• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vill se säkrare husbilar - Trafikverket

Burstner

Välkänd medlem
Medlem
Det här är dyster läsning i dessa dystra tider.

( Jag röstar för att försöka hålla igen på hastigheten).

Senast ändrad:
Intressant är att det skulle bli samma resultat om "Trafikverket har testat vanliga hantverkarbilar" när det gäller den delintegrerade.
"Resultatet visar att konstruktionen inte är tillräcklig för att skydda förare och passagerare. Hantverkarbilarna behöver bli säkrare. "

Jag gissar att hantverkarbilarna är inblandade i klart fler olyckor till antalet men det ger inte riktigt samma rubriker.

Sen är ju resultatet från testet med den helintegrerade rena katastrofen men där skiljer det sig säkert lika mycket mellan varje märke och modell precis som det gör mellan alla olika modeller av personbilar.

Det fanns fler länkar som jag kunde lagt in.... I en står det att....ungefär...så kallade plåtisar är lite säkrare än traditionellt byggda husbilar...

Jodå kan så va... men det tycks också handla om vikt... en husbil har ju en stor " levande " vikt där bak... det är min tolkning?

Med osexigheten menade jag mer att det inte är så intressant för media att ta upp hur osäkra alla hundratusentals skåpbilar som rullar där ute varje dag är. Tittar man på hur den delintegrerade trycks ihop så tror jag inte det är så stor skillnad mot en vanlig plåtis eller en fullastad hantverkarskåpbil.

Oavsett uppmärksamheten så är ju testet ändå viktigt och intressant :)

Senast ändrad:
Med osexigheten menade jag mer att det inte är så intressant för media att ta upp hur osäkra alla hundratusentals skåpbilar som rullar där ute varje dag är. Tittar man på hur den delintegrerade trycks ihop så tror jag inte det är så stor skillnad mot en vanlig plåtis eller en fullastad hantverkarskåpbil.

Oavsett uppmärksamheten så är ju testet ändå viktigt och intressant :)

Ungefär så här förhåller det sig.

Jag är medlem i...Älgskadefondsföreningen.
De ska ha årsmöte i april bl a därför skickar de ut en skrift..23 sidor. Det var i denna som jag uppmärksammade en artikel...Vill se säkrare husbilar.
För mig innebär säkerhetstänk...sänk hastighet..inte höj! Det finns flera intressanta artiklar i skriften. T ex ökade antalet viltolyckor 2021 till totalt 65376 polisrapporterade.
Vad prioriterar jag med husbil och bil....ja inte är det kylskåp och hårfön! Utan ! Att jag och passagerare ska komma levande fram och hem.
Inget annat kan överhuvudtaget mäta sig med detta.
...........................
Jag tror att Älgskadeföreningen är intressant att titta närmre på. Jag tror att det är en förening som lyckas med att nå ut med sitt budskap till stat kommun o myndigheter.
Notera att deras årsmöte är i Östersund.....men man kan också välja att delta digitalt....
Risken för frontalkrock mellan två bilar är möjligtvis relativt liten? Men risken att det plötsligt står en älg mitt framför husbilen.... större tror jag. Särskilt i vissa områden. Älgen är stor och tung. Ca 1102 pounds och 6,5 feet hög.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen