Hej,
Ett märkligt ljud har uppstått på min Fiat Ducato MultiJet 2008, 2.2D. 4HV Puma Ford-motor.
När jag duttar på gasen är det något metalliskt som skrapar. Efter jag stänger av motorn skrapar det 5 gånger samtidigt som ett signal-ljud utges.
Jag har varit med om detta för 9.000 mil sedan ca, när jag köpte husbilen. Det försvann av sig själv minns jag.
Jag bytte för ca 1000 mil sedan ut EGR-ventilen. EGR-ventilen på mitt fordon ser ut så här, det är samma del/märke som jag bytte till:

Om jag inte minns fel är det EGR-ventil och gasspjäll i ett på mitt fordon. D.v.s luckan som stängs och öppnas när jag gasar.
Jag mistänker starkt att det är denna lucka som försöker stänga / kalkylerar något efter jag stängt av motorn - och nu har den börjat göra ljud ifrån sig.
Här är en video på hur det låter. Ni hör när jag duttar på gaspedalen samt stänger av motorn sedan. Jag tycker ljudet kommer från denna EGR-ventil men det är lite svårt att höra.
Frågan är ifall det verkligen kan vara värt att ta bort EGR-ventilen efter bara 1000 mils körande, och rengöra? Den var lite bökig att komma åt nämligen.
Har någon annan liknande erfarenheter, samma ljud, och har det försvunnit eller berott på smuts? Eller någon annan teori gällande vad ljudet kommer ifrån?
Det bör tilläggas att bilen startar direkt, men tomgången har blivit sämre på senaste tiden vid kyla framförallt. Har precis rengjort MAP och MAF-sensor, blev ingen skillnad. Drog även ut kontakt för alla dieselspridare vilket alla påverkade motorljudet så tror ej det är något större fel på någon utav dem. Glödstift byttes för 7000 mil sedan. Ingen dieselspridare O-ring som läker, dessa är nya.
Om rengöring av EGR-ventilen kan tänkas göra så ljudet försvinner + tomgången blir bättre är det givetvis något jag får göra.
Hälsningar
Ett märkligt ljud har uppstått på min Fiat Ducato MultiJet 2008, 2.2D. 4HV Puma Ford-motor.
När jag duttar på gasen är det något metalliskt som skrapar. Efter jag stänger av motorn skrapar det 5 gånger samtidigt som ett signal-ljud utges.
Jag har varit med om detta för 9.000 mil sedan ca, när jag köpte husbilen. Det försvann av sig själv minns jag.
Jag bytte för ca 1000 mil sedan ut EGR-ventilen. EGR-ventilen på mitt fordon ser ut så här, det är samma del/märke som jag bytte till:
MAGNETI MARELLI 571822112038

Om jag inte minns fel är det EGR-ventil och gasspjäll i ett på mitt fordon. D.v.s luckan som stängs och öppnas när jag gasar.
Jag mistänker starkt att det är denna lucka som försöker stänga / kalkylerar något efter jag stängt av motorn - och nu har den börjat göra ljud ifrån sig.
Här är en video på hur det låter. Ni hör när jag duttar på gaspedalen samt stänger av motorn sedan. Jag tycker ljudet kommer från denna EGR-ventil men det är lite svårt att höra.
Frågan är ifall det verkligen kan vara värt att ta bort EGR-ventilen efter bara 1000 mils körande, och rengöra? Den var lite bökig att komma åt nämligen.
Har någon annan liknande erfarenheter, samma ljud, och har det försvunnit eller berott på smuts? Eller någon annan teori gällande vad ljudet kommer ifrån?
Det bör tilläggas att bilen startar direkt, men tomgången har blivit sämre på senaste tiden vid kyla framförallt. Har precis rengjort MAP och MAF-sensor, blev ingen skillnad. Drog även ut kontakt för alla dieselspridare vilket alla påverkade motorljudet så tror ej det är något större fel på någon utav dem. Glödstift byttes för 7000 mil sedan. Ingen dieselspridare O-ring som läker, dessa är nya.
Om rengöring av EGR-ventilen kan tänkas göra så ljudet försvinner + tomgången blir bättre är det givetvis något jag får göra.
Hälsningar