• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vi måste bli synliga i turiststatistiken

FF971B97-9387-46A2-B868-1DDC67D4D227.jpeg

Tillväxtverket lanserar en ny webbtjänst som skall ge en bättre överblick av den så kallade inkvarteringsstatistiken för svenska hotell, campingplatser, stugbyar med mera, alltså hur många uthyrningsutrymmen som är belagda. Datan samlas in och sammanställs av Tillväxtverket en gång i månaden.

Nu har regeringen till och med utnämnt den svenska besöksnäringen till att tillhöra den svenska basindustrin, då är självklart kunskapen om branschen mycket viktig och inte minst uppföljningen av branschens utveckling.

Men så läser man i faktarutan om vad som ingår i inkvarteringsstatistiken,

Om inkvarteringsstatistiken

Inkvarteringsstatistiken ingår i Sveriges officiella statistik och är en totalundersökning och omfattar samtliga hotell, pensionat, kurs- och konferensgårdar och vandrarhem med minst fem rum eller nio bäddar, alla stugbyar med minst fem stugor eller 20 bäddar samt alla campinganläggningar, STF-anslutna anläggningar och kommersiella förmedlare av privata stugor och lägenheter.

Inkvarteringsstatistiken används bland annat som underlag till beslut om särskilda turistsatsningar på lokal, regional och nationell nivå. Uppgifterna som samlas in ligger även till grund för beräkningen av rese- och turistindustrins effekter på Sveriges ekonomi och sysselsättning. Statistiken har tidigare legat på SCB hemsida.

Källa: Tillväxtverket

Tillväxtverkets nya webbtjänst för turismstatistik hittar du här: https://tillvaxtdata.tillvaxtverket.se/statistikportal#page=d15ce2eb-f9e1-437d-be30-1f175e6c6497

….. fattas det inte något? Ja, privata stugor och lägenheter är med, även stugbyar med flera än 5 stugor, men vad med alla de omkring 1300 ställplatserna?

Nu är det inte så konstigt att vi inte nämns i beläggningsstatistiken, eftersom vi ute i samhället, på riksplanet som ute i kommunerna är vi en del av campingen. Men inget kan vara mera fel, de flesta av oss passar inte in i den schablonen, vi är något annat, något nytt, som har annorlunda behov och prioriteringar,

Uppskattar att vi representerar ungefär 15% av campingens beläggning. Hur stor del det är i sin tur utav våra egna och utländska husbilars totala antal övernattningar i Sverige vet jag inte. Om jag skulle våga mig på en gissning skulle jag säga att det kanske är 25% av våra totala övernattningar i husbilen inom Sveriges gränser.

I sådant fall skulle 75% av övernattningarna i våra husbilar inte registreras någonstans. Att våra nätter som fricampare inte kan bli annat en gissning, ett procenttal av våra totala övernattningar får vi leva med, men att införa en rapportering från de omkring 1300 ställplatserna som finns, precis som campingen redan gör idag, kan inte vara någon stor sak.

Det är viktigt att siffrorna kommer upp på bordet, så beslutsfattarna och andra ser oss, ser möjligheterna. Tror det är en förutsättning för att skynda på en nödvändig utbyggnad av den infrastruktur som vi efterlyser och är villiga att betala för. Det är inte kommunens camping 7 km utanför centrum, som tilltalar de flesta av oss som reser runt med husbilen, nej vi har annorlunda prioriteringar.

Husbilskompisar gjorde en enkät förra sommaren vad gäller övernattningar, bland sina medlemmar. Frågan var: ”Var föredrar du att sova i sommar? …. och svaren blev:
- Camping: 389 röster. 16,31%
- Ställplats: 1199 röster 50,27%
- Fricamping: 797 röster 33,42%
Källa: Husbilskompisar

Tycker siffrorna visar på att det finns en kunskapsbrist ute i samhället, hur den nya moderna resetrenden mobil fritid/husbilsturismen fungerar. Att förmedla den kunskapen, det ansvaret vilar på oss själva.

Tommy

Senast ändrad:
Intressanta siffror, men vi ställplatsliggare är helt borttrollade. Kan det vara så att det inte finns någon statistik. Alla Hotell Campingar mm rapporterar ju in sin beläggning genom sina organisationer men knappast ställplatsägare. Frågan är hur vi kommer med i underlaget för turistsatsningar.

Friplatser ser jag ingen möjlighet att få någon som helst statistik från om inte någon sätter igång och flygfotograferar och räknar. Likadant för P-platser utan avgift.
De ställplatser som faktiskt har en ägare kan säkert hålla reda på hur beläggningen ser ut. Men vilka är det som är ägare? Vi har privatpersoner inkl lantbrukare, båtklubbar, ridklubbar, hembygdsföreningar, etc. Jag ser stora svårigheter att få dom att ta på sig arbetet att rapportera. Vad skulle belöningen för dom vara, med att ta på sig det arbete?

Skulle vi själva kunna ta fram statistik baserat på våra medlemmars resande?
Jag skriver resedagbok/loggbok och kan relativt lätt ta fram siffror på hur många nätter jag har varit ute och rest, vilken typ av plats jag har stått på (ställplats, friplats, ...) och var dessa platser har legat (län klara jag av, kommun kräver en del jobb)
iHusbil skulle ju sedan kunna publicera denna statistik och skicka en kopia till Tillväxtverket.

Hvis klubben lager en spørre undesøkelse i slutten av året der de medlemmer som vil kan svare på antall overnattinger i Sverige og totalt antall overnattinger i inn og utland, og deler dette opp i camping, ställplatser, fricamping. Da vil en få frem ett forholdstall som myndighetene kan bruke, dette vil også gi klubben en oversikt over hvor den kan legge hovedtyngden av arbeidet.

Ser vi var to på ballen samtidig

Senast ändrad:
@Tommy Dynér hur funkar detta i Spanien?
I Tyskland finns tex TopPlatz, många bra platser som ligger fint nära spa eller outlet mm. I Frankrike finns ett "medlemskort" för att stå på vingårdar. Har hört att Danmark har något liknande "kort" för att upptäcka gårdsbutiker mm.
Frankrike känns som ett mycket husbilsvänligt land hur har det blivit så?
Mvh
Anders

Kom att tänka på dom ypperliga service platserna på Danska motorvägar med möjlighet av tömning av både gråvatten o toa plus dricksvatten, hur länge har dessa funnits?
På vilket initiativ byggdes dessa?
Är det bara pga Danmarks mildare klimat än Sveriges? Att de inte finns i Sverige
Mvh
Anders

Intressant!
Finns ju flera myndigheter som är intresserade av statistik.
Utländska husbilar som vistas i Sverige
Hur många?
Vilka nationaliteter?
Hur länge stannar de?
Vart övernattar de? Och till vilken kostnad?
Hur mycket utländsk valuta kommer in i Sverige?
Vilket syfte? Arbete, Turism, Transit
Hur många km sliter de på Svenska vägar?
Vilken miljöklassning har de?
Vilken miljöbelastning har de? Källsorterat avfall, Osorterat avfall, svartvatten, gråvatten, m.m..

Listan kan nog göras lång. Och det borde vi göra, för att sedan kontakta, Trafikverket, SCB, Transportmyndigheten, Tillväxtverket, Riksbanken, Naturvårdsverket m.m..

Kanske skulle vara ett bra tillfälle att presentera iHusbil för Svenska myndigheter och organisationer, m.m..

Senast ändrad:
@Tommy Dynér hur funkar detta i Spanien?
I Tyskland finns tex TopPlatz, många bra platser som ligger fint nära spa eller outlet mm. I Frankrike finns ett "medlemskort" för att stå på vingårdar. Har hört att Danmark har något liknande "kort" för att upptäcka gårdsbutiker mm.
Frankrike känns som ett mycket husbilsvänligt land hur har det blivit så?
Mvh
Anders
Känner inte till något kort typ France Passion idag, det fanns ett försök säsongen 2012, med ett liknande projekt som gick under namnet ”España Discovery”, men det blev vad jag förstår, ”Hon dansade en sommar”.

Däremot finns det t.ex. föreslagna vinrutter som inte är speciellt anpassade till husbilar, utan bilturism generellt. Här är en artikel med 6 olika förslag till rundturer där vinet står i centrum, här publicerat på en sajt som tillhör ett företag som hyr ut husbilar:

Vidare så finns det lokala initiativ där man föreslår rundturer. Såg för lite sedan i vår regionala tidning här i Valenciaregionen om ett projekt som heter, Ruta 99.
Man marknadsför 24 avfolkningabyar som idag har under 100 invånare och som man försöker skapa ett turistiskt intresse för. Man kopierar idén med pilgrimsleden el Camino de Santiago, som vänder sig främst till vandrare, cyklister och motorcyklister. Slängde iväg ett mail till arrangörerna och föreslog att man skulle göra speciella erbjudanden till husbilsturisterna och gav dem lite råd och tips, vi får se om man kommer tillbaka.

Vad gäller kedjan Top Platz som främst finns representerad i Tyskland, men även i Sverige har man någon medlem. Något motsvarande har jag inte funnit i Spanien, men å andra sidan kan man säga att de nya ställplatserna som nu invigs runtom i Spanien, skulle gott och väl platsa i Top Platz utbud. Hög standard, ett mellanting med en modern välutrustad camping och ställplats.
Vad jag kan se är de fullbokade, så efterfrågan finns tydligen på dessa välutrustade ställplatser.

Tommy

Senast ändrad:
Känner inte till något kort typ France Passion idag, det fanns ett försök säsongen 2012, med ett liknande projekt som gick under namnet ”España Discovery”, men det blev vad jag förstår, ”Hon dansade en sommar”.

Däremot finns det t.ex. föreslagna vinrutter som inte är speciellt anpassade till husbilar, utan bilturism generellt. Här är en artikel med 6 olika förslag till rundturer där vinet står i centrum, här publicerat på en sajt som tillhör ett företag som hyr ut husbilar:

Vidare så finns det lokala initiativ där man föreslår rundturer. Såg för lite sedan i vår regionala tidning här i Valenciaregionen om ett projekt som heter, Ruta 99.
Man marknadsför 24 avfolkningabyar som idag har under 100 invånare och som man försöker skapa ett turistiskt intresse för. Man kopierar idén med pilgrimsleden el Camino de Santiago, som vänder sig främst till vandrare, cyklister och motorcyklister. Slängde iväg ett mail till arrangörerna och föreslog att man skulle göra speciella erbjudanden till husbilsturisterna och gav dem lite råd och tips, vi får se om man kommer tillbaka.

Tommy
Du kan ju kolla läget med det här gänget:
https://www.feaa.es/

Att jag tog Spanien som exempel var för att jag vet att Tommy har bott och jobbat där med turism frågor, och att många övervintrar där med sina husbilar, och kanske pratar med folk som är aktiva i Spanska husbils klubbar om deras strategi o syn på vad som kan göras för att förbättra läget, och få tipps på vad har funkat bra etc.

Att lära o inspireras av klubbar i andra länder som har kommit längre, är inte det intressant?

Har vi inga Danskar här på forumet, eller någon annan, som vet hur det gick till när gråvatten tömningsplatserna vid motorvägarna i Danmark byggdes?
Vad gjordes för att det kom på plats?

Om jag tar cykeln, som jag gillar jättemycket ur alla vinklar, både som motionsredskap och transportredskap, så börjar svenska trafikplanerare förstå både stora o små detaljer som är viktiga för cyklister.
Danmark och speciellt Köpenhamn är ett paradis att besöka och uppleva med cykel.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Det oppstod et problem foe mange år siden da all spillvannshåndtering ble lagt på lokale myndigheter i følge enn forordning fra EU. Før den tid bygget veimyndigheter ut tømmestasjoner i forbindelse med service anlegg. Når forordningen kom fant vegvesenet i Norge ut at de kunne slippe anlegging og vedlikehold og dytte ansvaret over på den lokale kommune. Veldig mange kommuner ville ikke ta ansvaret for de eksisterende anlegg og fant kreative løsninger som tilfredstillte forordningen - eksempelvis tømmemulighet ved renseanlegg (åpent i kontortiden) gjerne med en heftig avgift for tømming. For nye veiannlegg så krever mange kommuner at veianlegget bygger og drifter tømmemuligheter. Regner med at det er denne varianten som er brukt i Danmark.

Vet en spesiell rasteplass i Norge hvor kommunen krevde sanitærbygg og tømmestasjon, men det fantes ikke tilknytnings mulighet til kommunalt avløp. Veiannlegget måtte legge noen km med vann og avløpsrør før de kunne bygge veistrekningen eller sløyfe rasteplassen, men den var inntegnet på vedtatt utbyggingsplan. Den er bygget og fungerer.

Hur vore det med ett brev till Tillväxtverket för att beskriva för dom hur mycket som missas för att husbilsplatser och dito övernattningar inte finns med i statistiken. Verk av den typen brukar vara intresserade att deras statistik skall vara så heltäckande som möjligt.

Senast ändrad:
Hur vore det med ett brev till Tillväxtverket för att beskriva för dom hur mycket som missas för att husbilsplatser och dito övernattningar inte finns med i statistiken. Verk av den typen brukar vara intresserade att deras statistik skall vara så heltäckande som möjligt.
Det är gjort.

Tommy

Senast redigerad av en moderator:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons