• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten ... In aqua sanitas

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Plinius den äldre sade "In vino veritas... (fortsättningen lyder) ... in aqua sanitas". Hälsa är något som berör oss alla. Att dricka rätt är viktig aspekt av livet. Men hur är det med sådant drickande när vi reser? Det finns redan ett tråd ägnat åt vin. Alltså vill jag inte ställa frågor om vatten där. Då blir det ett nytt tråd.

Jag skulle vilja veta vilket vatten väljer Ni när Ni reser med husbilen... och varför väljer Ni just någon specifik sort?
När vi reser brukar vi dricka kolsyrad mineralvatten, helst med citrus smak, så i Sverige blir det Ramlösa eller Loka, in Spanien aqua con gas: Vichy, eller Aqua de Cortes.
 
Den tid jeg reiste med husbil i Europa hadde jeg installert 2 trinns filter og UV på bilens ferskvann og brukte dette hele tiden. Filter oppsettet bestod av ett micropore for fjerning av partikler og et aktivt kullfilter med kapasitet 10 000 liter, UVlampe i tanken kunne drepe de fleste virus og bakterier. Når vi også alltid tanket byvann så var vi bra forsynt med rent vann uten bismak.
 
När vi är på rull med husbilen köper vi oftast lätt kolsyrat vatten på flaska, för vårt dricksvatten. När vi bor i vår bostad i Spanien dricker vi vatten som vi först filtrerar i en s.k. vattenfilterkanna, inte för att vattnet är otjänligt men det tar bort en lättare bismak.

IMG_6285.jpeg
Tommy
 
Hemma dricker vi vattnet från tanken när vi inte vill ha kolsyrat, lägger dock i vattenrengöringstabletter i tanken när vi kör hem och innan kvarvarande vatten töms ut. Nere i Portugal är vi rätt stationära och har turen att vara nära Caldas du Monchique ett naturlig källa där det är fritt o hämta vatten ( f.ö samma vatten som säljs på Aldi) och det klarar vi oss hem på :)
 
Natten: Pellegrino
Dag: för te & kaffe kokar vi filtrerat vatten. När vi fått ihop några 8-liters dunkar köpevatten, då hämtar vi källvatten från Finestratt’s källa dom dricksvatten om dagarna.
Hej. I Sverige dricker vi mestadels källvatten. Om det är vatten som ska förtätas utomlands köper vi allt vatten som ska ner igen munnen både kolsyrat vatten och vanlig för i en del länder finns det klor i vattnet.
Mvh Umebo
 
Använder och dricker det vatten vi har i färskvattentanken i bilen. Rengör tanken årligen och fyller nästan alltid med egen slang. För första gången i mitt i mitt liv så fick jag veta via den hårda vägen att man skall dricka sin mängd (som är individuell) per dygn. Det höll på att gå åt pipsvängen, men kroppen är underbar. Den repade sig kvick. Min kropp säger inte till när jag är törstig eller behöver intaga vätska.
 
Men hur är det med sådant drickande när vi reser?
Vi dricker i mest mineralvatten på flaska i husbilen, större delen vi köper är utan kolsyra men det varierar en hel del och det åker oftast med ett gäng lätt kolsyrade med olika smaksättning, oftast citron.
Jag köper oftast vattnet i vanlig matbutiker och jag bryr mig inte så mycket om vad de heter utan jag går på pris, förpackningarnas stuvningmöjlighet i husbilen samt en snabb bedömning på om förpackningens bärhandtag kommer att hålla hela vägen till husbilen.
Evian och BonAqua är namn jag lagt på minnet, så de köper jag nog rätt ofta.
Biltema säljer vatten och jag har för mig att literpriset på deras 50 cl var rätt bra.

mvh jocke
 
Använder och dricker det vatten vi har i färskvattentanken i bilen. Rengör tanken årligen och fyller nästan alltid med egen slang. För första gången i mitt i mitt liv så fick jag veta via den hårda vägen att man skall dricka sin mängd (som är individuell) per dygn. Det höll på att gå åt pipsvängen, men kroppen är underbar. Den repade sig kvick. Min kropp säger inte till när jag är törstig eller behöver intaga vätska.
Det är ytterst viktigt att dricka tillräckligt vätska (eller snarare få in... en del av oss tycker ju om soppa och den dricker man ju inte) dagligen. Annars finns risker för en del obehagliga, t o m livsfarliga konsekvenser. Jag skulle aldrig vilja önska t o m att min värsta fiende få njurstensanfall. Volym som ska intas är individuellt (också externa faktorer spelar roll) dock kan rekommenderas för friska människor ungefär 30 ml/kg av kroppsvikt. Bästa kontroll är att observera mängden av urin och dess färg.
 
Vi dricker gärna kolsyrat vatten med citronsmak. Detta för att vi tycker det är gott. Vi ställer också en flaska vanligt vatten i kylen för att ha gott och kallt dricksvatten varma dagar.
För vanligt dricksvatten är vår bil utrustad med en 20-liters separat bärbar tank på hjul. Denna har egen kran i pentryt. Orsaken är tydligen att man vill undvika att dricka okontrollerat vatten, som tankas på gårdar på landet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen