• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

XBus, campingbil för 2 personer som går på el

3E97AEEF-CCC3-45E1-A6DA-24B35C418C70.jpeg
Hittar ett reportage i en spansk tidning om XBus campingbil som kommer från en tysk tillverkare i Rosbach. Man har tillverkat en prototyp, produktion och leverans till första kund planeras till 2024.

Fullt utrustad väntas priset på Xbus Camper med nedfällbart tak bli 30 170 euro.

Husbilsversionen har fyra elektriskt styrda hjulnavsmotorer, som tillsammans ger upp till 56 kW (76 PS) i fyrhjulsdrift, vilket möjliggör en topphastighet på 100 km/h.

Batteriet lagrar 15 kWh i grundversionen och kan utökas upp till 45 kWh med extra batteripaket. Beroende på batterikonfigurationen är räckvidden tänkt att vara mellan 200 och 600 km. Laddningen tar tre till fem timmar på ett vanligt 220V-uttag, eller därmed snabbare på en 11kW snabbladdare!

På taket finns en 5 m2 solcellspanel. Under optimala förhållanden bör fordonet kunna generera en ytterligare räckvidd på mellan 30 och 50 km per dag från solens energi i ett årligt genomsnitt.
D7E20924-A337-494C-998C-12F32A5E2302.jpeg
Hur realistiskt att den här bilen kommer ut på vägarna låter jag andra avgöra, själv är jag iallafall mycket tveksam…..
33328EFA-31BA-4648-9E38-5A514F17CAB2.jpeg
…… men osvuret är kanske bäst, man skall nog citera Putte Kock och — gardera med kryss.

En sån här fuling ser vi mest varje dag, Citroëns mopedbil är om möjligt en ännu fulare.
EB467CFA-E267-4CAC-BA52-156CFD8A3C33.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:
Fant en engelsk side med mye informasjon om XBUS https://www.tridentxbus.co.uk/standard den finnes på både standard og offroad chassi. Påbygget er utbyttbart og i mange varianter - camper er en av variantene.

Den Citroen bilen har stjålet "design" fra Fiat Multipla :D Trodde ikke det var mulig å lage noe styggere, men i krympet utgave ble den ikke penere.
1670358124476.png
 
Intressant!!

Verkar vara kortare än 6 meter och med det mindre batteripaketet har den en räckvid på 20 mil och med det större 60 mil. Vilket räcker för oss campare.

Ser på telefonen att längden är 3,945 meter, breden 1,690 meter, höjden 1,930 / 1,990 meter.

Priset 18 070 pund. Tillverkas i norra Tyskland men presentatione var på engelska.

Lastförmågan på 1 ton är nog beräknad på ett tomt chassie ( min uppfattning). Frågan är då hur mycket väger en hb inredning?

Frågan är vad andra tillverkare nu tänker. Vad utvecklar Fiat, MB, Reunalt, Peugeu m fl?

Om fem år har vi nog alternativen, hoppas jag.
 
Det är lite lustigt att det tas fram en massa elfordon när vi har en rejäl elkris i nästan hela EU 🤪🙄🥴

Därför att det tar lång tid att tillverka nya prototyper och senare masstillverkning.

EV har beslutat att efter år 2035 får inga bilar som drivs med bensin eller diesel säljas här. Gäller förmodligen endast Pb 1:eek:r.

Därför tror jag att bilindustrin vill exprimitera fram el bilar.

Elkrisen är nu och förhoppningsvis löst om några år.
 
Om en leser det hele ser en att de startet uviklingen av Xbus i 2017 - under et annet namn. Bolaget bak lager noen andre merkelige fordon også - dere snubler inn på enkelte om dere ser endel av videoene.
 
Ja elbristen är politikergenererad sådan inte från tekniksidan. Elfordon är också poltikergenererad till viss del där det vore bättre om marknadskrafterna och tekniksidan skulle få bestämma vilket de förmodligen kommer att göra.
Blir omöjligt att stoppa förbränningsmotorer, då måste man riva upp och göra om en massa lagar import från länder utanför eu med annan agenda kommer tillhandahålla fordon länge än.
 
Visst vore det fint med bilar som går uteslutande på el.

Men!!!

Hur produceras denna el?

Jag har en lägenhet i ett plusenergihus. Med en massa solceller på taket. De el bilar som laddar hos oss gör det utan debitering. Vi har en Tessla i vår bilpol och en av grannarna har en elbil, som han laddar gratis. Men det kommer ju att bli annorlunda om många grannar skaffar el bil, förmodar jag.

Jag ser nu på tv nyheterna att statsminstern ber oss att spara på vår elförbrukning. Regeringen skulle ju kunna krava av trafikverket att de kopplar ur elen till all armatur längs våra motorvägar. Eftersom alla som får vistas där måste ha egen ljuskälla.

Regeringen har även sagt att vi kan komma i ett läge där strömmen tillfälligt stängs av i olika delar av landet. De ber även företagen att spara.

Så visst kan vi drömma om en fossilfri bilpark!

Tyskland har stängt ner nästan alla kärnkraftverk och Sverige har även stängt ner många. Det är naturligtvis en bidragande orsak till den elbrist som idag finns.

Kanske lite utanför tråden. Admin får flytta till en annan tråd, om det är bättre.
 
Har läst att Ford har tagit fram en skåpbil som går helt på el. Finns på www. ford.se.

Finns i två längder. 15 kubikmeter lastförmåga. Stog inget om kg lastförmåga. Går 40 mil på en laddning.

Detta kan vara något för en husbilstillverkare att inreda.

Ville inte start en ny tråd.

Vi kanske borde göra det med rubriken Framtidens el bilar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen