• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ja, vad betyder Tidöavtalet för oss med husbilar?

1C0299AB-6045-4EEE-8B22-F026EDCA3F21.jpeg
Såg presskonferensen imorse och har snabbt ögnat igenom dagens presenterade Tidöavtal. Lägger inga egna värderingar i det, mera än att det är vad de fyra partierna gick till val med och som idag presenterades som en handlingsplan för den tillträdande nya regeringen.

Att hitta konkreta utfästelser för oss och vårt fritidsintresse är svårt finna och inte heller förväntat.

Men visst fanns det utfästelser till bilisterna om än inte så konkreta. Mycket av det handlade om el, tillgången till el. Satsningar på kärnkraften för att nå målet 100% fönybart.

Men visst utlovade man lägre priser på bränsle, precis som tre av de fyra partierna lovat i valrörelsen. Nu blev det inte mera konkret än en liten punkt i dokumentet på sidan 57….

4A0F1450-3B34-4504-80F4-C18E6FA7F003.jpeg

….. och — lägre drivmedelspriser, sa Ulf Kristersson på presskonferensen.

När det gäller reduktionsplikten skulle den sänkas och här har åtminstone tre av partierna sagt att den skall ner till EU’s mininivå. Tror att den just nu är 21% på dieseln, medan vi har 30,5%, på bensinen är det 4,2% som minimum inom EU, medan vi har 7:8%. Med viss reservation för EU’s minimumnivåer.

Ja, det skall bli spännande att se vad det blir i verkligheten.

Tommy
 
Senast ändrad:
Om jag hörde rätt under presskonferensen är målet att sänka reduktionsplikten till årsskiftet – men till årsskiftet 2023/2024.

Pålle
Det är riktigt, man siktar på årsskiftet 2023/2024. Hörde just Ebba Busch på Nyhetsmorgon bekräfta det, — om lite mer än ett år, var hennes ord om den minskade reduktionsplikten.

Tommy
 
Såg att naturvårdverket räknat fram hur mycket mer co2 utsläpp det skulle bli, det är väl det som kallas "död räkning". Själv räknar jag som ett nollsummespel när det gäller utsläppen men knappast i våra plånböcker. Eftersom bränsleförbrukningen ökar kraftigt måste ju utsläppen öka i samma mån. Det blir en dubbel skattepålaga eftersom dieseln blir dyrare och vi inte kan köra lika långt. Det hela bygger ju på att man tror att det man blandar in är ett fullvärdigt bränsle vilket det inte är.
Att man skjuter fram det från den blivande regeringens sida har nog mer med att man behöver pengarna än att det har med miljön att göra. Att man från naturvårdverket så snabbt fått fram en siffra betyder fömodligen bara att man tagit antal körda mil och räknat med en faktor som knappast bygger på reella jämförande prov en ren skrivbordsprodukt.
 
Senast ändrad:
Hvo är ju ett riktigt bra bränsle jämfört med diesel, både bränsle och avgaser luktar mindre och energiinnehållet är nästan jämförbart. Problemet nu är att efterfrågan överstiger tillgången och priset är högt. Om vi minskar reduktionsplikten så blir det någon annan som som köper bränslet istället till lägre pris. Det som då händer längre fram är att tillverkningskapaciteten inte byggs ut så snabbt då efterfrågan inte ökar så snabbt som länderna tidigare utlovat.
 
Det måste vara något fel på min bil eftersom den går lika bra på detta icke fullvärdiga bränsle och heller inte drar mer. Jag kanske måste låta laga den ;)

2020: 0,91 l/mil
2021: 0,88 l/mil
2022: 0,87 l/mil
Har du varit i utlandet och jämfört förbrukningen? En klen bil som går lite på marginalen lider förståss mer av sämre bränsle, själv har jag med två olika bilar upplevt ett helt annat läge på gasfoten och nedväxlingar i backar som jag klarat bra utan nedväxling. Sist jag körde hem tankade jag extra power diesel som minskar förbrukningen och när jag körde hem och tankade så var det ganska mycket kvar i tanken och bilen gick hem snålare och starkare än vanligt eftersom det var en hel del inblandning av tyska dieseln.
 
Har du varit i utlandet och jämfört förbrukningen? En klen bil som går lite på marginalen lider förståss mer av sämre bränsle, själv har jag med två olika bilar upplevt ett helt annat läge på gasfoten och nedväxlingar i backar som jag klarat bra utan nedväxling. Sist jag körde hem tankade jag extra power diesel som minskar förbrukningen och när jag körde hem och tankade så var det ganska mycket kvar i tanken och bilen gick hem snålare och starkare än vanligt eftersom det var en hel del inblandning av tyska dieseln.
Nej,
min jämförelse är bara över tid i Sverige. Det påstås ju på olika håll att den ökade inblandningen av fossilfritt får bilarna att gå sämre och/eller förbruka mer. Det har jag inte märkt något av. Bilen går lika bra som 2018. Men då drog den mer eftersom den var ny.
 
Om man stänger av ledningarna till angränsande länder lär priset falla som en sten. Jag tror att sverige kan bli tvungna att åberopa ett undantag i händelse av nöd. Om den nya regeringen är handlingskraftig kan det nog bli så har inte sett så mycket syjunta än. Just nu är det en enorm vinst för elbolagen som sitter som vinnare med en konkurransutsatt vara. Att staten samtidigt ökar inkomsten mångdubbelt genom oms och moms borde ju borga för att sänka skatten. Man borde ju räkna skatten per kwh inte på priset. Kan några grannar gå ihop om en villatank kan man beställa några kubik eldningolja och tanka från blir myycket billigare.
Mig veterligen kör man LIK ström till polen kan man inte sätta dit en LIK riktare så att vi bara kan ta emot inte skicka.
 
Senast ändrad:
Om man stänger av ledningarna till angränsande länder lär priset falla som en sten. Jag tror att sverige kan bli tvungna att åberopa ett undantag i händelse av nöd. Om den nya regeringen är handlingskraftig kan det nog bli så har inte sett så mycket syjunta än. Just nu är det en enorm vinst för elbolagen som sitter som vinnare med en konkurransutsatt vara. Att staten samtidigt ökar inkomsten mångdubbelt genom oms och moms borde ju borga för att sänka skatten. Man borde ju räkna skatten per kwh inte på priset. Kan några grannar gå ihop om en villatank kan man beställa några kubik eldningolja och tanka från blir myycket billigare.
Mig veterligen kör man LIK ström till polen kan man inte sätta dit en LIK riktare så att vi bara kan ta emot inte skicka.
Det vore bättre att ändra prissättningsmodellen på elmarknaden. Försök pågår, om jag hört rätt.
 
Visa bilaga 16805
Såg presskonferensen imorse och har snabbt ögnat igenom dagens presenterade Tidöavtal. Lägger inga egna värderingar i det, mera än att det är vad de fyra partierna gick till val med och som idag presenterades som en handlingsplan för den tillträdande nya regeringen.

Att hitta konkreta utfästelser för oss och vårt fritidsintresse är svårt finna och inte heller förväntat.

Men visst fanns det utfästelser till bilisterna om än inte så konkreta. Mycket av det handlade om el, tillgången till el. Satsningar på kärnkraften för att nå målet 100% fönybart.

Men visst utlovade man lägre priser på bränsle, precis som tre av de fyra partierna lovat i valrörelsen. Nu blev det inte mera konkret än en liten punkt i dokumentet på sidan 57….

Visa bilaga 16804

….. och — lägre drivmedelspriser, sa Ulf Kristersson på presskonferensen.

När det gäller reduktionsplikten skulle den sänkas och här har åtminstone tre av partierna sagt att den skall ner till EU’s mininivå. Tror att den just nu är 21% på dieseln, medan vi har 30,5%, på bensinen är det 4,2% som minimum inom EU, medan vi har 7:8%. Med viss reservation för EU’s minimumnivåer.

Ja, det skall bli spännande att se vad det blir i verkligheten.

Tommy
Visa bilaga 16805
Såg presskonferensen imorse och har snabbt ögnat igenom dagens presenterade Tidöavtal. Lägger inga egna värderingar i det, mera än att det är vad de fyra partierna gick till val med och som idag presenterades som en handlingsplan för den tillträdande nya regeringen.

Att hitta konkreta utfästelser för oss och vårt fritidsintresse är svårt finna och inte heller förväntat.

Men visst fanns det utfästelser till bilisterna om än inte så konkreta. Mycket av det handlade om el, tillgången till el. Satsningar på kärnkraften för att nå målet 100% fönybart.

Men visst utlovade man lägre priser på bränsle, precis som tre av de fyra partierna lovat i valrörelsen. Nu blev det inte mera konkret än en liten punkt i dokumentet på sidan 57….

Visa bilaga 16804

….. och — lägre drivmedelspriser, sa Ulf Kristersson på presskonferensen.

När det gäller reduktionsplikten skulle den sänkas och här har åtminstone tre av partierna sagt att den skall ner till EU’s mininivå. Tror att den just nu är 21% på dieseln, medan vi har 30,5%, på bensinen är det 4,2% som minimum inom EU, medan vi har 7:8%. Med viss reservation för EU’s minimumnivåer.

Ja, det skall bli spännande att se vad det blir i verkligheten.

Tommy
Skulle vara intressant att få veta vad vi i Sverige gjort för ont/ har för anledning till att betala 10kr mer/liter diesel än i Spanien.

Idag 1,85€/liter minus 0,20€ i statlig rabatt.
Kan inte bara vara pålagda momsen på slutet samt hög Reduktions-nivå?

Tommy D, eller annan, kanske vet mer?
 
Tror ej att Moms ingår i ”Dieselskatten”
Momsen 1,25% läggs på sist efter ”oljepris”, energiskatt och CO2-skatt. Alltså Sverige har skatt på skatt som enda land i världen vilket ger mer än 50% skatt av totalpriset vid pump. Rätt, eller?
 
Om
Tror ej att Moms ingår i ”Dieselskatten”
Momsen 1,25% läggs på sist efter ”oljepris”, energiskatt och CO2-skatt. Alltså Sverige har skatt på skatt som enda land i världen vilket ger mer än 50% skatt av totalpriset vid pump. Rätt, eller?
Om pris vid svensk pump är 28kr är Moms 5,60kr och om
Energiskatt och CO2-skatt är bara 3,40kr
Hur kan då Spanskt Bruttopris inkl Moms och Energiskatt och CO2-skatt då vara bara vara 19kr och ändå följa EU-krav ?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen