• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vaxa husbilen, försökte i alla fall

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Jag har egentligen inga erfarenheter av vaxning, i min ungdom så fanns det nog bara Turtle vax i en grön rund glasflaska som jag skulle vaxa med, visst gick det åt pipsvängen så dom senaste 40 åren har jag aldrig rört en "riktigt" vaxflaska..

Idag skulle jag tvätta bilen och göra den klar för avresa och får typ en chock när jag ser hur dömatt tak-plasten är ovanför vindrutan, tycker bilen är för fin i övrigt för att den skulle behöva se ut sådär. Började googla lite och man får ju olika rekommendationer på hur man ska göra så det snurrar i skallen så jag började kika på vad Biltema har att erbjuda för att vaxa plast, körde på deras produkter och så köpte jag en polermaskin som skulle vara bra.

Byggde en ställning för att kunna tvätta hela husbilen inkl taket och sen var det en evig väntan på att solen skulle försvinna.
Äntligen försvann solen så kunde jag börja med polish och efter det blev den faktiskt hyffsat bra, för hållbarheten skulle det på med riktig vax, nu vet jag inte om det kallas riktig vax då det inte var Turtle vax. Men principen var detsamma som förr att man skulle smeta på och låta det torka och sen polera upp det med en trasa för att sen avsluta med maskinpolering, så började jag i alla fall.

30 sekunder efter jag har smetat på vaxet så börjar det droppa från himmelen från ett pyttelitet regnmoln så jag får panik och börjar torka som en galning och polera men det blev totalt värdelöst.. Gick in och satte mig på huk i garaget och hävde ur mig en massa svordomar, blev riktigt nerstämd och lessen för det här har varit hela dagens stora projekt och så gick det åt helvete.

Gick in och åt mat och lugnade ner mig och började få lite perspektiv på livet, deppa ihop över att det regnar några vattendroppar medans det samtidigt kan droppa bomber i Ukraina. :cry:

Efter maten hade det lilla regnmolnet dragit förbi så jag gjorde om vaxningen och det blev riktigt bra mot hur bilen såg ut innan, men på några ställen kunde man se att det blev lite ojämnt, fick acceptera resultatet. Googlade om just Biltemas vax och där läser jag att det lätt kan bli ojämnt om vaxet är ojämnt pålagt. Det blev sämre resultat med vaxningen än då det bara var polish på ytan.

Jag är inte avskräckt men nästa gång kommer jag inte använda Biltema fast det kanske bara var jag som var felet, det får jag veta nästa gång jag vaxar.
Motorhuven blev i alla fall riktigt bra som jag också vaxade!

I morgon ger vi oss iväg.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen