• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veckans fråga - Årstider och Husbilsresor

Vilka årstider använder du husbilen?

  • Vår

  • Sommar

  • Höst

  • Vinter


Resultatet kan bara visas efter röstning.
Prickade i alla fyra årstiderna, men när det gäller själva vinterperioden blir det mindre och mindre. Bilen står avställd i Spanien. Vi pratade så sent som idag om vi skulle ställa på bilen och ta en tur med den, men….

De senaste åren har det blivit svårare och svårare att hitta övernattningsställen, irriterande när man gör en rundtur och som regel bara stannar en natt på varje ställe.

OK, om fricamping är ett alternativ så finns det alltid större möjligheter, men då kommer istället problemet med charmfaktorn, som ofta ligger runt nollan. Då stannar vi hellre hemma.

Synd, hoppas det blir flera ställplatser på den Iberiska halvön.

Tommy
 
Prickade i alla fyra årstiderna, men när det gäller själva vinterperioden blir det mindre och mindre. Bilen står avställd i Spanien. Vi pratade så sent som idag om vi skulle ställa på bilen och ta en tur med den, men….

De senaste åren har det blivit svårare och svårare att hitta övernattningsställen, irriterande när man gör en rundtur och som regel bara stannar en natt på varje ställe.

OK, om fricamping är ett alternativ så finns det alltid större möjligheter, men då kommer istället problemet med charmfaktorn, som ofta ligger runt nollan. Då stannar vi hellre hemma.

Synd, hoppas det blir flera ställplatser på den Iberiska halvön.

Tommy
Finns jättefina ställen om du åker några mil i från kusten. Flera kommuner inåt landet har fina husbilsplatser. Ute på vischan är det trevligt att äta gott och bara kliva in i bilen efter.
 
Jag trodde faktiskt att det var färre om åkte på vintern än vad denna omröstning visar, men jag kanske har lyssnat för mycket på nån skröna eller nåt rykte av nåt slag.
Vi reser gärna med husbilen alla årstider men tyvärr alldeles för lite, vi är helt enkelt i en sån fas just nu.
 
Den här frågan gäller bara årstider, inte var ni åker.
Men misströsta inte, det kommer fler frågor varje vecka, åtminstone under en överskådlig tid. :)
(kanske tom nån golfrelaterad) ;)
Ja, jo, det står det.
Och jag gjorde då ett litet tillägg om att (åtminstone jag) skulle tyckt det kunde vara intressant, då merparten nog sträcker mot södern, eller där snön faller…

Men alltid roligt med lite undersökning, och det ses fram mot fler 👍🏻
 
Senast ändrad:
Tror inte alls att resultatet 39,1% är representativt för de svenska husbilarna, hälften, omkring 20% skulle jag gissa ligga närmare sanningen.

Tror inte att vi som är medlemmar här är typiska svenska husbilsägare, ta bara nyttjandet av våra bilar. Enligt Trafikanalys senaste presenterade undersökning som är från 2020 kördes husbilarna i snitt på 355 mil. Vad tror ni snittet är hos oss medlemmar? Vi själva ligger på 1200 - 1500 mil, inklusive vår årliga tur Sverige - Spanien - Sverige som ligger på ungefär 700 mil.

Tommy
 
Jag önskar vi hade använt vår bil mer än vad vi gör. Blir oftast en eller två längre resor på sommaren sen någon liten sväng på vår och höst.
Hinner helt enkelt inte och vi är inte så mycket för korta helgtripper.

Tror som Tommy är inne på att snittet här ligger långt över rikssnittet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen