• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Artikel YouTube-tricket som gör din husbil olaglig

Modifierar du en helbilsgodkänt fordon så är den olaglig, sannolikheten att någon skulle upptäcka att du modifierat tanken är noll.

Såvida man inte bli inblandad som gör att någon – polis eller försäkringsbolag, till exempel – vill göra en undersökning av fordonet.

Pålle
Jag är okunnig om upplägget på sådana undersökningar och förmodligen naiv också. Men jag vill ändå tro att det skall kunna påvisas att händelsen orsakats eller förvärrats av den förändring som gjorts.

Fiat Ducato har levererats med olika tankkapaciteter. I vissa fall har det varit olika tankar. I andra fall har det i grunden varit precis samma tank, men i det ”mindre” utgörandet har en spärranordning satts dit som gör att den inte kan fyllas till sin egentliga volym.

Den förändring det handlar om här innebär att spärren tas bort. En ”60-litersbil” blir då exakt likadan som en ”90-litersbil” vad tankarrangemanget beträffar. En konsekvens av det är att den väger ungefär 25 kg mer fulltankad.

Senast ändrad:
60, 75 och 90 l är samma tank.

Jag har gjort detta på min bil. Ökat från 75 l till 90 l. Jag tror det är ovanligt med 60 l tankar på husbilar i Sverige. Min var en lagerbil när vi köpte den och den hade 75 l tank. Om jag skulle specat en ny bil hade jag valt 90 l, men då fått betala 2000 kr för att de "skulle låta bli att sätta dit ett plaströr".

Det var lite knöligt men finns väl beskrivet på vissa utländska hemsidor. Det enda problemet jag fick var att tankmätaren och färddatorn inte förstod att full tank nu var 90 istället för 75 l. Inget problem egentligen eftersom allt blev rätt när jag hade förbrukat de första 15 l. Men jag ville ju gärna ha det rätt så jag fick hjälp av en kunnig person som hade tillgång till MultiEcuScan och vi kunde alltså "programmera om " datorn.

Min bil är faktiskt inte helbilsgodkänd (tror jag) eftersom den inte är typgodkänd. Den har ett Egengodkännande, alltså min bil har varit inne på en egen registreringsbesiktning. Jag vet inte om det påverkar "lagligheten". Men jag kan inte heller se i t ex registreringsbeviset hur stor tanken är.

Självklart ändrade jag tillbaks allt senare eftersom jag inte vill riskera att köra olagligt. ;)

Jag kommer så småningom att starta en tråd om där jag beskriver hur jag gjorde jobbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen