• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Vattenreningsfilter

Det jag kunde se på bilden så såg ju filtret väldigt litet ut och kan inte innehålla många gram jonbytarmassa som krävs för avhärdning, dessutom krävs ju att man avhärdar filtret med saltlösning. Om det är filter för avhärdning är inte effekten särskilt stor för filtrering av andra fasta partiklar som kan finnas i vattnet och för bakterier så är det tvärtom, filtermassan kan fungera som ett bärarmaterial för bakterier. Är filtret placerat efter tanken så kan det ju inte rena vattnet i tanken såsom det beskrivs i texten. Mitt råd är att bunkra med vatten av bra kvalitet(kommunalt vatten) samt vara väldigt noga med hygienen när du bunkrar(ren slang och rena händer), då kan du använda vattnet till att dricka och som hushållsvatten.
 
Installerte i mine husbiler 2 filterholdere for standard 10 tommers filterpatroner. I det ene hadde vi et aktivt kullfilter og i det andre et microporefilter. Byttet patroner en gang i året. I den siste bilen installerte jeg og en Osram UV lampe i tanken, noen timer med den når vi hadde tanket tvilsomt vann skulle sikre mot bakterier og virus. Filterkombinasjonen fjernet klor og salter, det siste gjorde vann fra avsaltings anlegg drikkbart.
 
Skaffade för många år sedan ett filter för människor som vandrar och campar.
Det är ett keramiskt filter med en inbyggd pump som man ska pressa vattnet igenom med ganska stort tryck.
Lite småjobbigt men efter en stund arbete har man en liter riktigt rent vatten. Lät en som bara köper flaskvatten och som avskyr finspångsvattnet på goda grunder att blindtesta två glas och det gick inte att känna skillnad.
Vattnet på Bahia smakade inte gott men var rent med filter var det bra. Har aldrig använt filtret till sjövatten eller bäckar som det stod att man kunde göra. Skulle klara 1000 Liter.
 
Jag har filtret enl. bild. Har druckit spanskt och portugisiskt kranvatten hela vintern. Inte ens känt några bismaker.
Jabsco är ett filter med silverimpregnerat aktivt kol och fungerar mot organiska luktämnen och smakämnen mm. Silverjoner i kolet gör också att att filtret inte fungerar som ett bärarmaterial. Om vattnet får stå länge i filtret finns risk att silverhalterna i vattnet blir högre än rekommenderat men om man pumpar mycket vatten genom filtret finns risken att silvret inte hinner verka (kräver minst en timmes uppehållstid)
 
Hej!
Även jag kikar lite på vilket filter som skulle vara bra att installera i husbilen.

Är det någon som har testat detta:

Jag vet att man sannolikt kan dricka vattnet i de flesta europeiska länderna, men har man bara några veckor semester vill man ju inte vara sjuk halva tiden...;)

//Jocke
 
Hej!
Som jeg læser produktblad, youtube video m.v. så ligner det temmelig meget 3M vandfilter som jeg har brugt med god erfaring siden 2011. Specifikationerne om filtrering ser ud til at være ens.
Har ett sådant filter i min bil. Använder det när vi är utanför Norden under vintern. Var i vintras på Sicilien och det fungerade som önskat. Inget dåligt vatten eller smak eller lukt. Tar bort klorsmaken effektivt.
Det låter ju då som att detta kanske är filtret jag ska installera då ;)

Stort tack för er input!

Ha de gott!

//Jocke
 
Jag läste om risker med filtrar som bygger på rening med aktiv kål, att det fanns risk för bakterieansamlingar. För det andra, att fylla på vattentanken med orenat vatten gör att tanken måste rengöras regelbundet, t.ex. efter varje säsong.
Vi valde att använda Certec (med bioelektrofunktion) även om vi fortfarande köper vårt dricksvatten. Certec gör att inga slemmiga bakterie beläggningar bildas varken i tanken eller vattenledningar (bakteriernas slemmiga förekomst känner man lätt igen med handberöring). Finns det inga beläggningar i tanken då behövs inget filter efter vattentanken heller... Vi är mycket nöjda med resultatet och är öppna för alla synpunkter.


1692620651062.png
 
Jag läste om risker med filtrar som bygger på rening med aktiv kål, att det fanns risk för bakterieansamlingar. För det andra, att fylla på vattentanken med orenat vatten gör att tanken måste rengöras regelbundet, t.ex. efter varje säsong.
Vi valde att använda Certec (med bioelektrofunktion) även om vi fortfarande köper vårt dricksvatten. Certec gör att inga slemmiga bakterie beläggningar bildas varken i tanken eller vattenledningar (bakteriernas slemmiga förekomst känner man lätt igen med handberöring). Finns det inga beläggningar i tanken då behövs inget filter efter vattentanken heller... Vi är mycket nöjda med resultatet och är öppna för alla synpunkter.


Visa bilaga 29334
Hej!
Även vi köper vårt dricksvatten lite beroende på i vilket land vi tillbringar vår tid i. Det är inte så att jag tycker det är dyrt att köpa dricksvatten, men det är ju lite lättare att dricka direkt ur kranen.
När vi fyller på vatten har vi ett förfilter som ska ta bort en del bakterier och föroreningar.
Jag minns inte vad filtret heter, men man har det direkt på slangen enligt nedan:
20180717_113513.jpg

Vi brukar även rengöra färskvattentanken varje år. Det skull dock känns bättre om vi även har ett filter på utgående rör från tanken.
Ditt förslag på certec verkar ju vara en bra lösning i stället för filter. Kanske ska jag tänka om i frågan.

Tack för input Ranko!

//Jocke
 
Ett tips! Läs "Dricksvatten i husbilen" i kunskapsbanken om inte detta är redan är gjort.
Redan läst! Mycket bra läsning och många goda tips Jokin. Förutom att vår tank är lite svåråtkomlig på insidan så är det slangar och toa-filtret ett annat problem som lätt blir "igensatta" med vad det nu månde vara. Jag har använt tabletter, olika vätskor efter andras tips och även ättika men Certec har fungerat bäst hittills. Värt att nämna är att i Spanien har vi även 2 st. förfiltrar innan vi fyller på bilens vattentank där Certec tar hand om resten. Det vattnet fungerar utmärkt för matlagning, tandborstning, morgontvätt, kaffe och te medan dricksvattnet kommer från en bergskälla i Finestrat eller är vanligt köpevatten. En sak som filtrar inte klarar av är all klor i vattnet, det blir en tjock vit beläggning i grytan som vi kokar tevatten i. Den måste rengöras ibland från beläggningen genom att koka Perstorps 24% ättika blandat med vatten.

Våra förfilter ser ut så här och byts varje säsong:
1692632356153.png

Ewa & Jocke, jag köper ofta bubbelvatten Pellegrino till Marianne och då kan jag fylla på tomma 1,5 l petflaskor med källvatten från närliggande fjäll eller 8-liters köpe-dunkar (billigare i längden).

Nu en fråga till Jokin: enligt kunskapdatabanken, det mest effektiva mot "bakterier" m.m. skall vara UV-strålar. Och om nå't land i världen har gott om sådana vintertid så är det Spanien. Frågan är då, vore det inte vettigt att ställa genomskinliga PET-flaskor i solen för att få bort diverse ohyra i vattnet (om vattnet skulle råka vara kontaminerat på ett eller annat sätt)?
 
Redan läst! Mycket bra läsning och många goda tips Jokin. Förutom att vår tank är lite svåråtkomlig på insidan så är det slangar och toa-filtret ett annat problem som lätt blir "igensatta" med vad det nu månde vara. Jag har använt tabletter, olika vätskor efter andras tips och även ättika men Certec har fungerat bäst hittills. Värt att nämna är att i Spanien har vi även 2 st. förfiltrar innan vi fyller på bilens vattentank där Certec tar hand om resten. Det vattnet fungerar utmärkt för matlagning, tandborstning, morgontvätt, kaffe och te medan dricksvattnet kommer från en bergskälla i Finestrat eller är vanligt köpevatten. En sak som filtrar inte klarar av är all klor i vattnet, det blir en tjock vit beläggning i grytan som vi kokar tevatten i. Den måste rengöras ibland från beläggningen genom att koka Perstorps 24% ättika blandat med vatten.

Våra förfilter ser ut så här och byts varje säsong:
Visa bilaga 29339

Ewa & Jocke, jag köper ofta bubbelvatten Pellegrino till Marianne och då kan jag fylla på tomma 1,5 l petflaskor med källvatten från närliggande fjäll eller 8-liters köpe-dunkar (billigare i längden).

Nu en fråga till Jokin: enligt kunskapdatabanken, det mest effektiva mot "bakterier" m.m. skall vara UV-strålar. Och om nå't land i världen har gott om sådana vintertid så är det Spanien. Frågan är då, vore det inte vettigt att ställa genomskinliga PET-flaskor i solen för att få bort diverse ohyra i vattnet (om vattnet skulle råka vara kontaminerat på ett eller annat sätt)?
Orsaken till att det blir beläggningar i kastrullen är nog att det är hårt vatten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen