• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Märkligt skrapande ljud - EGR ventil?

Multijet100

Medlem
Medlem
Hej,

Ett märkligt ljud har uppstått på min Fiat Ducato MultiJet 2008, 2.2D. 4HV Puma Ford-motor.

När jag duttar på gasen är det något metalliskt som skrapar. Efter jag stänger av motorn skrapar det 5 gånger samtidigt som ett signal-ljud utges.

Jag har varit med om detta för 9.000 mil sedan ca, när jag köpte husbilen. Det försvann av sig själv minns jag.

Jag bytte för ca 1000 mil sedan ut EGR-ventilen. EGR-ventilen på mitt fordon ser ut så här, det är samma del/märke som jag bytte till:

MAGNETI MARELLI 571822112038

1758807889725.png

Om jag inte minns fel är det EGR-ventil och gasspjäll i ett på mitt fordon. D.v.s luckan som stängs och öppnas när jag gasar.

Jag mistänker starkt att det är denna lucka som försöker stänga / kalkylerar något efter jag stängt av motorn - och nu har den börjat göra ljud ifrån sig.

Här är en video på hur det låter. Ni hör när jag duttar på gaspedalen samt stänger av motorn sedan. Jag tycker ljudet kommer från denna EGR-ventil men det är lite svårt att höra.

Frågan är ifall det verkligen kan vara värt att ta bort EGR-ventilen efter bara 1000 mils körande, och rengöra? Den var lite bökig att komma åt nämligen.

Har någon annan liknande erfarenheter, samma ljud, och har det försvunnit eller berott på smuts? Eller någon annan teori gällande vad ljudet kommer ifrån?

Det bör tilläggas att bilen startar direkt, men tomgången har blivit sämre på senaste tiden vid kyla framförallt. Har precis rengjort MAP och MAF-sensor, blev ingen skillnad. Drog även ut kontakt för alla dieselspridare vilket alla påverkade motorljudet så tror ej det är något större fel på någon utav dem. Glödstift byttes för 7000 mil sedan. Ingen dieselspridare O-ring som läker, dessa är nya.

Om rengöring av EGR-ventilen kan tänkas göra så ljudet försvinner + tomgången blir bättre är det givetvis något jag får göra.

Hälsningar

Jeg tror du er inne på noe når du mistenker EGR-ventilen. Det er vel ikke så mange andre komponenter som kjører en rense/kalibrering sekvens etter att motoren er stoppet, åpne-lukke en 3-5 ganger. Har du en EGR som ikke lukker helt så vil du også ofte få litt uryddig tomgang.

På min Ford så gör Egr ventilen ett antal slag när jag stannar av motorn (låter nästan som fågelkvitter) och enl.uppgift jag fått så motioneras den för att ta bort ev. sot som fastnat. Jag känner inte igen ljudet min kvittrar väldigt snabbt.

Jeg tror du er inne på noe når du mistenker EGR-ventilen. Det er vel ikke så mange andre komponenter som kjører en rense/kalibrering sekvens etter att motoren er stoppet, åpne-lukke en 3-5 ganger. Har du en EGR som ikke lukker helt så vil du også ofte få litt uryddig tomgang.
Ja, tack för svar.
På min Ford så gör Egr ventilen ett antal slag när jag stannar av motorn (låter nästan som fågelkvitter) och enl.uppgift jag fått så motioneras den för att ta bort ev. sot som fastnat. Jag känner inte igen ljudet min kvittrar väldigt snabbt.
Jasså. Låter det lika högt som på min video? På mitt fordon är det nog så pass högt ändå så att man reagerar på att något inte står rätt till. Sedan om det gör något eller inte. Själva saken att den motioneras är givetvis säkerligen normalt, men frågan är vad det beror på att den gnisslar så där. Smuts som påverkar tomgång o körning också? Eller något metalliskt som blivit bara, som ej gör någon skillnad. Intressant med att den motioneras för att ta bort ev. sot som fastnat, det hade jag inte koll på isåfall.

Men, jag bör tillägga att när jag var på väg hem från semestern för ett par dagar sedan, så svarade inte motorn alls på gasen ett tag efter jag släppt gaspedalen helt och sedan tryckt ner gaspedalen igen, exempelvis vid växling. Höll jag gasen jämnt så svarade den. Till saken hör att detta började precis efter jag tankat ''ACP diesel 50'' från Preem. Reagerade på att det stog annorlunda än vanligt, men läste att det kan blandas med all annan diesel så jag körde på det.

Jag körde ett par timmar utspritt på 2 dagar när detta skedde återkommande. Efter jag gjort av med lite mer än halvtank tankade jag vanlig diesel igen. Direkt efter detta så gick bilen helt normalt de kvarstående 2-3 timmarna jag hade hem och sedermera 1 timmes körning efter det.

Gissningsvis var det inte helt dieselns fel, när jag passerade österrike märkte jag vid 2 tillfällen i nedförsbacke att det kändes som gasen avbröts men tänkte det var placebo. Det kom dock upp tydligt med den där ACP dieseln som det verkar ha berott på hur märkligt det än kan tänkas låta.

Oavsett, så, förutom att beskylla dieseln som enda orsak, så verkar det ju som just som fel på EGR-ventil/gasspjälls-luckan skulle kunna vara möjlig orsak. Just eftersom bilen gick helt normalt vid jämn gas, medans ifall jag släppte gaspedalen (luckan stänger igen) och därefter tryckte ner gaspedalen igen (då ska luckan öppnas) svarade inte fordonet. Lite som att luckan kanske fastnat. Vilket också kanske skulle kunna förklara ett högt gnissel från luckan vid kalibreringen och när jag duttar på gasen. Det kan ju enbart ha varit dieseln med, men tycker det borde varit mer ständig hackig gas då också...

Oavsett, jag har ju haft bort den där EGR-ventilen förut, så får väl ta bort den igen trots att det är trångt utrymme. Dock märkligt ifall det ska behövas med en ny EGR ventil som enbart gått knappt 1000 mil kanske.

Bilen har inget gasspjäll utan man reglerar motorn med bränslemängden. Jag kör på ACP diesel utan problem, har också haft problem med egr ventilen men då tappade jag motoreffekt när motorn blev varm förmodligen för att egr började reglera när arbetstemperaturen uppnåddes. Du kan ju ta bort kontakten på ventilen (men då tänder den motorlampan och du får en felkod som du måste släcka sedan) försvinner ljudet då så är det egr ventilfel.

Ja det låter verkligen som något länkage som kärvar.
Om du inte är hundra på att det är just EGR-ventilen som låter bör du kunna hålla handen på den och försöka känna ljudet också. Är det den som låter så är det ju bara att bita ihop och ta bort den.
Jag skulle i så fall byta till en ny istället för att försöka fixa med den gamla. Strular den efter bara 1000 mil så har du nog fått ett dåligt ex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen