• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Victron problem gasbildning

Wizevic

Ny Medlem
Medlem
Hej. Fick lukt i bilen och konstaterade att det kom från bodels batteriet. Batteriet var jättevarmt och det sipprade ut gas från 3st celler... har kopplat ur det nu men var för 1 vecka sedan på en vst som gjorde ändringar i mitt victron system. Är det någon som är bra på detta?
Tack.

Bilagor

• Screenshot_20250803_115221.jpg
    Screenshot_20250803_115221.jpg
    83,1 KB · Visningar: 19
  • Screenshot_20250803_115210.jpg
    Screenshot_20250803_115210.jpg
    145 KB · Visningar: 19
  • Screenshot_20250803_115147.jpg
    Screenshot_20250803_115147.jpg
    146,2 KB · Visningar: 19
Bly syre batteri? Verdiene i bildene tyder på dette. Men celler som gasser tyder på for høy ladespenning for disse celler, noe som skjer om en eller flere celler er kortsluttet. Nå er det veldig lenge siden jeg hadde et slik tilfelle selv (over 20 år), kontroller spenningen du har fra batteriet - skulle tro at du har omlag 10 volt eller under 12volt. 5 fullladete celler og en kortsluttet kan ha en hvilespenning mellom 11 og 12 volt. Er dette tilfelle så er det tid for et nytt batteri, og da ville jeg velge et LFP (LiFePO4) drop in batteri. Disse kan benyttes direkte uten endringer selv om du kan få litt ekstra ved å stille inn ladeparameterene litt mer optimale. På samme plass får du minst dobbelt så my brukbar effekt og noe lavere vekt.

Ok men jag har bara sett den här tråden och är inte med i andra husbilsforum ska jag då googla andra forum och registrera ett konto och även svara där eller vad menar du?
Det finns konkurrerande forum som man också kan var medlem i (vilket jag är) ,jag ser ganska ofta att det postas exakt samma fråga på flera forum, och som i detta fallet med samma användarnamn.
TS bör följa upp svaren på alla forum som frågor ställs, annars försvinner intresset att bidra till lösningar.
Svaret är riktat till TS, men han väljer att inte delta.

Senast ändrad:
Det finns konkurrerande forum som man också kan var medlem i (vilket jag är) ,jag ser ganska ofta att det postas exakt samma fråga på flera forum, och som i detta fallet med samma användarnamn.
TS bör följa upp svaren på alla forum som frågor ställs, annars försvinner intresset att bidra till lösningar.
Svaret är riktat till TS, men han väljer att inte delta.
Aha ja det var ju såklart till trådskapen och inte mig svaret var riktat till, tolkade det fel då du citerade mitt svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen