
Johan Söör, Frist Camp, Martin Juhos, Svensk Camping, Thomas Morell Riksdagsledamot (SD) och Per Nilsson Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund medverkade på den första träffen för Campingnätverket i Riksdagen.
Ger det nya nätverket rätt bild av oss som åker omkring i husbilar?
Självklart är det bra att saker och ting börjar röra sig vad beträffar den orättvisa beskattningen av våra husbilar som vi drabbades av för 4 år sedan. Som nu kan bli ännu hårdare, om vi inte kan övertyga våra kära politiker att våra bilar är campingfordon, som körs några hundra mil om året.
Men vad jag ställer mig frågande inför, är att campingbranschen får en så stor exponering i sakfrågan som egentligen handlar om husbilar. Husbilar som bara representerar 12-15% av campingarnas beläggning. Den här samexponeringen husbilar - campingplatser som ett paket, förstärker den ute i kommunerna och i branschen, förutfattade uppfattningen att husbilar och husvagnar är samma sak, med samma intressen och behov. Det här bygger inte på illvilja, utan på önsketänkande från campingbranschen och ute i kommunerna som därmed har löst våra behov genom att erbjuda campingen vid sjön 7 km från centrum.
Här är det upp till oss själva att agera, vi måste få en röst som berättar vad vi vill ha och hur man kan tjäna pengar på detta nya marknadssegment, om man erbjuder oss vad vi egentligen efterfrågar.
Tommy
Möjligheter till utveckling av campingbranschen diskuterades i nytt nätverk i Riksdagen
Bra mottagande av det nybildade Campingnätverket i RiksdagenMed en miljon utövare är camping och mobilt boende en av landets största folkrörelser. Dessutom utgörs majoriteten av utländska gästnätter i Sverige under sommaren av campingövernattningar, vilket få känner till. Nu vill branschen ändra på det bland våra politiker.
Därför har Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, startat upp Campingnätverket i Riksdagen. HRF är den samlande organisationen för företag med svensk anknytning till mobilt boende. Förbundet organiserar såväl tillverkare och importörer av husvagnar och husbilar som tillbehörs- och serviceföretag samt återförsäljare.
Det främsta skälet till campingnätverkets tillkomst står att finna i arbetet för en rättvisare beskattning av nya husbilar, Husbilskampen, som HRF drivit sedan 2019.
- Synen på camping är en typisk stad-land-fråga, därför är syftet med nätverket att skapa politisk förståelse för, och sprida information kring, svensk campings förutsättningar och villkor samt betydelse för tillväxt och regional utveckling. Det ska stimulera att fler riksdagsledamöter upptäcker och förstår folkrörelsen camping och campingens alla möjligheter, säger Per Nilsson, ordförande för HRF.
2022 svarade campinggästerna för 11,2 miljarder kronor i turistomsättning, enligt statistik från Svensk Camping och Resurs. Till detta kommer tillverkning, försäljning och service av husvagnar, husbilar, tillbehör samt annan campingutrustning till en årlig omsättning på 31,3 miljarder kronor i landet, enligt HRF.
- Camping är inte bara en folkrörelse utan en hel industri med 12 500 anställda, varav 80 procent är säsongsanställda. Det innebär ändå att mer än 4 000 personer får sin dagliga utkomst genom att arbeta med camping i Sverige antingen hos tillverkare av fordon, utrustning eller på turistanläggningar, säger Per Nilsson och tillägger att camping och framför allt mobilt boende är ryggraden i besöksnäringen på landsbygden eller glesbygden.
På den första träffen för Campingnätverket i Riksdagen 29 november deltog Per Nilsson, HRF och värd, Martin Juhos, vd Svensk Camping och Johan Söör, vd First Camp som inbjudna talare samt Jörgen Nyström, kanslichef HRF, och Mikael Blomqvist, vd Kabe och expert. Moderator var Göran Björklund, rådgivare Newsroom.
Frågor som lyftes under lunchmötet var beskattning av husbilar, ny viktgräns för körkort, producentansvar för husvagnar och husbilar, regelverk för ställplatser, lättnader i plan- och bygglagen, arbetsgivaravgift för ungdomar, regler för alkoholtillstånd samt behovet av större myndighetsengagemang för att utveckla camping som en del av besöksnäringen.
- Det blev en lyckad utrullning, camping är en viktig del av besöksnäringen, inte minst på landsbygden, samtidigt som den skapar stora personliga mervärden för utövarna, säger Thomas Morell, SD.
8 ledamöter deltog samt några politiska tjänstemän.
Källa: HRF