• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Oljud i bakaxeln

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag råkade snubbla på en dåligt skriven annons på en större Hymer för någon månad sen och kunde naturligtvis inte hålla mig från att köpa den.
Det blev ut med annons på Hobbyn direkt och den såldes dagen efter.

Hymern är en 2010 byggd på Ivecochassi och har endast 4.000 mil på mätaren. Jag köpte den av ett dödsbo och den har haft en ägare sen ny. Påställd endast 1-2 månader varje sommar sen alltid förvarad inomhus.

Eftersom jag köpte den som den stod är det lite att fixa på den och naturligtvis svårt att få någon info från tidigare ägare. En sak jag märkte direkt var ett olidligt ljud från däcken. Jättefina däck med mönster som nya men 14 år gamla… Bytte till nya Continental och det blev som en ny bil.
Nu kom istället ljudet från bakaxeln fram.. Ett olidligt vinande runt 90 km/h och rejäla klonk från bakaxeln när man startar/backar
Jag har förstått att Ivecobakaxlarna är kända för att ha problem och då framför allt med ett vinande oljud i motorvägsfart

Är det någon som har erfarenhet av problemet och kommit tillrätta med det? Går det att få bort ljudet helt eller ingår det när man åker Iveco?

Jag har bytt olja i bakaxeln, den gamla oljan var fin utan fukt eller metallpartiklar. Pinjong och kronhjul ser fina ut och inga trasiga kuggar. Lagren verkar löpa lätt och fint.
Jag tycker det verkar vara väldigt mycket spel och klonk inne i differentialen så jag har köpt hem ett kit nya drev med shims lite på chans men vet först när jag tagit ut diffen om dom verkligen behövs.
Mätklocka beställd för att kunna mäta spelet/backlashen mellan kronhjul och pinjong. Det verkar inte vara något enormt spel där men mäta är att veta

Någon som har erfarenhet från dessa bakaxlar?
 
Tack!
Ja det verkar vara vanligt med oljud i dessa axlar och tydligen något man lever med. Har läst om dom som renoverat och fixat bara för att några hundra mil senare få tillbaka mycket av ljudet. Absolut en dålig konstruktion. I alla fall ur ett komfortperspektiv.
Jag skall absolut testa med en oljetillsats för att se om det blir någon skillnad.
Hej. Jag hade en husbil byggd på Mb 307 för ett antal år sen med mycket oljud i bakaxeln. En kompis plockade ner och justerade in ingreppet i själva klumpen, blev jättebra, efter ca 10-15 mil så kom det smygande tillbaka.
Nästa grej blev en flaska Slick 50 i klumpen och tro om ni vill, så försvann oljudet. Körde sen ca 300mil och den förblev
Tyst. Hokus Pokus, ja men det funkade i mitt fall. Detta var för ca 300 år sedan.
Mvh Nilsman
 
Hej. Jag hade en husbil byggd på Mb 307 för ett antal år sen med mycket oljud i bakaxeln. En kompis plockade ner och justerade in ingreppet i själva klumpen, blev jättebra, efter ca 10-15 mil så kom det smygande tillbaka.
Nästa grej blev en flaska Slick 50 i klumpen och tro om ni vill, så försvann oljudet. Körde sen ca 300mil och den förblev
Tyst. Hokus Pokus, ja men det funkade i mitt fall. Detta var för ca 300 år sedan.
Mvh Nilsman
Ska va 30 år sedan. Fanns nog inte husbilar för 300 år sedan. Sorry.
 
Ifall man har lamell diff.broms i bakaxeln så var försiktiga med vad ni häller i för tillsatser.
Förr i GM's diffar slog man i "knäppolja" en tillsats som gjorde att diff.bromsen inte högg så hårt vid fullt rattutslag.
 
Oljan som Iveco anger är en mineralolja TUTELA W140/M-DA (SAE 85 W 140) för de större bakaxlarna.
Det kan vara värt att fundera på att använda en helsyntetisk olja istället. T.ex. Castrol har en 75W-140 som uppfyller kraven.

Har själv haft lyckade resultat med byte från mineralolja till helsyntet. Orsak till byte har dels varit för att få ner höga lagertemperaturer i axelbärlager och dels i skruvväxlar för att komma bort från kavitationsskador på skruvarnas anliggningsytor då det blir väldigt höga yttryck där.

 
Det är Ivecos rekommenderade mineralolja (85W140) som är i nu. Det verkar råda lite delade meningar om vilken olja man skall använda på just husbilar som ofta står still längre perioder. Något om hur oljan hanterar fukten.

Jag är inne på att köra med denna olja nu ett tag så allt får slita in sig lite. Sen tänkte jag testa att byta helt till någon "specialolja" typ Redline eller Omega för att se om det blir någon skillnad.
Det är ju en djungel med tillsatser och oljor därute. Alla lovar guld och gröna skogar och det är ont om riktiga tester man kan lita på. Hälften av allt på nätet är ju sponsrat eller betalt.
Tillsatser verkar ofta hällas i när oljan redan är gammal så kanske inte så konstigt då att det blir skillnad. Andra byter till "specialolja" från gammal olja och märker stor skillnad, inte så konstigt det heller.

Jag hade ett störande växellådsljud på en äldre Ducato jag hade förut och på den bytte jag först till ny vanlig standardolja. Blev ingen märkbar skillnad. Sen testade jag att byta till Omega 690. Efter bara några mils körning blev det en klart märkbar förändring. Ljudet försvann i princip och den blev mer lättväxlad.
Det är lite den tydliga jämförelsen man vill åt om man skall tro på reklambladen.
 
En uppdatering angående klonket när man la i framåt/bakåt. Det visade sig att bakaxeln satt löst...
U-bultarna som håller bakaxeln vid fjäderbladen var inte ordentligt åtdragna. Bakaxeln har alltså kunnat röra sig lite framåt/bakåt i fästena...
Tydligen inte helt ovanligt att detta händer.

Jag tog isär, gjorde rent och drog ihop allt ordentligt. Nu försvann det sista av klonket.
Det enda som låter nu är det normala spelet i växellåda och koppling när roboten växlar.

I vår blir det att testa med någon av alla hokuspokusoljor så får vi se om vi inte kan få bort det sista av det vinande ljudet också :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen