• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Nu har vi kommit hem till Playa del Ingles efter tolv dagar på Fuerteventura med husbilen

Det har varit en av våra bästa husbilsturer någonsin. Topp 3 och vi har åkt på många ställen under 15 års tid. Fuerteventura som vi åker till 5-7 gånger per år är perfekt för oss som inte gillar att betala för övernattningar. På FV går det inte att betala, utan man måste stå GRATIS :)

Vädret under dessa tolv dagar var över förväntan. Det brukar ju alltid blåsa lite på FV, men denna gång var det vindstilla och full sol. Det betyder 22-24 grader dagtid, men i solen känns det som minst 30. Havet börjar bli svalt, men är varmare än vad det brukar vara vid den här årstiden ca 22 grader.

Vi har hittat två ställen vi verkligen gillar.
  • Los Canarios är en övergiven hotell parkering som är helt platt vid en underbar playa i Jandia. Där kan man ta ut bord och stolar (men man bör inte överdriva då det sticker i ögonen och vi tar in det till kvällen), då det ligger utanför offentligt område. Bara några meter till världens bästa strand. Där kan man bara vara, lira lite boule och laga god mat. Brukar stå där en vecka i taget före vi åker och servar bilen.
  • 20231228_145612.jpgoriginal_a6273548-c1d7-4c89-9f90-70321e14b0be_20231227_132024.jpg20231227_134430.jpg20231228_150344.jpg
  • Los Lagos, Playa Chica i El Cotillo har en konstgjord playa som är helt utan vågor och passar min fru bra. Där står vi plant på en vägstump nära playan. Där får man inte ta ut något men som plåster har vi WC och dusch 10 meter bort. Samt bar & restaurang och gångavstånd in till stan med allt.
  • 20230816_175754 (1).jpg20231230_131610.jpg20231229_162234.jpg20231229_163010.jpg
Verkligen varandras kontraster vilket passar oss bra. Har badat varje dag och börjar få lite färg. Hemma i Playa del Ingles blir det sällan vi solar då man alltid har något man vill eller måste göra. Så när vi åker ut med husbilen blir det riktig semester.

Vad har detta kalas kostat denna gång
  • 360 km = 37€
  • Mat/dryck på Mercadona inklusive nyårs kött och skumpa och massor av öl (27 cent burken) och vin (85 cent litern) = 117€ (lite är över till nästa tripp)
  • Två gånger på krogen = 34+37€
  • Färja = 2x51€ (Kostar 151€ för de utan rabatter)
  • Vatten = 1€
  • Tömning = 0€
  • Övernattningar = 0€
Blev ju inte så billigt. 328€. När vi var där i en månad i augusti blev det nästan samma kostnad för en hel månad, men då var vi lite mer sparsamma och bodde längre på varje ställe. Badar man varje dag så sparar man ju in på vatten också.

Jag har ju numera 540 watt på taket. Lite overkill då jag har 100% batteri senast kl 1-2 varje dag. All min elångest är borta. Kompressor kylskåpet och tv tittande tar ju några ampere under natten + alla mina elektroniska leksaker. Passar perfekt för att stå fritt. Och att kylskåpet går på el gör ju att min LPG på 44 liter räcker i flera år. Ska ju bara värma varmvatten och laga mat med den. Jag har 10 år revision på ena Alugasflaskan i år. Så när den är slut så byter jag den mot en spansk eller använder utrymmet till annat? På den andra Alugasflaskan har jag några år kvar då jag köpte den 2019.

På onsdag ska jag fortsätta jakten på vattenläckan jag har någonstans. Jag är medlem i en Pössl Facebookgrupp. Där har min blandare i badrummet TREND E fått dåliga betyg och flera har klagat på läckage. Jag ska byta den på onsdag så får vi se om problemen är lösta. Annars byter jag alla vattenledningar också... Här är en bild på den nya.1704721062990.jpeg
Conexión: mangueras flexibles Ø 10 mm.
Orificio de montaje: Ø 50 mm.
Longitud de rosca: 30 mm.
Caño de 21 cm de largo.
Altura 125 mm.
Largo de manguera ducha: 1,5 metros.
Presión máxima: 3 bar


Idag ska vi åka till Faro2 två där stor del av svenskgänget står just nu i Playa del Ingles. Blir ett litet avsked då de åker vidare till just till FV om några dagar.

Hasta Luego
 
Senast ändrad:

Klockan är 0800 i husbilen och vaknar av en kommunbil som skurar och sopar gator och parkering.

De första solstrålarna dyker sakta upp. Frugan låter som ett sågverk vid träkusten bredvid mig. I bilen är det lagom temp runt 18 grader och gosigt under täcket.
Stranden börjar sakteliga vakna upp. Två luffare har sovit på stranden med en jätte schäfer, Joggare joggar förbi. Ett gammalt par går hand i hand. Ett oblygt par tar en morgondusch i strandduschen. Troligen husbilsvänner bakom oss som vill spara på vattnet i husbilen.
Några bilar kom och parkerade för ett morgondopp i havet kl 0800. Bara äldre kvinnor...
Gatsoparna går runt med sin kvast och hink och gör allt soprent. Byter påsar i alla papperskorgar. En trött Policia Local går ut ur bilen och sträcker på sig.
Playa de Las Teresitas börjar vakna till liv. Snart kommer personal till barerna och leveransbilar. Sedan ett lämmeltåg med badgäster.
Tror jag passar på och gå och ta en tjuvdusch jag också.
🙂


20240206_080032.jpg
20240205_134715.jpgoriginal_af34b780-3f76-4236-8975-344882ad06c3_20240205_134910.jpgoriginal_5c1d82cf-8352-4b73-b486-f79272d32277_20240205_134850.jpg
20240205_170554.jpg

Gratis ställplats från kommunen. Jo jag tackar jag. :)
 
Senast ändrad:

Vaknade i husbilen i morse och frugan var redan uppe​

SKA VI ÅKA IDAG? VI KAN GÖRA FRUKOST NÄR VI KOMMIT FRAM...​

Det var ord och inga visor. Jag hör och jag lyder. Bara att göra sig anständig, borsta tänderna och sätta sig vid ratten. Knappade in en lämplig tömningsplats för toan och gråvattnet. Vinkade åt den perfekta kommunala gratisställplatsen när vi åkte.

Nu på sista tiden har det vuxit upp tömningsmaskiner lite här och där som gör skitjobbet åt en, samt fyller i saneringsvätska. Hmm! Har aldrig provat för jag tror jag får tillbaka toatanken i molekyler. Men nu är det dags.
Hittade en bra belägen i Los Realejos alldeles ovan Puerto de la Cruz dit min fru har sagt ATT VI SKA.

https://park4night.com/en/place/294390

Hmm! Vilken trafik. I Spanien är ju värsta trafiken runt 9-10 då deras arbetsdagar börjar och mammorna tar ungarna till skolan.
Körde TF-5 en 2-5 filig motorväg förbi norra flygplatsen på Teneriffa. Såå mycket trafik. Fick ligga i 70 km/h i långtradarfilen på motorvägen med 120 km/h.

Kom fram oskadda till Los Realejos och tittade skeptiskt på diskmaskinen för toatvätten. € 3 tar de betalt. Hmm! gick till kassan på macken och sa på min bästa spanska "possible cambio para aqua negra por favor?" Fick mina en euros till diskmaskinen. Frugan hade läst instuktionen medan jag växlade och sa: "Tror det bara är att vrida på ratten och stoppa in den?

Tittade skeptiskt på toaförstöraren och lade in € 3 i toalettkrossen. Var tvungen att trycka på en knapp och tala om vilken modell jag hade. Luckan gick ned och maskinen hade svalt vår toa.

Under tiden toakrossen jobbade tömde vi gråvattnet i markbrunnen. Fylla vatten behövdes inte men såg att man kunde göra det för € 1 (100 liter). Toakrossen blinkade, så jag uppfattade det som att jag skulle trycka på något. Sprutade något därinne som luktade ok och luckan kom upp.

Oj! En hel och ren toa med saneringvätska i. Var tydligen ingen toakross. :cool: Kan vi göra om. För huvud taget en bra servicestation för husbilar. Fanns även ett grymt frukostfik också, men frugan vill ta det när vi kommit fram.

Fick motorbromsa på 2:an för att ta oss ned till piren i gamla stan. Väl framme så är det knötjockt med parkeringar. Tydligen någon festival. Såg Mariannes Burstner när vi letade p-plats. Trodde först att det var Lennarts, men han är ju på Fuerteventura. Så lika. Till slut skapade jag en p-plats genom att backa emellan två husbilar.

Nu är vi här och får stå här över helgen. Vi har varit här många gånger och vi bara älskar stan. Så mysigt och det är inte helt otroligt att vi äter något gott i gamla stan just bredvid. Tvärs över pölen brukar man se La Palma, men just nu lite för mycket calima för det, men Teijde ser man.

Nu står vi här över helgen på Puerto de la Cruz kommunala gratis ställplats mitt i centrum.

20240208_100745.jpg
20240208_111256.jpg20240208_111403.jpg
20240208_114228.jpg20240208_114315 (1).jpg

Hasta luego
 
Senast ändrad:
Dags för kamremsbyte och vattenpump. samt jakten på den försvunna vattenläckan.

Idag kom Max förbi hemma. Jag tog husbilen och han min personbil

Var förbi Adrian på husbilsverkstaden i Vecindario och lämnade in husbilen för vidare jakt på den minimala vattenläckan jag har. Dagens övning var att inspektera vattentanken.

Under tiden var vi förbi Fiat Prof i Arinaga och hämtade en offert för stor service och ny kamrem med vattenpump. Gick snabbt och de har ökat priserna rejält sedan jag bytte senast för 6 år sedan. 889,07 Euro kommer det att kosta. Jag g.k. den och kommer att lämna in den den 18:e mars då min frus bror med familj kommer på besök här på Gran Canaria. Då behöver jag ingen husbil.

20240226_135638.jpg

Tillbaka till Adrian och han hade han inte hittat något fel på vattentanken, däremot på påsyllningsröret var det ett stort hål i sidan. Han fixade det direkt och monterade allt igen. Frågade hur mycket han ville ha för besväret. "No dinero amigo" sa han. Jag trugade på honom 40 € för besväret. Han hade ju ändå jobbat i två timmar med personal med bilen. Beställde även en ny kamera bak då den gamla är dålig. Kommer att kosta strax under 50 €.

IMG-20240226-WA0001.jpgIMG-20240226-WA0000.jpg

Fick ett kul samtal igår på söndagsgolfen. Det var Palle och Angret gamla husbilsvänner. Oh! Vad glad jag blev. Golfen gick för övrigt bra. :cool:

17089625138392.jpg
20170725_133423.jpg

Så roligt när gamla vänner dyker förbi. Händer lite då och då att att några hör av sig här på ön.

Fyllde för övrigt 63 år i onsdag och blev formellt pensionär. Hade en liten balluns för nära och kära, med mat dryck och levande musik till långt in i natten. Vi firade min pension.

1708962951962.png1708962984560.png

Nu är det överstökat. Är mycket imponerad över min nya STARLINK Internet hemma. Nu funkar ALLT NAS server Internet TV och streama filmer. Fick hjälp an Husbilen Ellen (Lennart) att ställa in min NAS server så att den kopierar alla mina Google foton automatiskt så att jag kan radera dem på Google för att spara utrymme.

Var idag och sa adjö till några andra gamla husbilsvänner som åker hem snart. Björn och Kerstin från Sme(dje)backen som nu sålt sin husbil. Och nu om en timme ska vi träffa Jörgen och Anneli på Camping El Pinillo som ska bjuda på middag då de åker till Teneriffa på fredag. Ska bli kul att träffa dem.

1708963525570.png

De har ju under tiden de vistas här med husbilen köpt en husvagn "på rot". Där blir vi ikväll.

Hasta luego amigos...
 
Senast ändrad:

Nu är vi ute med husbilen igen.​

Att åka mellan öarna​

Vi åkte ju igår till Fuerteventura med husbilen.
  • Bokade Fred Olsen Express några dagar före avresan för € 68.
    Är man registrerad där som medlem får man poäng som man kan använda för gratisresor när man får tillräckligt många.
  • 1300 avresa hemifrån Playa del Ingles
    20240422_180520.jpg
  • 1330 fylla vatten på BP macken och bunkra mat på Mercadona för två veckor.
    20240423_130822.jpg
  • 1430 anländer till hamnen i Las Palmas
  • 1431 Visar våra nationella ID-kort som vi uppgav vid bokningen till personalen vid infarten. De drar dessa i en mobil-läsare och kollar regnumret på bilen. Talar om vilken linje man ska stå i och bommen går upp. (man måste vara på plats minst 30 min före)
    20240423_143824.jpg
  • 1530 får vi köra ombord. Får stå bland alla lastbilar och andra större fordon och går upp till cafeterian för att ta en fika.
    20240423_154254.jpg20240423_154610.jpg
  • 1640 börjar vi tappa kontakten med Las Palmas på mobilen och loggar in på Fred Olsens nätverk istället. Lugnt på havet. Finns tre cafeterior ombord, en present shop, djuravdelning där man får sitta tillsammans.
  • 1753 framme i Morro Jable
  • 1802 kör av färjan
  • 1819 Kör in på Playa Los Canarios
    Playa Los Canarios
    20240424_102104.jpg
  • 1820 Träffar Veronika & Peter Forsberg och vi ställer husbilarna så att vi får en "egen kupé".
    20240423_182456.jpg20240423_200309.jpg
  • 0000 dags att knoppa efter lite mat, kortspel m.m..
    20240423_213033.jpg
  • Idag bada, sola, slappa. V&P drog vidare till Lanzarote. Vi står så länge vi kan före vi behöver tömma toa eller fylla vatten. Troligtvis en vecka.
    original_64b28eaa-3201-49d6-abe7-a88b5efdf646_20240424_111423.jpg
Blåser som alltid här, men det svalkar samtidigt. Man kan sola i ett stenrös i skydd från vinden. Har lyssnat på P3 Historia idag. Varje avsnitt är ca: 1 timme. Skönt att promenera längs stranden. Man kan gå nästan hur långt som helst i gyllene sand och doppa sig då och då.
Blev inte så många mil. Har ju bara 45 km motorväg till hamnen från Playa del Ingles och när vi kommer fram är det bara 13 km, varav hälften på motorväg.

Hasta Luego
 
Hmm! Skrivit tidigare att jag har en vattenläcka i bilen sedan september.

Har provat med allt. (trodde jag)

  • Bytt kökskran
  • Bytt badrumskran (som var trasig)
  • Bytt vattenpump
  • Demonterat toan
  • Tagit ur och kontrollerat vattentanken
  • Bytt t-kopplingar
  • Kollat upp Truman:s varmvattens beredare
  • Bytt påfyllningsrör till vattentanken (som det faktiskt var ett hål i)
  • Kollat om det är blött någonstans
  • Ringt till Pukavik och fått hjälp hur jag ska kunna demontera grejer
Fortfarande läcker bilen vatten ur sparklådorna? Vart är beroende hur bilen lutar... Tog detta kort ikväll:

1714074813630.png
Ps! Hade även en stor läcka från badumskranen tidigare då vi drog för hårt i duschslangen, men det är åtgärdat.

Man får ju inte svära i forumet, men det gör jag ändå: @#%¤&

Nu var jag in på Pössl Facebook grupp och hittade en som hade samma symtom på sin vattenläcka. Han löste problemet med att byta Thetfords magnetventil.
Pössl på Facebook

1714072325125.png

Hittade även en instruktionsvideo hur man byter:

Nu har jag bett min husbilstekniker att titta på videon och beställa en magnetventil. Så får vi se om det hjälper???
Electroválvula WC Thetford SC200/C400 – 23709

Nu bor jag ju på Gran Canaria så normal postgång från Europa och tull är ca: två veckor. Men det passar ju bra då jag är på Fuerteventura med husbilen i just två veckor. ;)

20240424_164214.jpg
 
Senast ändrad:
Jeg mener å ha lest att det er en del som har hatt problemer med att det ikke er montert slangeklemmer på slangen mellom magnetventilen og spyledysen på toalettet, slik att når du roterer toalettet mange ganger så vil slangen jobbe seg av magnetventilen/spyledyse.
 
Jeg mener å ha lest att det er en del som har hatt problemer med att det ikke er montert slangeklemmer på slangen mellom magnetventilen og spyledysen på toalettet, slik att når du roterer toalettet mange ganger så vil slangen jobbe seg av magnetventilen/spyledyse.
Kanske är det, men eftersom jag anlitar en verkstad så får de byta ventilen även om den är hel. Bilen är nu snart 11 år gammal.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen