• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Vatten - Tryckpump Vatten pumpen går …

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Upptäckte idag när jag håller på att iordningställda husbilen för helgen att min pump som är en tryckpump går även när mina 3 kranar är stängda. Kan toalett holkens ventil hänga sig efter man tömt allt vatten för vintern? Eller har någon en annan idé vad som gör att den går, vill inte fylla upp vatten innan jag vet att allt är ok. Här är bild på pumpen IMG_7087.jpegIMG_7090.jpeg

Blir lite osäker på hur du menar. Är det inget vatten alls i systemet? Isåfall är det väl naturligt att pumpen startar och försöker skapa tryck utan att lyckas, tänker jag. Men kanske inte så nyttigt för pumpen.

Blir lite osäker på hur du menar. Är det inget vatten alls i systemet? Isåfall är det väl naturligt att pumpen startar och försöker skapa tryck utan att lyckas, tänker jag. Men kanske inte så nyttigt för pumpen.
Men om alla kranar är stängda, ska pumpen gå en då. Har aldrig tänkt på detta då jag inte test kört allt innan avfärd som jag tänkte göra nu.
Det är tomt i tanken och värmaren, samt så har jag suget ut allt som gick att få ut med bygg dammsugare. Ville va redig och testa allt, och när jag satte igång Pumpen så gick jag och stängde alla kranar och tog för givet att då slutar pumpen att pumpa. Men kan ha fel, ska prova med vatten i tanken när det blir plusgrader på nätterna!

1. Se till att frostvakten till varmvattenbehållaren/Aldepannan är stängd. Annars får en nog köra pumpen ganska länge när vattnet fylls på..
2. Det tar tid att fylla varmvattenbehållaren (12L ?). Ha en varmvattenkran öppen så luftas systemet och det märks när behållaren är fylld.
3. Ifall pumpen fortsätter att gå efter detta så är det läckage någonstans. Kan vara en sprucken koppling, dålig packning i pump eller kran.

Inget nytt i detta men var och en kan ju se dessa rader som en "wake-up" efter vintervilan...

1. Se till att frostvakten till varmvattenbehållaren/Aldepannan är stängd. Annars får en nog köra pumpen ganska länge när vattnet fylls på..
2. Det tar tid att fylla varmvattenbehållaren (12L ?). Ha en varmvattenkran öppen så luftas systemet och det märks när behållaren är fylld.
3. Ifall pumpen fortsätter att gå efter detta så är det läckage någonstans. Kan vara en sprucken koppling, dålig packning i pump eller kran.

Inget nytt i detta men var och en kan ju se dessa rader som en "wake-up" efter vintervilan...
JApp så brukar jag göra när det är dax för vatten på fyllning. Troligen är det inget fel, bara jag som inte provat på detta vis förr och tänkte direkt att nu är nått sönder fruset. Men ska prova så fort det blir + grader på nätterna.

Men om alla kranar är stängda, ska pumpen gå en då.
Är vattensystemet fyllt med luft kommer pumpen att gå utan att stänga av.
Den är inte gjord för att kunna bygga upp tillräckligt med tryck med bara luft, för att tryckbrytaren på pumpen skall stänga av den. Du behöver inte vara bekymrad för att pumpen skulle ta skada av att gå tom. Den typen av pump tål torrkörning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen