• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vilken typ av vax skall jag använda?

Jag använder ett vax för husvagn/husbil som finns på Biltema.
Den stora fördelen är att den inte innehåller krita, det som blir kvar som vitt pulver när vaxet torkat.
Jag använde det redan på en husvagn med "kulhamrad" plåt. Näst intill omöjligt att få bort all krita på den ytan.
Nu använder jag den på husbilen med metaliclack.

Aj aj aj aj..... svårare tråd finns inte...
Jag har nog långt över 30...40 olika flaskor, burkar mm. som jag provat under minst 30 år. Olika båtar och bilar. Det hela är mycket svårt! Men visst. Det beror så klart också på hur bra resultat man vill få..glans..och hur länge det ska glänsa och stöta bort vatten.
Det finns en hel del filmer på Youtube kring detta. Din bil är ju ny...men att vaxa är ju inte helt fel..... men inte 100 procent nödvändigt. Men snyggt blir det säkert....men då blir nästa fråga... ja snyggt..men hur mycket jobb?
En viktig aspekt i en sådan här tråd är...är det aluminium...är det plast? Glasfiber? Kulhamrad aluminium har du ganska säkert inte på en ny bil, men jag har på en gammal...som Robert redan varit inne på ger detta sina speciella problem. .
En eller två maskiner hjälper till bra men till slut blir det ändå en del handjobb. En hel del mikrofiberdukar behövs.
Det kan säkert funka med de flesta fabrikat av vax och polish...men om jag ska välja något...inga lågpris dock... av de jag provat så nämner jag 3M och Meguiars. Ofta behöver man ju först gå över med polish och sedan vax. Men din bil är ju så ny att förmodligen behövs bara vaxning. Men roligt är det.... när man äntligen är klar.
Jag la in en film från youtube på en jättestor amerikansk husbuss i tråden om att vårrusta....där verkar det som att de jobbar för hand...Meguiars..med ett fantastiskt resultat.
Ps...finns redan en tråd här på forumet om vax..( om jag minns rätt).

Hmm, har visst sparat ett par bilder som jag skickade till en kompis för några år sedan.
Det är förra H-bilen men det kvittar kanske?
Första bilden visar polish-resultatet från B-tema... :) Klicka för stor bild.
Ja, jag har duschat på vatten för att imponera på kompisen.
(Han hade, såklart, skrutit om sin vaxning...)

Polish.jpg

Nästa bild visar, Vaxat från B-tema...
Vill minnas att jag använde deras Microfiber-dukar, 3-pack,
vid den manuella poleringen.
OBS! Inget vatten på kaross-taket i denna bilden, bara ovanpå takluckan.

Vaxat.jpg

För övrigt har jag haft stort stöd av digitala foton efterhand som minnet börjar svika.
Fast nu börjar det krångla till sig igen...
Var det PC´n, Surfplattan eller Smart-Fånen som jag lade de där bilderna... :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen