• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ja, vad betyder Tidöavtalet för oss med husbilar?

1C0299AB-6045-4EEE-8B22-F026EDCA3F21.jpeg
Såg presskonferensen imorse och har snabbt ögnat igenom dagens presenterade Tidöavtal. Lägger inga egna värderingar i det, mera än att det är vad de fyra partierna gick till val med och som idag presenterades som en handlingsplan för den tillträdande nya regeringen.

Att hitta konkreta utfästelser för oss och vårt fritidsintresse är svårt finna och inte heller förväntat.

Men visst fanns det utfästelser till bilisterna om än inte så konkreta. Mycket av det handlade om el, tillgången till el. Satsningar på kärnkraften för att nå målet 100% fönybart.

Men visst utlovade man lägre priser på bränsle, precis som tre av de fyra partierna lovat i valrörelsen. Nu blev det inte mera konkret än en liten punkt i dokumentet på sidan 57….

4A0F1450-3B34-4504-80F4-C18E6FA7F003.jpeg

….. och — lägre drivmedelspriser, sa Ulf Kristersson på presskonferensen.

När det gäller reduktionsplikten skulle den sänkas och här har åtminstone tre av partierna sagt att den skall ner till EU’s mininivå. Tror att den just nu är 21% på dieseln, medan vi har 30,5%, på bensinen är det 4,2% som minimum inom EU, medan vi har 7:8%. Med viss reservation för EU’s minimumnivåer.

Ja, det skall bli spännande att se vad det blir i verkligheten.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tror ej att Moms ingår i ”Dieselskatten”
Momsen 1,25% läggs på sist efter ”oljepris”, energiskatt och CO2-skatt. Alltså Sverige har skatt på skatt som enda land i världen vilket ger mer än 50% skatt av totalpriset vid pump. Rätt, eller?
Kan du visa med siffror på vilket vis Ekonomifaktas uppgift 36% inte stämmer?
 
Senast ändrad:
Kan du visa med siffror på vilket vis Ekonomifaktas uppgift 36% inte stämmer?
Moms läggs uppe på allt.
25%
Så skatten ökar med 25%
Diesel ökar med 25%
Allt som allt + moms
Energifakta har jag inte läst, och behövs inte här.

Enda land i världen var väl att ta i, vat, är en vanligt förekommande benämning bland många fler
 
Moms läggs uppe på allt.
25%
Så skatten ökar med 25%
Diesel ökar med 25%
Allt som allt + moms
Energifakta har jag inte läst, och behövs inte här.

Enda land i världen var väl att ta i, vat, är en vanligt förekommande benämning bland många fler
Syftet med min fråga, ställd till Stefan N, var att få klarhet i om Ekonomifaktas uppgift att summan av skatterna är c:a 36% av priset vid pump stämmer, eller om det är betydligt högre.

Jag får väl be om ursäkt ifall detta var oklart.
 
Syftet med min fråga, ställd till Stefan N, var att få klarhet i om Ekonomifaktas uppgift att summan av skatterna är c:a 36% av priset vid pump stämmer, eller om det är betydligt högre.

Jag får väl be om ursäkt ifall detta var oklart.
Nej du behöver inte be om ursäkt, du behöver inte ens bli förnärmad.
Det blir så här på levande forum emellanåt, tidigare/nu/senare
 
Finns knappast något egentligt intresse av att göra dieseln billigare när man som stat ständigt är med och delar en ökad vinst, samma med el. Känns som att bli bestulen och att staten är en av hälarna. sänker man sen skatten så är ju bolagen snabba att höja lika mycket. Ser man på boksluten över vinsterna i Q3 ser man vem som tjänat och vilka som betalat vinsterna i bolagen, inga kriser där inte.
 
Finns knappast något egentligt intresse av att göra dieseln billigare när man som stat ständigt är med och delar en ökad vinst, samma med el. Känns som att bli bestulen och att staten är en av hälarna. sänker man sen skatten så är ju bolagen snabba att höja lika mycket. Ser man på boksluten över vinsterna i Q3 ser man vem som tjänat och vilka som betalat vinsterna i bolagen, inga kriser där inte.
Är det sanningen?
Om det är så, varför infördes en skattesänkning på drivmedel då? Varför har det förhandlats om att få sänka energiskatten? Varför minska reduktionsplikten på drivmedel?
Om det är så att staten enbart är ute efter att få så mycket skatt det någonsin går att få på energi och bränsle?
Men jag kan ju tillhöra den vilseleda minoritet som inbillar sig att om dessa skatter sänks, är det en sänkning,
 
Senast ändrad:
I min värld är jag en del av staten. Staten är vi och inte "dom".
Sen kanske man tycker olika om hur pengarna skall tas ut/fördelas men det beror väl främst på att vi ofta befinner oss på olika platser i livet.
Som tur är har vi ju en relativt väl fungerade demokrati så om man vill påverka och förändra så går det bara man kavlar upp ärmarna. Lite lyx faktiskt :).
 
Ja idag har vi fått se budgeten, den var väl inte riktigt i samklang med den bild som målades upp under hösten, innan vi gick till valurnorna, om man säger så.

Ta priset för dieseln, där buden från regeringspartierna haglade likt en gårdsauktion i juli i Norrlands inland. Högsta budet bjöd SD, som lovade oss 10 kr lägre pris vid pumpen.

Nu ser vi resultatet, av de utlovade 10 kronorna blev det som bekant 40 öres sänkning per liter.

Hur förklarar man det?

Ja, jag törs inte ens försöka, jag lånar istället riksdagsmannen Oscar Sjöstedts (SD) förklaring, när han blev påmind att han så sent som kvällen före valet utlovade sänkningen på 10 kr per liter diesel, — Ibland är verkligheten och spökar!

8C9FBE52-F4BC-4F9A-8686-72CAC8B2E40B.jpeg

Jaha, tack men då vet vi…. :unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
Fast Tommy...jag gillar inte att du " sprider osanna påståenden"! Det är viktigt att rätt är rätt! 40 öres sänkning på diesel är felaktigt. Det är faktiskt en större sänkning. Det rätta är 41 öre.
2,5 procent högre sänkning än du anger!

( Rätta mig om jag har fel)
Behöver lära mig att lägga in en smiley! Typ en sur gubbe.

Alla ev likheter med ironi i mitt inlägg är en ren tillfällighet.
 
Varför är alla så ivriga?
Är det verkligen så många som tror att allt sker fullt ut första dagen?
Jag personligen tror att dom själva planerar för en fyraårig mandatperiod, en del saker inträffar tidigare endel saker inträffar senare. Den enda gemensamma nämnaren mellan samtliga regeringar vi haft, är att ingen i efterhand lyckats genomföra allt dom lovat.
Men att totalsåga en regering oavsett färg efter 3 av över 200 veckor, nja det känns lite forcerat för mig. (Även om jag med önskade diesel för 15-20:-/L redan idag)
 
Senast ändrad:
I Frankrike, landet där man bygger barrikader över en natt, där subventionerar man bränslen med ca 3:- litern. Dieseln kostar ca 18-19kr efter massiva protester förra året. Jag tror att Spanjorer gör något liknande. Men att gå ut och lova så mycket direkt efter valet där många trodde att dom skulle klara sig undan konkurser… Det vore mera sjysst om politikerna lovade ”vi kommer inom ett, två eller 4 års period att…”. Hoppas ändå att ”mycket” besannas av allt som lovades.
 
Det är inte vad de lovar innan valet som har störst betydelse det är vad de hemlighåller som är viktigast!
Allt ska betalas och vem ska göra det? Vi hade fyra stånd tidigare och borgare var inte de fattigaste så en borgerlig politik gynnar inte de som är fattigare och knappast det stora flertalet.
Man tycker att runt 20kr för dieseln som de stora länderna i EU har borde också sverige ha. Man skyller väldigt på miljön men då ska man veta att dieselbilarna inte är den största miljöboven. När man som i preems fall blandar in det som förut var skogsavfall är det svårt att tro att talloljan skulle fördyra dieseln snarare tvärtom.
Finns någon som tjänar pengar! Preem är inget svenskt bolag även fast det ligger i sverige och bland de största miljöbovarna. Det är en Arab som äger och de är väldigt stora och levererar till många. Hoppas verkligen denna regering är lite hårdare i nyporna i det fallet för man vek ner sig tidigare och där finns nog en del hemliga överenskommelser. Bl.a. att få sitta kvar och regera.
Vad skrev man om utsläppet av gas ingen som pratar om det och jämför med klimatmålet, där rök det totalt. När ett oväder blåser tvärs över sverige på ett dygn har alla utsläpp passerat på ett dygn och är kanske långt inne i ryssland våra utsläpp kan inte mätas utan bara beräknas enligt matematiska modeller en ren skrivbordsprodukt som debatteras som om det hade någon som helst betydelse och vore sanning.
 
Tidölaget framställdes gärna innan valet som om de hade en färdigt upplägg och bara väntade på att få köra igång. Nu var det väl inte alldeles färdigt, och visar sig att partierna som så ofta, inom båda blocken, gått till val ”på egna frågor” som kanske var seröst menade och kanske bara valfläsk. Det var nog många väljare som trodde att det fanns en samsyn i de flesta frågor utspelen handlade om och att det skulle komma snabba och stora förändringar. Därav mångas besvikelse.
Vad partierna säger i en valrörelse hör till det man skall fästa minst avseende vid, det gäller istället att skärskåda ideologierna och hur de agerat mellan valrörelserna. Många orkar inte detta och det vet naturligtvis partierna. Tyvärr blev det värre än vanligt med propagandan den här gången.
 
Senast ändrad:
Hoppas verkligen denna regering är lite hårdare i nyporna i det fallet för man vek ner sig tidigare och där finns nog en del hemliga överenskommelser. Bl.a. att få sitta kvar och regera.
Menar du att en arab har ett avtal att en regering skall få fortsätta regera efter ett val?
Men i så fall sprack väl det hemliga avtalet.
Och var det dom som regerade eller araben som bröt avtalet?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen