• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljud i bakaxeln

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag råkade snubbla på en dåligt skriven annons på en större Hymer för någon månad sen och kunde naturligtvis inte hålla mig från att köpa den.
Det blev ut med annons på Hobbyn direkt och den såldes dagen efter.

Hymern är en 2010 byggd på Ivecochassi och har endast 4.000 mil på mätaren. Jag köpte den av ett dödsbo och den har haft en ägare sen ny. Påställd endast 1-2 månader varje sommar sen alltid förvarad inomhus.

Eftersom jag köpte den som den stod är det lite att fixa på den och naturligtvis svårt att få någon info från tidigare ägare. En sak jag märkte direkt var ett olidligt ljud från däcken. Jättefina däck med mönster som nya men 14 år gamla… Bytte till nya Continental och det blev som en ny bil.
Nu kom istället ljudet från bakaxeln fram.. Ett olidligt vinande runt 90 km/h och rejäla klonk från bakaxeln när man startar/backar
Jag har förstått att Ivecobakaxlarna är kända för att ha problem och då framför allt med ett vinande oljud i motorvägsfart

Är det någon som har erfarenhet av problemet och kommit tillrätta med det? Går det att få bort ljudet helt eller ingår det när man åker Iveco?

Jag har bytt olja i bakaxeln, den gamla oljan var fin utan fukt eller metallpartiklar. Pinjong och kronhjul ser fina ut och inga trasiga kuggar. Lagren verkar löpa lätt och fint.
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket spel och klonk inne i differentialen så jag har köpt hem ett kit nya drev med shims lite på chans men vet först när jag tagit ut diffen om dom verkligen behövs.
Mätklocka beställd för att kunna mäta spelet/backlashen mellan kronhjul och pinjong. Det verkar inte vara något enormt spel där men mäta är att veta

Någon som har erfarenhet från dessa bakaxlar?
 
Tack!
Ja det verkar vara vanligt med oljud i dessa axlar och tydligen något man lever med. Har läst om dom som renoverat och fixat bara för att några hundra mil senare få tillbaka mycket av ljudet. Absolut en dålig konstruktion. I alla fall ur ett komfortperspektiv.
Jag skall absolut testa med en oljetillsats för att se om det blir någon skillnad.
Hej. Jag hade en husbil byggd på Mb 307 för ett antal år sen med mycket oljud i bakaxeln. En kompis plockade ner och justerade in ingreppet i själva klumpen, blev jättebra, efter ca 10-15 mil så kom det smygande tillbaka.
Nästa grej blev en flaska Slick 50 i klumpen och tro om ni vill, så försvann oljudet. Körde sen ca 300mil och den förblev
Tyst. Hokus Pokus, ja men det funkade i mitt fall. Detta var för ca 300 år sedan.
Mvh Nilsman
 
Hej. Jag hade en husbil byggd på Mb 307 för ett antal år sen med mycket oljud i bakaxeln. En kompis plockade ner och justerade in ingreppet i själva klumpen, blev jättebra, efter ca 10-15 mil så kom det smygande tillbaka.
Nästa grej blev en flaska Slick 50 i klumpen och tro om ni vill, så försvann oljudet. Körde sen ca 300mil och den förblev
Tyst. Hokus Pokus, ja men det funkade i mitt fall. Detta var för ca 300 år sedan.
Mvh Nilsman
Ska va 30 år sedan. Fanns nog inte husbilar för 300 år sedan. Sorry.
 
Ifall man har lamell diff.broms i bakaxeln så var försiktiga med vad ni häller i för tillsatser.
Förr i GM's diffar slog man i "knäppolja" en tillsats som gjorde att diff.bromsen inte högg så hårt vid fullt rattutslag.
 
Oljan som Iveco anger är en mineralolja TUTELA W140/M-DA (SAE 85 W 140) för de större bakaxlarna.
Det kan vara värt att fundera på att använda en helsyntetisk olja istället. T.ex. Castrol har en 75W-140 som uppfyller kraven.

Har själv haft lyckade resultat med byte från mineralolja till helsyntet. Orsak till byte har dels varit för att få ner höga lagertemperaturer i axelbärlager och dels i skruvväxlar för att komma bort från kavitationsskador på skruvarnas anliggningsytor då det blir väldigt höga yttryck där.

 
Det är Ivecos rekommenderade mineralolja (85W140) som är i nu. Det verkar råda lite delade meningar om vilken olja man skall använda på just husbilar som ofta står still längre perioder. Något om hur oljan hanterar fukten.

Jag är inne på att köra med denna olja nu ett tag så allt får slita in sig lite. Sen tänkte jag testa att byta helt till någon "specialolja" typ Redline eller Omega för att se om det blir någon skillnad.
Det är ju en djungel med tillsatser och oljor därute. Alla lovar guld och gröna skogar och det är ont om riktiga tester man kan lita på. Hälften av allt på nätet är ju sponsrat eller betalt.
Tillsatser verkar ofta hällas i när oljan redan är gammal så kanske inte så konstigt då att det blir skillnad. Andra byter till "specialolja" från gammal olja och märker stor skillnad, inte så konstigt det heller.

Jag hade ett störande växellådsljud på en äldre Ducato jag hade förut och på den bytte jag först till ny vanlig standardolja. Blev ingen märkbar skillnad. Sen testade jag att byta till Omega 690. Efter bara några mils körning blev det en klart märkbar förändring. Ljudet försvann i princip och den blev mer lättväxlad.
Det är lite den tydliga jämförelsen man vill åt om man skall tro på reklambladen.
 
En uppdatering angående klonket när man la i framåt/bakåt. Det visade sig att bakaxeln satt löst...
U-bultarna som håller bakaxeln vid fjäderbladen var inte ordentligt åtdragna. Bakaxeln har alltså kunnat röra sig lite framåt/bakåt i fästena...
Tydligen inte helt ovanligt att detta händer.

Jag tog isär, gjorde rent och drog ihop allt ordentligt. Nu försvann det sista av klonket.
Det enda som låter nu är det normala spelet i växellåda och koppling när roboten växlar.

I vår blir det att testa med någon av alla hokuspokusoljor så får vi se om vi inte kan få bort det sista av det vinande ljudet också :)
 
Hej. Tänk att du sitter i en resonanslåda så lite vinande finns det alltid i bakaxeln. Du kan ju höra när en tradare eller lastbil åker förbi där finns det nästan alltid ett vinande ljud, men som förare hör man det nästa aldrig.
Mvh Umebo
 
Jo lite ljud kan man ju stå ut med men det här är för mycket. Det låter inte mekaniskt illa bara ett fruktansvärt enerverande ljud när det är i timmar. Nu lägger jag mig precis i 100km/h (GPS) för precis där upphör det helt. Det kliver in vid ca 80 och ut vid 100. En skillnad som natt och dag.
Nypriset på bilen var ca 1,2 miljoner för 14 år sedan och skulle det ljudet vara rimligt hade dom inte kunna sålt en bil.
Måste fixas :)
 
Så lenge jeg hadde min N+B Flair på Iveco chassis 2008 (bygget i august 2007) så ble oljen i differentialen byttet en gang i året etter råd fra Iveco Norge da den beste oljen dessverre er hygroskopisk og trekker til seg vatn og det ville gi ulyd. På vår nåværende Iveco Daily 2015 lastebil har vi ikke merket noen ulyd, men kjøredistansen på denne er mye mindre enn på en husbil og den er inne hos den lokale Iveco Service en gang i året.
 
Ja jag vet ju inte riktigt hur denna bil har skötts om. Den har bara vara påställd någon månad varje/vartannat år och bara rullat 4.000mil. Tidigare ägaren har ju kilat vidare men med tanke på hur ostädad bilen var så tror jag inte dom riktiga servicebesöken har varit så vanliga.
Alla filter förutom oljefiltret var från 2010 när bilen var ny... Allt ser orört ut.

Oljan i bakaxeln såg kanonfin ut när jag tömde men det kan vara så att ägaren bytt den relativt nyligen just för att det börjat låta om bakaxeln. I så fall kan ju originaloljan ha hängt med i en himla massa år... Mitt hopp står nu till ny pinjong och kronhjul. Bara att öppna plånboken..
 
Senast ändrad:
Ja jag vet ju inte riktigt hur denna bil har skötts om. Den har bara vara påställd någon månad varje/vartannat år och bara rullat 4.000mil. Tidigare ägaren har ju kilat vidare men med tanke på hur ostädad bilen var så tror jag inte dom riktiga servicebesöken har varit så vanliga.
Alla filter förutom oljefiltret var från 2010 när bilen var ny... Allt ser orört ut.

Oljan i bakaxeln såg kanonfin ut när jag tömde men det kan vara så att gubben bytt den relativt nyligen just för att det börjat låta om bakaxeln. I så fall kan ju originaloljan ha hängt med i en himla massa år... Mitt hopp står nu till ny pinjong och kronhjul. Bara att öppna plånboken..
Lite läsning till dig. Visserligen ingen Fiat men en Volvo från förr i tiden.
Principen hur allt fungerar är lika. Kanske kan hjälpa.

 
Ja det där är en riktig klassisk servicehandbok där allt står i detalj hur man skall göra och med en massa tips. Den till Ivecon är kass i jämförelse.

Jag gillar den tydliga felsökningen och kategoriseringen av missljud i bakaxeln. Stämmer ganska bra med min bil och dom troliga orsakerna.
1726674277260.png
Mitt ljud minskade när jag justerade spelet men har nu sakta ökat igen



1726674036308.png
Eftersom mina diffdrev är nya och spelet litet lutar mitt kvarvarande klonk åt koppling eller svänghjul.
 
Du må ikke gi opp, bakaksler kan være vanskelig å få til. Som jeg tidligere skrev:
Hvis avtrykksbilde på kronhjulet viser att pinjonen ikke slipper før ytterkant av kronhjulstannen så er du nesten 100% garantert å få hvining/uling fra bakakselen.
Dette mener jeg fremdeles, Avtrykket skal se ut som en appelsinbåt, det skal fremdeles være litt igjen av tannen etter der avtrykket slutter.
Jeg tror jeg ville tatt opp bakakselen igjen og sett hvordan avtrykket på kronhjulet så ut. så ville jeg eventuelt tatt ut diff-klumpen og sett på sliteflaten på de nye lagrene, og ikke slik de du hadde bilde av tidligere i tråden.
Hvis kronhjul/pinjon lager ulyd fordi de har tatt skade av å gå med for lite forspenn slik att diff-klumpen har vridd seg så burde det også ha vært en del fint metallspon/grøt når du demonterte bakakselen første gangen. Hvis så er tilfelle så skal jeg være enig i å bytt kronhjul-pinjon.

Problem 2: "Klonk åt koppling eller svänghjul"
Her må jeg svare med ett stort forbehold om mangel på kunnskap. Slik jeg har forstått det så har min (tidliger Knut's) N+B Flair 2007/2008 60C18 vanlig fast svinghjul (Ikke tomassesvinghjul). Slik jeg har forstått det så har du robotlåda (den har helelektrisk styring, ikke hydraulikk som Fiat).
Kan lyden din komme fra dårlig kalibrering av tidspunktet clutchen blir løst ut i forhold til når motorstyringen kutter gasspådraget?
Når bilen skal gire så kutter motorstyringen motorkraften litt for tidlig i forhold til når clutchen løser ut. Da går du fra motorkraft til ett lite øyeblikk med motorbrems før clutchen løser ut, dette vil gjøre att bakakselen vrir seg slik du beskriver. Dette er bare en teori fra min side og mer ett spørsmål enn ett svar.
 
Tack Ivar för riktigt bra tips och råd.
Jag tyckte ingreppet såg rätt bra ut både före och efter att jag justerade backlashen. Inga synliga märken i dreven och absolut inget spån eller andra föroreningar i oljan. Oljan såg nästan för bra ut det är därför jag misstänker den är relativt nyligen bytt. Eftersom inget annat än motorolja och oljefilter är bytt tidigare på bilen har jag svårt att se att bakaxeloljan skulle vara bytt utan anledning.
Det kan kanske vara så att kronhjul och pinjong helt enkelt är så inslitna/utslitna nu att dom ylar trots en bra ingreppsbild.
Jag kommer absolut att ta ut diffen igen. Skall bli intressant att se hur nya lagren ser ut.

Tänker att jag skall byta utväxling samtidigt. Tror bilen skulle må bra av lite lägre varv i motorvägsfart samtidigt som en lite annan storlek på dreven kanske också ger en mindre risk för oljudet.

Klonket är en annan utmaning. Något får utgående/kardanen att kasta hårt i retur när man släpper dragläget. Hade det varit manuell koppling hade man kunnat testa för att utesluta vissa saker direkt. Hade jag haft en smörjgrop eller om växellådan varit lite smidigare att ta ner på magen hade jag bara rivit bort den för att "kolla". Varmkörd koppling med utmattade fjädrar i svänghjulet som följd verkar inte vara ett helt ovanligt problem

Jag skall förbi en Ivecoverkstad imorgon för att höra om omprogrammering av ECU'n efter ett eventuellt byte av utväxling och skall samtidigt fråga om dom känner till problemet. Kan ju som du säger vara ett kalibrerings/mjukvaruproblem.
 
En del støy fra bakakselen må en nok dessverre akseptere, det er en lastebil, ikke en personbil. Slik jeg har forstått det så er noen modeller levert med tomassesvinghjul og andre med vanlig svinghjul (spør de på Iveco i morgen).
Så en OBS OBS! hvis du skal ta ned girkassen så skal den store elektriske utløsermekanismen (gjør den jobben som slavesylinderen vanligvis gjør) på venstre side av girkassen stå i en bestemt posisjon. Den inneholder en stor kraftig stålfjær og hvis du demonterer den uten att fjæren er i låst posisjon så kan du bare kaste hele den elektriske utløsermekanismen, spør på Iveco-verkstedet i morgen om hvordan den skal stå.
Skal du kjøpe en uoriginal clutch så pass på for det er forskjell på clutch til manuell og til robotkasse, nesten alle oppgir bare den til manuell girkasse.
Når det gjelder utvekslingen så er min erfaring att forbruket øker betraktelig når du passerer 80km, luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. Jeg ligger vanligvis på90-94 gpskm. Bytter du utveksling så får du også en større slitasje på clutchen.
 
Åkte förbi en Ivecoverkstad idag och hade turen att få språka med en herre som hade koll.
Problemet med sång i bakaxeln är känt och det är en illa dold hemlighet att det är ett produktionsfel. Bakaxeln är felborrad. Jag kan byta hur många lager som helst ljudet kommer att komma tillbaka. Dom har testat allt. Det förklarar även varför mina lagerbanor såg lite spännande ut.
Iveco har aldrig gått ut och erkänt något fel men en himla massa bakaxlar har tidigare bytts ut på garanti från ungefär årsmodell 2009 och några år framåt. Tydligen fick dom under några år byta på postens alla skåpbilar och på en massa husbilar. På flakbilarna har ljudet inte trängt in hytten så där har inget gjorts.
Det här har gjort att marknaden är dammsugen på nya axlar och den finns inte att få som reservdel någonstans. Inte ens ett tomt skal.
Tydligen inga problem med driftsäkerhet eller annat bara att det viner om dom.

Jag får suga på saken över vintern. Kanske dyker jag ner i detaljerna och försöker klura ut 1. från vilket år problemet är löst och 2. från vilka olika modeller av Dailyn det finns en axel som passar exakt.
Sen blir det att scanna av marknaden och kanske få tag på ett begagnat objekt.

Det är ju en djungel med artikelnummer och typbeteckningar. Axeln måste ju passa perfekt och från en likadan bil kan jag ju inte köpa.
 
Elände att höra.
Inte för jag vet om det hjälper dig men de bakaxlar som Iveco Daily Euro 4 2007-2008 använder
för 40C10-18, 45C15-18 till 50C15-18 har nr 450511
för 60C15-18 till 65C15-18 har nr 450517/2

Det är även så att Iveco Daily Euro 3 2004-2006 använder samma beteckning på bakaxlarna för respektive viktstorlek

I fall det är samma nummer som för 2009 som väl är Daily 5 kanske de gå att nyttja. Har inte forskat närmre i det än att jämföra siffrorna.
Vill du ha manualen för version 3 och 4 så kan du kontakta mig med ett PM
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen