• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vinteröppna ställplatser med service?

För säkerhets skull;
Filtreringsfunktionen kan användas till mycket. Exempel på användning:
  • Skriv in WC Dusch - platser med "antingen/eller" och "både/och" WC Dusch visas
  • Skriv in golfklubb så får ni upp alla golfklubbar som tar emot husbilar
  • Etc
Och ni kan även söka på geografiska begrepp i sökrutan allra högst uppe till vänster på skärmen. Såsom ...
  • Stad, kommun, ort, öar, sjöar ...
  • Landskap, förbundsrepublik, county, ..
  • Land/stat
  • Kända geografiska områden, t ex Cinque Terre, Österlen, ...
Summerat:
  1. Filter används för att söka bland alla våra platser
  2. Geografisk sökning används för sökning bland kartbegreppen/-namnen
Bara att testa :)

Nu använder jag sällan er karta, men den är ovanligt användarovänlig.

Sökfunktionen fungerar inte för mej, på min tab S7.
Självklart är det handhavandfel av mej, men just därför väljer jag smidigare appar.

Screenshot_20251128_100856_Chrome.jpg

Självklart är det handhavandfel av mej, men just därför väljer jag smidigare appar.

Visa bilaga 49454
Klicka först på vänsterpilen i högerkant av kartan så får du upp rätt sökruta för filter. Där du söker nu är för orter mm. Se #22.

Visa bilaga 49454

Du får lite renare vy, mer plats för kartan om du hoppar till MapHub vyn; klicka på knappen MapHub längst ner till höger, se röd ellips:

1764322348824.png

Då är det bara kartan som syns, plus eventuellt kontrollpanelen om du klickat fram den som PL 8 påpekar i inlägget ovan.
Och, för att förtydliga ytterligare det PL 8 och inlägg 22 också påpekar:
  • Sök efter våra husbilsplatser i rutan "Filter items" i kontrollpanelen till höger/i högerkolumnen (som lagts upp av oss i iHusbil)
  • Sök efter kartbegrepp/geografiska namn, orter, städer, sjöar etc, via sökrutan uppe till vänster (som tillhandhålls av kartleverantören OSM)

@PeterK - Lite försvar gentemot din kritik "oanvändarvänlig" applikation :) ...

Det som gjorde att vi valde MapHub med sina kartleverantörer och som leverantör av funktioner för egna intressepunkter/platser (POIs, point-of-interest) var följande summerat:
  • Enkla adminfunktioner, dvs för att lägga upp och underhålla platser/pois
  • Bra backup/restore funktioner med versionshantering (kunna återställa om admin råkar ställa till det eller vid tekniska fel)
  • Funktioner för alla media - text, bilder, video och webblänkning/URLs
  • Blixtsnabb och enkel manövrering av kartan
  • Bra sökfunktioner, både geografiskt (själva kartan) och vårt överlägg med egna platser (platser/poi)
  • Kunna använda flera olika kartvarianter, t ex även satellitvy, också från flera olika kartleverantörer
  • Möjlighet att kunna importera och exportera platser/pois till flera olka format, enstaka och i klump (massuppdatering)
  • Kunna klassificera i grupper och arbeta med egna ikoner för de olika typerna av platser
  • Kunna arbeta med skarpa huvudkartor plus arbetskartor för adminjobbet
  • Kunna jobba flera admins samtidigt med en karta
  • Funktioner för att starta navigering till en plats/resmål (via Maps åtminstone)
  • Kunna användas både i Windows-miljö och i mobila enheter
  • Öppen för alla användare, skydd för adminfunktioner
  • Rimlig kostnad för en "donationsfinansierad gratisförening"
  • Bra support från tjänstleverantören
Att skaka fram en egen äkta "raw" mobilapp som klarar allt detta gör man inte i brådrasket eller till samma kostnad.

Tack för informationen Bosse.

Du pekar just på "Problemet" man har flera "sök" vilket inte borde existera 2025 tycker jag.
De gånger jag försökt använda kartan har nästan alltid slutat med att jag stängt ner den :(

PL8 tips får jag inte att fungera, händer inget när jag skrivit in Helårsöppen och klickar på Gå.
Screenshot_20251128_112743_Chrome.jpg

Samma resultat med bosses tips via map hub, händer inget når man klickar på Gå.
Screenshot_20251128_113446_Chrome.jpg

Frågar jag däremot Gemini pro (som jag har i min pixel 10 pro xl) med ett klick
"Helårsöppna husbilsplatser nära min position"
Så får jag upp en lista med platser och information samt en karta från maps.
Så enkelt. Testade även tipsen ovan i mobilen, dock med samma resultat, inga förslag kommer upp.

Screenshot_20251128-114145.pngScreenshot_20251128-114243.png

Ett viktigt tillägg: Det som är kanske viktigare än lättmanövrerad mobilapp eller webbapp är förstås innehållet, klassen på de platser som finns på kartan;
  1. Vi närmar oss 19 000 platser, vi platsar bland de största husbilplatsleverantörerna när det gäller Norden och västra Europa. Det täcker de flestas behov
  2. Aktualiteten på platserna, hur väl underhållna de är. Registret är åtminstone relativt färskt, plus att vi kompletterar platsbeskrivningrna med länkar till rätt websida för rörliga uppgifter, t ex pris. Vi genomför kampanjer beträffande trasiga webblänkar. Vi får även in uppdateringar från användarna. Men, vi är tyvärr underbemannade så underhållet kan och behöver bli bättre i framtiden, de äldsta delarna/platserna registrerades för mer än 3 år sedan. Användarrapporteringarna kunde bli betydligt bättre
  3. Vilken kvalitet platserna på kartan håller, vi försöker vara noggranna i urvalet av platser, inte för små, inte oskäligt dyra, fokus på organiserade övernattnings- och tömningsplatser. Platser med konstaterad tillåtelse för övernattning - huvuddelen är ställplatser, campingplatser och parkeringar med övernattning. Plus regelrätta tömningsplatser, renodlade eller på ställlplatser och campingplatser som tillåter tömning för förbipasserande

Listan med platser, beskrivning m.m. är jättebra.

Det är sökfunktionen som jag inte får att fungera, vilket gör att jag snabbt ger upp här.

PL8 tips får jag inte att fungera, händer inget när jag skrivit in Helårsöppen och klickar på Gå.
"klickar på Gå"? Vilket är Gå? Du ska inte klicka på något utan de prickar som visas på kartan eller visas i listan efter att du skrivit in Helsårsöppen är de som är Helårsöppna, dvs innehåller texten Helårsöppen. Därför är det viktigt att inte ange fel text, t ex ger inte "Helårsöppet" samma resultat som "Helårsöppen". Titta på kartan efterhand som du skriver och stanna t ex vid "Helårsöpp".

Tack för informationen Bosse.

Du pekar just på "Problemet" man har flera "sök" vilket inte borde existera 2025 tycker jag.
De gånger jag försökt använda kartan har nästan alltid slutat med att jag stängt ner den :(

Visa bilaga 49456

Samma resultat med bosses tips via map hub, händer inget når man klickar på Gå.
Visa bilaga 49466

Frågar jag däremot Gemini pro (som jag har i min pixel 10 pro xl) med ett klick
"Helårsöppna husbilsplatser nära min position"
Så får jag upp en lista med platser och information samt en karta från maps.
Så enkelt. Testade även tipsen ovan i mobilen, dock med samma resultat, inga förslag kommer upp.

Visa bilaga 49473Visa bilaga 49472
Notera, om du filtrerar så är det bara platserna på kartan som uppdateras, alltså inte listningen i högerkolumnen.
Så prova att zooma in kartan så att du får bättre överblick - filtrera sedan så ser du skillnaden bättre.

Det är väl det som är grundtanken, alltså att zooma in dit man tänker åka, ser en massa platser, blir för jobbigt att kolla alla, filtrera då för att få upp bara de som är aktuella för dig.

Men, jag håller med, även listan i högerkolumnen borde filtreras på motsvarande sätt.
Vi tar upp det önskemålet med MapHub's support!

Alla föradrar vi lite olika arbetssätt. Jag har använt flera olika appar, med blandat resultat. Vår var initiallt inte nära toppen i mina ögon, men allteftersom jag fattar den så klättrar den fort. Och i år var det den jag använde oftast.
Detta att man vet att de flesta platserna är uppdaterade och att beskrivningarna håller hög kvalite är ett skäl. Men även att sökfunktionen är så kraftfull.
Det är sånt man behöver vara betalande prenumerant för i de flesta andra apparna.
Får vi dessutom in fler bilder på platserna så blir den en riktigt "kick ass" app.

Jeg har ikke funnet noen app som gir tilsvarende informasjon om plasser i Europa. WikiCamps her i Australia er nesten like bra, men UK versonen har allt for få plasser selv om appene er de samme. En WikiCamp SE med våre data ville blitt en fantastisk løsning. Problemet er at appen kun finnes i engelsk språkdrakt og det ser ikke ut til at den er forberedt for oversettelser.

Det som mangler i de fleste app er fleksibilitet i organisering av informasjonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen