• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Äventyrshusbilar eller Expedition Trucks

Thomas74

Ny Medlem
Medlem
Hej!

Ny på forumet här (men inte inom husbilsvärlden) :)

Efter att ha åkt runt som barn i en Pilot under tidigt 90-tal började intresset, trots att det säkert var 40 grader varmt på natten i alkoven när vi var i Spanien. Mina föräldrar köpte sedan andra husbilar som jag och min egna familj lånade då och då. Allt från Kabe till slutligen en stor 6-hjulig Frankia.

Nu har vi börjat fundera lite på egen husbil, men då en "äventyrshusbil". Detta då vi tänker oss att vi inte alltid vill ligga på campingar utan även uppleva annan natur. Företrädesvis i Europa, men på sikt även andra kontinenter. Dessutom vill vi kunna ta oss problemfritt till skidorter på vintern när andan faller på :)

Jag har försökt skanna marknaden lite, men det verkar inte vara en populär typ av husbil här uppe i Norden? Däremot verkar Tyskar älska dem! Hursom, jag har kontaktat en del tillverkare, men framförallt fastnat för KrugXP och Bliss Mobil. Så mina frågor kring det ovan är alltså:

1. Finns det någon här som åker runt i en Krug eller Bliss?
  2. Dessa säljs som lastbilar (oklart om man kan regga dem som husbil) men stökar det till det då det gäller andra regler? Tex vila och annat? Typ inte köra motorväg i Tyskland på söndagar? Inte köra i Stockholms innerstad pga avgasrening? Jag antar att det finns någon här som har sin tunga husbil lastbilsreggad?
  3. Några andra nackdelar (förutom att bodelen är mindre per krona än i en konventionell husbil)
/Thomas

Det var många frågor, vilket är bra. Till en början kan jag meddela att jag aldrig har ägt någon husbil som kan betraktas som äventyrshusbil eller Expedition Truck, men kan svara på några frågor till att börja med.

Att dessa husbilar inte är så vanliga i Sverige torde till stor del bero på att i Sverige finns det en lag som förbjuder att köra i terrängen. Hur det förhåller sig utomlands törs jag inte att försöka svara på. Behöver man en sådan bil som du frågar om för att ta sig fram dit man vill så har man nog brutit mot lagen. Vid vinterkörning kan väl däremot biltypen vara motiverad.

I Sverige registreras bilar med utrustning för övernattning , matlagning etc och därmed uppfyller regelverket som personbil klass 2 oavsett hur hög totalvikten är. I mångt och mycket gäller då reglerna som för personbilar. Undantag finns dock och särskilt i utlandet,

För att en bil ska omfattas av regelverket för Kör- och vilotider krävs att en används för yrkesmässiga transporter. Annars är personbilar klass 2 undantagna om de inte har en totalvikt över 7,5 ton och slipper således att ha en färdskrivare. Dessa regler är gemensamma inom EU.

Annars är personbilar klass 2 undantagna om de inte har en totalvikt över 7,5 ton och slipper således att ha en färdskrivare.
Tyvärr har många av dessa expeditionsbilar en högre totalvikt än 7,5 ton. Värt att notera är att polisen, framför allt i Tyskland, börjat visa intresse för husbilar (och andra fordonskombinationer) som man misstänker kräver färdskrivare.

Beträffande behovet av denna typ av fordon tror jag inte det så mycket beror på att man vill köra utanför vägar. Istället tror jag att det gäller att visa upp för omvärlden att man har den möjligheten – oavsett om det är lagligt eller ej.

(Undantag från ovanstående finns givetvis, men då behövs inga jättekolosser. I slutet av 1970-talet körde journalisten Christer Gerlach, tillsammans med några kompisar, genom Afrika – och det med några Citroën Mehari och tält!)

Pålle

Senast ändrad:
Bor selv i et land hvor det finnes mange expedition trucks, Australia. Noen få av disse holder seg under grensen for vanlig bil 4500 kg, de fleste av disse "lette" bilene er bygget på Iveco Daily 4x4. Største ulempen med expedition trucks er prisen. En av de Australske produsentene hadde inntil nylig et søsterbolag i USA, men de stengte dørene for knapt et år siden. Et bolag i Sveits solgte US utgaven i Europa, men det var på et litt tyngre chassi. https://earthcruiser.net.au/ kan gi endel ideer, Unimog utgaven er helt hinsides rå, men hele 12 tonn. Min favorit om jeg skulle kjøpe er https://traveltrucks.com.au/ og deres Scubmaster - de andre bilene de bygger er for anlegg og gruvedrift. Legg merke til at alle disse bilene benytter spesialhjul i stedet for dobbeltmonterte vanlige lastebilshjul. De holder seg og unna militære hjul som finnes som opsjon fra fabrikk da disse reduserer toppfarten på bilene.

Men for de fleste normale brukere holder det bra med saker som Sprinter AWD til en mye mer hyggelig pris.

Ni är flera som nämnt gränsen 7,5 ton. Är det för färdskrivarens skull eller för att det kan krävas C-kort? Själv ser jag det inte som några problem, men förklara gärna om det är något annat jag missat? :)

Ni är flera som nämnt gränsen 7,5 ton. Är det för färdskrivarens skull eller för att det kan krävas C-kort? Själv ser jag det inte som några problem, men förklara gärna om det är något annat jag missat? :)
Färdskrivare kan krävas över 7.5ton, beror på hur polisen tolkar reglerna, gammalt B-kort har ingen viktgräns

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen