten sen så skippade det just nu. Vanligtvis är det ju bättre att ta bort det som behövs då man har utrymme men var kylaren etc i detta fallet och jag har ju löst det för 2 år sedan, får klura ut hur jag gjorde då bara om jag bestämmer mig för att göra det 🙂.

Jasså ja jag får kika där. Det jag tycker är märkligt är att samma ljud dykt upp vid 2 olika egr ventiler jag haft.

Menar du någon av dessa två anslutningar till laddluftkylaren?

1759172138158.jpeg

Orsakar detta dock skrapande ljud vid avstängning x5?

Det som också talar emot att skrapande ljudet beror på slang läckage är att skrapande ljudet uppstått förr och försvann utan att jag bytte ut delar.

Märkte att detta ljud började uppstå i samband med att jag bytte ut fjäderben fram men kan ju inte ha att göra med det bör vara en slump eller att jag inte tänkt på det tidigare.

Ska kanske spraya lite läckage test spray och se om någon luftslang inte håller helt tätt. Den emellanåt oroliga tomgången skulle ju kunna bero på det med.
 
Kolla tryckslangarna. Jag har haft loss egr ventilen och rengjort den 1 gång samt bytt ut den senare, det var två bultar uppifrån och man såg båda om man tittade snett uppifrån dom andra två var det inga bekymmer med. Jag har en Ford med puma motor så jag antar att ventilen sitter på samma sätt som på din bil. Den ventil som jag har nu är fabrikat Ridex och den ser ut som den du har på bilden.
 
Kolla tryckslangarna. Jag har haft loss egr ventilen och rengjort den 1 gång samt bytt ut den senare, det var två bultar uppifrån och man såg båda om man tittade snett uppifrån dom andra två var det inga bekymmer med. Jag har en Ford med puma motor så jag antar att ventilen sitter på samma sätt som på din bil. Den ventil som jag har nu är fabrikat Ridex och den ser ut som den du har på bilden.
Tack. Ska kika tryck slangarna. Jag får dubbelkolla hur det ser ut på ovansidan.
 
Har ikke tenkt over det tidligere, men på vår Iveco Daily lastebil er det en surrende lyd under panseret en kort tid etter motoren er stoppet - når motoren er kald, ikke når den er varm.
 
Har ikke tenkt over det tidligere, men på vår Iveco Daily lastebil er det en surrende lyd under panseret en kort tid etter motoren er stoppet - når motoren er kald, ikke når den er varm.
Okej, Ja för mig när den är varm också.

Tror jag ska skruva bort egr ventilen och lägga på fett på kugghjulen på sidan. Frågan är vilket fett som fungerar och är värmetåligt, eller bara spreja med lite wd40 kanske om det kommit in smuts där. Om jag får bort den.
 
Tips, ang värmetåligt fett, bromsfett kanske vore tillämpligt?

 
Tips, ang värmetåligt fett, bromsfett kanske vore tillämpligt?

Tackar.

Ja, jag får återkomma med hur det löser sig ialafall. Jag har ju stött på detta ljud 2 gånger på de 10.000 mil jag ägt fordonet, så folk vet framöver om samma sak skulle hända dem.
 
Tackar.

Ja, jag får återkomma med hur det löser sig ialafall. Jag har ju stött på detta ljud 2 gånger på de 10.000 mil jag ägt fordonet, så folk vet framöver om samma sak skulle hända dem.
Jag skruvade bort egr ventilen idag.

2st 13mm bultar helt ok att komma åt den ena ovanifrån den andra underifrån. Den ena 10mm bulten också ok underifrån.

Den andra, innersta, 10mm bulten är den som är undangömd. Det minsta jag fick ta bort var luftrör som går till luftfilter och plastskydd ovanför motorn. Sedan gick det bra med förlängare ovanifrån för att ta bort. För ditmontage fick jag ta för hand med en förlängare & tejpbit på bulten så den inte skulle tappas när jag riktade in den i skruvhålet, under bilen. Jag låg under bilen för att se skruvhålet. (skriver så jag själv kommer ihåg ev. Nästa gång).

Som ni ser var den ganska skitig men inte igensatt efter 1 år. Rengjorde så stålet kom fram. Pillade bort luckan och rengjorde dreven. Gnisslet kom någonstans därifrån. Övervägde fett men såg inget där sen tidigare original. egr ventil blir ju väldigt varm. Så jag rengjorde bara.

Efter montage försvann rasslet/skapandet. Så det var egr ventilen. Det är fortfarande ett lågt "gnuggade ljud" men helt ok. Nästa ev. gång det blir igen byter jag nog ut egr ventilen, mot annat fabrikat än marelli trots att det ska vara premium enl. Trodo.se.

Så, ifall någon får samma ljud så vet ni att det är egr ventilen, och troligen dreven/länken mellan egr lucka o drev.
 

Bilagor

  • IMG_20251001_104515.jpg
    IMG_20251001_104515.jpg
    1,4 MB · Visningar: 18
  • IMG_20251001_104528.jpg
    IMG_20251001_104528.jpg
    1,1 MB · Visningar: 18
  • IMG_20251001_114054.jpg
    IMG_20251001_114054.jpg
    1,5 MB · Visningar: 19
  • IMG_20251001_114124.jpg
    IMG_20251001_114124.jpg
    1,3 MB · Visningar: 19
  • IMG_20251001_123645.jpg
    IMG_20251001_123645.jpg
    1,7 MB · Visningar: 19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen