Hej!
Ny på forumet här (men inte inom husbilsvärlden)
Efter att ha åkt runt som barn i en Pilot under tidigt 90-tal började intresset, trots att det säkert var 40 grader varmt på natten i alkoven när vi var i Spanien. Mina föräldrar köpte sedan andra husbilar som jag och min egna familj lånade då och då. Allt från Kabe till slutligen en stor 6-hjulig Frankia.
Nu har vi börjat fundera lite på egen husbil, men då en "äventyrshusbil". Detta då vi tänker oss att vi inte alltid vill ligga på campingar utan även uppleva annan natur. Företrädesvis i Europa, men på sikt även andra kontinenter. Dessutom vill vi kunna ta oss problemfritt till skidorter på vintern när andan faller på
Jag har försökt skanna marknaden lite, men det verkar inte vara en populär typ av husbil här uppe i Norden? Däremot verkar Tyskar älska dem! Hursom, jag har kontaktat en del tillverkare, men framförallt fastnat för KrugXP och Bliss Mobil. Så mina frågor kring det ovan är alltså:
Ny på forumet här (men inte inom husbilsvärlden)

Efter att ha åkt runt som barn i en Pilot under tidigt 90-tal började intresset, trots att det säkert var 40 grader varmt på natten i alkoven när vi var i Spanien. Mina föräldrar köpte sedan andra husbilar som jag och min egna familj lånade då och då. Allt från Kabe till slutligen en stor 6-hjulig Frankia.
Nu har vi börjat fundera lite på egen husbil, men då en "äventyrshusbil". Detta då vi tänker oss att vi inte alltid vill ligga på campingar utan även uppleva annan natur. Företrädesvis i Europa, men på sikt även andra kontinenter. Dessutom vill vi kunna ta oss problemfritt till skidorter på vintern när andan faller på

Jag har försökt skanna marknaden lite, men det verkar inte vara en populär typ av husbil här uppe i Norden? Däremot verkar Tyskar älska dem! Hursom, jag har kontaktat en del tillverkare, men framförallt fastnat för KrugXP och Bliss Mobil. Så mina frågor kring det ovan är alltså:
- Finns det någon här som åker runt i en Krug eller Bliss?
- Dessa säljs som lastbilar (oklart om man kan regga dem som husbil) men stökar det till det då det gäller andra regler? Tex vila och annat? Typ inte köra motorväg i Tyskland på söndagar? Inte köra i Stockholms innerstad pga avgasrening? Jag antar att det finns någon här som har sin tunga husbil lastbilsreggad?
- Några andra nackdelar (förutom att bodelen är mindre per krona än i en konventionell husbil)