• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Vilket startbatteri ska väljas?

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Växellåda
Manuell
Bilfabrikat
Fiat Ducato 250
Motortyp
Diesel, Multijet, 2.3, 95kw
Nu vill jag byta startbatteri och gärna skulle jag vilja få Era rekommendationer vilket batteri ska jag välja.
Batteriet som jag ska byta ut är Varta G3, 12V, 95Ah, 800A. Husbilen är på Fiat Ducato 250, multijet 2.3, 95kw.
 
Nu vill jag byta startbatteri och gärna skulle jag vilja få Era rekommendationer vilket batteri ska jag välja.
Batteriet som jag ska byta ut är Varta G3, 12V, 95Ah, 800A. Husbilen är på Fiat Ducato 250, multijet 2.3, 95kw.
Hej när du byter bör du välja ett likvärdigt för de skiljer på start och förbrukar batteri vilket märke har mindre betydelse.
Mvh Umebo
 
Om man tittar på Biltemas batterier brukar det gå att ladda ner data.
Förutom att måtten ska stämma så är det viktigt att se max urladdningsström vid start alltså inget fritidsbatteri.
Sen tycker jag det är viktigt hur mycket batteriet kan ta emot max när det skall laddas.
Vid många korta körningar i kyla är risken att batteriet undan för undan förlorar laddning eftersom det bara kan laddas med ex 10A vilket betyder att man måste köra länge.
Man blir ganska förvånad ibland vad det skiljer mellan batterierna med samma ampere innehåll.
Finns ju instrument som ganska säkert kan avgöra om batteriet är bra eller inte men de kostar ganska mycket och kräver en del kunskap. Fick hjälp med min bil (personbilen) för några år sedan av en man som på några minuter konstaterade att problemet inte var batteriet utan generatorn.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen