• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Victron 12-12-30 dc laddare

Peter Nilsson

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Kiruna
Har nu installerat min dc-dc laddare. Nu till frågan vilka inställningar ska jag ha. Blir helt hjärntrött när jag läser manualen. Är det någon som kan skriva vilka inställningar jag ska göra i appen. Har bly, kol batteri. Den ska laddas med 14.4V enligt batterispecifikationen. I appen står det input V output V vad ska jag fylla i där. Samt andra inställningar som man behöver göra för att det ska fungera. Åker på semester i morgon så känner mig ganska stressad. Har ej smartgenerator
Peter
 
Har nu installerat min dc-dc laddare. Nu till frågan vilka inställningar ska jag ha. Blir helt hjärntrött när jag läser manualen. Är det någon som kan skriva vilka inställningar jag ska göra i appen. Har bly, kol batteri. Den ska laddas med 14.4V enligt batterispecifikationen. I appen står det input V output V vad ska jag fylla i där. Samt andra inställningar som man behöver göra för att det ska fungera. Åker på semester i morgon så känner mig ganska stressad. Har ej smartgenerator
Peter

Hej Peter,

Jag skulle kontakta Victron support för att få inställningarna för din konfiguration, jag skulle ev. även kontakta batterileverantören.
Som jag förstått så ska bly/kol-batterier laddas med något lägre spänning mot övriga bly-batterier.

Rent generellt på en dc/dc så ska V-in skydda ditt startbatteri, samt V-ut skydda ditt bobatteri.
V-in borde nog inte vara <13,4V, V-ut borde nog inte vara >14,4V.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen