• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Drickbart Varm Choklad - Best of the best

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Denna varma choklad är en höjdare väl värd att göra och passar lika bra på en ställplats som någon annanstans, speciellt vintertid.
Jag tar ingen ära för detta recept utan det är Jean Pierre som ska ha all ära för det.
Här kommer en översättning av receptet för två personer och originalet hittar du här: Länk

Mitt försök till tolkning som fungerar riktigt bra, originalet hittar du i länken ovan
Lite mindre än 2 dl standardmjölk
Lite mindre än 1 dl vispgrädde
1 matsked kakao
ca 1 dl riven mörk 70-procentig choklad
2 matskedar strösocker
1 nypa salt
2 teskedar vaniljextrakt
1 matsked majsstärkelse utblandad i drygt en halv deciliter mjölk
1 liten nypa kanel
2 matskedar eller mer med Baileys eller Kalhua (jag har bara testat med baileys hittills)
1-2 dl vispad grädde för att spritsa med

Gör så här eller ungefär så här:
  1. Sätt fart på spisen och ställ en kastrull på plattan, häll i mjölken (2dl) grädden (1dl)
  2. När du börjar få upp lite värme i kastrullen tillsätter man kakao, riven choklad, socker, salt, vaniljextrakt och låt det koka upp.
  3. Häll i majsstärkelseblandningen, kanel, Baileys (eller Kalhua) och slå av spisen direkt.
  4. Häll upp i två glas, spritsa med vispgrädde och strö över lite kakao om du vill.
Mer inspiration hittar du i filmen där Jean Pierre lagar till detta. :)

 
Senast ändrad:
Denna varma choklad är en höjdare väl värd att göra och passar lika bra på en ställplats som någon annanstans, speciellt vintertid.
Jag tar ingen ära för detta recept utan det är Jean Pierre som ska ha all ära för det.
Här kommer en översättning av receptet för två personer och originalet hittar du här: Länk

Mitt försök till tolkning som fungerar riktigt bra, originalet hittar du i länken ovan
Lite mindre än 2 dl standardmjölk
Lite mindre än 1 dl vispgrädde
1 matsked kakao
ca 1 dl riven mörk 70-procentig choklad
2 matskedar strösocker
1 nypa salt
2 teskedar vaniljextrakt
1 matsked majsstärkelse utblandad i drygt en halv deciliter mjölk
1 liten nypa kanel
2 matskedar eller mer med Baileys eller Kalhua (jag har bara testat med baileys hittills)
1-2 dl vispad grädde för att spritsa med

Gör så här eller ungefär så här:
  1. Sätt fart på spisen och ställ en kastrull på plattan, häll i mjölken (2dl) grädden (1dl)
  2. När du börjar få upp lite värme i kastrullen tillsätter man kakao, riven choklad, socker, salt, vaniljextrakt och låt det koka upp.
  3. Häll i majsstärkelseblandningen, kanel, Baileys (eller Kalhua) och slå av spisen direkt.
  4. Häll upp i två glas, spritsa med vispgrädde och strö över lite kakao om du vill.
Mer inspiration hittar du i filmen där Jean Pierre lagar till detta. :)

Hej. Lite krångligt för att få i sig lite BAILEYS.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen