• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljud i bakaxeln

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Jag råkade snubbla på en dåligt skriven annons på en större Hymer för någon månad sen och kunde naturligtvis inte hålla mig från att köpa den.
Det blev ut med annons på Hobbyn direkt och den såldes dagen efter.

Hymern är en 2010 byggd på Ivecochassi och har endast 4.000 mil på mätaren. Jag köpte den av ett dödsbo och den har haft en ägare sen ny. Påställd endast 1-2 månader varje sommar sen alltid förvarad inomhus.

Eftersom jag köpte den som den stod är det lite att fixa på den och naturligtvis svårt att få någon info från tidigare ägare. En sak jag märkte direkt var ett olidligt ljud från däcken. Jättefina däck med mönster som nya men 14 år gamla… Bytte till nya Continental och det blev som en ny bil.
Nu kom istället ljudet från bakaxeln fram.. Ett olidligt vinande runt 90 km/h och rejäla klonk från bakaxeln när man startar/backar
Jag har förstått att Ivecobakaxlarna är kända för att ha problem och då framför allt med ett vinande oljud i motorvägsfart

Är det någon som har erfarenhet av problemet och kommit tillrätta med det? Går det att få bort ljudet helt eller ingår det när man åker Iveco?

Jag har bytt olja i bakaxeln, den gamla oljan var fin utan fukt eller metallpartiklar. Pinjong och kronhjul ser fina ut och inga trasiga kuggar. Lagren verkar löpa lätt och fint.
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket spel och klonk inne i differentialen så jag har köpt hem ett kit nya drev med shims lite på chans men vet först när jag tagit ut diffen om dom verkligen behövs.
Mätklocka beställd för att kunna mäta spelet/backlashen mellan kronhjul och pinjong. Det verkar inte vara något enormt spel där men mäta är att veta

Någon som har erfarenhet från dessa bakaxlar?

Tack!
Ja min bil har en 450511 som den delar med en del andra modeller över flera år. Upp till 2017 minst tycker jag mig ha sett. Det jag behöver vara säker på förutom just typnumret är om det skiljer i t.ex. infästningar för ABS givare och annat smått. Finns en risk att mindre ändringar gjorts i axelmodellen genom åren. Artikelnumren i Ivecos reservdelsregister varierar mellan bilmodellerna och är även helt andra än axelmodellen.
Skall som sagt ta en djupdykning i ämnet och alla nummer för att ringa in vilka donatorer som är 100% kompatibla. Utväxlingen kan jag ju flytta över.

Efter nästan 700 mil i sommar med en sjungande bakaxel har jag bestämt mig för att göra ett nytt försök med att få bort ljudet.
Att få tag på en annan axel är svårt då jag har luftfjädring på bilen och då sitter det andra fästen på axeln. Finns inga beggade att få tag i här i Norden och svårt att få kontakt med någon vettig skrot i Polen eller Italien där dom är lite vanligare.
Då vet man ju inte skicket på den heller så man åker troligen på att renovera hela axeln inklusive blästring och målning.

Jag tänker testa med att byta pinjong och kronhjul. Jag tänker inte köpa Iveco originaldelar då dom dels är dyrare och dels är risken då större att dom är exakt identiska med dom som sitter i med större risk för samma ljud igen.
Det finns några andra OEM tillverkare/märken och valet föll på CEI. Det finns fler märken som bl.a. FAST och och Emerre men det är oklart om dom har egna fabriker eller bara lägger ut tillverkningen på andra random fabriker.

CEI tillverkar allt själva och har lång historia av att tillverka just delar till differentialer och växellådor. Möjligen lägger dom lite mer krut på kvalitet och utveckling.
Överlägsen finish på delarna också om man jämför bilder mellan märkena
1754138270425.png 1754138702136.png

Kan tyckas nördigt att grotta in sig i detaljer som vilket märke/tillverkare man skall välja av en standarddel men jag tror att det kan göra stor skillnad när man har den här typen av oklart problem.

Återkommer när arbetet påbörjas

Det var ikke uten grunn at Iveco i Norden spesifiserte årlig bytte av olje i bakakselen. Hypoid olje er hygroskopisk og i bakakselen blir den ikke varm nok til å kvitte seg med vannet når det er kaldt i omgivelsene. Vannblandet olje sliter på overflatene på kronhjul og pinjong.
Ja vi får hoppas det verkligen är ett slitageproblem där så oljebytena inte bara är ett litet tafatt försök av Iveco att kanske minska problemen. Jag har läst om oljud på i princip helt nya bilar sen har ju konstruktionsfel nämnts.
Det kan ju även vara dåligt material i kronhjul och pinjong. Därav att jag inte vill stoppa i originaldelar nu vid byte.

Det kommer troligen att bli ett skitgöra med att få till pinjongdjupet rätt nu när den byts men jag håller på att ladda :)

Mens jeg hadde Iveco husbil så kunne jeg se på under avtappingen av oljen ved et par anledninger. den var grå etter ett år og en kunne kjenne på oljen at det var veldig mye mindre smørning enn på ny olje. Om en skal lete etter årsak så er det størrelsen på huset og måten ventilasjonen er utført på som er mye av kilden til problem. Ser og her down under at oljen byttes hvert år på vår Iveco Daily lastebil, men jeg har ikke sett på oljetappingen her. Iveco i Oslo sa at det var anbefalt, men ikke pålagt med oljeskifte hvert år. Verksmesteren fortalte at en ville få ulyd om en ikke byttet ofte. Problemet er behovet for hypoid olje som er hygroskopisk, andre oljer henger ikke med i bakakselen - de hadde forsøkt!

Ja man hoppas ju..
Det som oroar mig aningens är att Kihlströms säger att dom testade allt på flera bilar under några årsmodeller och det enda som slutligen hjälpte var byte av hela axeln. Iveco centralt tog kostnaden. Dom pratade om att axlarna troligen var felborrade.
Det kan dock vara spekulation och det är oklart om dom verkligen testade med att byta kronhjul och pinjong också eller om man bara gick på axelbyte direkt när man inte kunde justera bort ljudet.
Jag hoppas givetvis på det senare:oops:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen