• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Vattenreningsfilter

Jag läste om risker med filtrar som bygger på rening med aktiv kål, att det fanns risk för bakterieansamlingar. För det andra, att fylla på vattentanken med orenat vatten gör att tanken måste rengöras regelbundet, t.ex. efter varje säsong.
Vi valde att använda Certec (med bioelektrofunktion) även om vi fortfarande köper vårt dricksvatten. Certec gör att inga slemmiga bakterie beläggningar bildas varken i tanken eller vattenledningar (bakteriernas slemmiga förekomst känner man lätt igen med handberöring). Finns det inga beläggningar i tanken då behövs inget filter efter vattentanken heller... Vi är mycket nöjda med resultatet och är öppna för alla synpunkter.


Visa bilaga 29334
Nyfiken som jag är läste jag den svenske agentens text för att försöka förstå hur detta bioelektrofilter renar vattnet. Men det var inte så enkelt att se någon för mig begriplig fysisk eller kemisk förklaring bakom säljargumentationen. Det tycks filtrera vattnet bara genom att flyta kring i tanken, och dessutom skickar det ut lite ström som ”aktiverar” vattnet. Hm. Bra att ni är nöjda med det iallafall.
 
Redan läst! Mycket bra läsning och många goda tips Jokin. Förutom att vår tank är lite svåråtkomlig på insidan så är det slangar och toa-filtret ett annat problem som lätt blir "igensatta" med vad det nu månde vara. Jag har använt tabletter, olika vätskor efter andras tips och även ättika men Certec har fungerat bäst hittills. Värt att nämna är att i Spanien har vi även 2 st. förfiltrar innan vi fyller på bilens vattentank där Certec tar hand om resten. Det vattnet fungerar utmärkt för matlagning, tandborstning, morgontvätt, kaffe och te medan dricksvattnet kommer från en bergskälla i Finestrat eller är vanligt köpevatten. En sak som filtrar inte klarar av är all klor i vattnet, det blir en tjock vit beläggning i grytan som vi kokar tevatten i. Den måste rengöras ibland från beläggningen genom att koka Perstorps 24% ättika blandat med vatten.

Våra förfilter ser ut så här och byts varje säsong:
Visa bilaga 29339

Ewa & Jocke, jag köper ofta bubbelvatten Pellegrino till Marianne och då kan jag fylla på tomma 1,5 l petflaskor med källvatten från närliggande fjäll eller 8-liters köpe-dunkar (billigare i längden).

Nu en fråga till Jokin: enligt kunskapdatabanken, det mest effektiva mot "bakterier" m.m. skall vara UV-strålar. Och om nå't land i världen har gott om sådana vintertid så är det Spanien. Frågan är då, vore det inte vettigt att ställa genomskinliga PET-flaskor i solen för att få bort diverse ohyra i vattnet (om vattnet skulle råka vara kontaminerat på ett eller annat sätt)?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen