• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veckans Fråga - Hyra ut husbilen?

Hyra ut husbilen, är det ett alternativ för dig

  • Ja

  • Nej

  • Under vissa omständigheter (skriv gärna i tråden)

  • Lånar ut den inom släkten


Resultatet kan bara visas efter röstning.
Jag skulle aldrig kunna hyra ut husbilen vi har nu. Jag plöjer ner alldeles för mycket känslor i bilarna vi köper.

Det är nästan löjligt hur fäst man kan bli vid ett fordon och hur man kan oroa sig för om det ”mår bra” och för att det inte skall skadas.
Möjligen skulle jag kunna låna ut bilen till en väldigt nära bekant men absolut inte ta betalt för det. Så fort pengar är inblandade finns det nog en risk att hen tycker dom köper sig lite fri från en del samvete och även respekt för min lilla pärla.

Möjligen skulle jag kunna hyra ut en bil om vi bestämt det redan när vi köper den. Fast då gäller det att stänga av känslorna och inte lägga ner för mycket pengar och känslokapital på att fixa och underhålla bilen. Då får det bli jack i bordet, trasiga luckgångjärn och parkeringsskador som ingen vill ta ansvar för.
 
Nej vi kan inte tänka tänka oss att hyra ut bilen men barnen får gärna låna den. Vid ett tillfälle har dottern m familj kommit ner till södra Tyskland med personbil och vi har vandrat i alperna tillsammans ett par dagar sedan har vi åkt hem och dottern fortsatt söderut med husbilen. Fungerade perfekt och förhoppningsvis kan vi planera in något liknande nu till försommaren
 
Till er som svarat att ni kan tänka er att låna/hyra ut husbilen till närstående – exempelvis ett utflyttat barn med familj: Har ni kontrollerat med försäkringsbolaget huruvida försäkringen gäller?

Pålle
Har inte kollat.
Om det skulle bli aktuellt att låna ut den får jag kolla med Folksam då. Med lite tur gäller inte försäkringen så jag inte kan låna ut den 😁
 
Jag har hyrt ut min förra bil till en kompis som skulle åka med sin sambo (de är närmare 60 så jag tyckte det var riskfritt).
Dock blev det inte han och sambon som åkte utan det blev med kompisar (fick jag reda på senare).
Dagen innan jag fick tillbaka den ringde han upp och sa att kompisen råkat lägga bilen i ett vägräcke vid möte på smal väg.
Han skulle givetvis stå för den förhöjda självrisken.
När jag fick igen bilen började mitt trassel....
Kontaktade försäkringsbolaget som hade fyra verkstäder i mitt område.
Fick ta en semesterdag för att åka runt till dessa för att få bilen bedömd.
Tre av verkstäderna vägrade ta in bilen för de sa att det skulle vara omöjligt att laga skadorna bra.
Den fjärde kunde ta in bilen men hade dels inte tid förens sent på hösten och kunde inte garantera att det blev bra.
Så tillbaka på ruta ett bestämde jag mig för att försöka själv (är trots allt plåtslagare i grunden)...
1,5 semesterdagar senare så syntes det inte att hela sidan varit skrapad (om man inte visste om det).
Jag fick pengarna motsvarande självrisken så jag gick inte back, men...
Hyra ut husbilen igen?
KNAPPAST!!
 
"Länsförsäkringar" är 23 olika försäkringsbolag, med olika villkor och olika premiestorlek.

Ditt svar gäller således inte generellt för alla Länförsäkringsbolag.

Pålle
Nej jag kollar ju självklart med det regionsbolag som jag har tecknat försäkringen med, jag ringer ju inte tex IF för att fråga efter villkoren för Folksam
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen