• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varför töms inte batterierna lika?

Kronvall

Medlem
Medlem
Ort
Blentarp
Jag har installerat två 100 Ah litiumbatterier som är anslutna med plus till batteri 1 och minus till batteri 2.
Laddade båda till 100% och satt sen på några förbrukare.
När jag efter ett dygn kollar i batteriappen så är ett batteri fulladdat 100% och det andra 82%.
Funkar inte batterierna som kommunicerande kärl och jämnar ut värdena?
 
Hvilken spenning var de ladet til? For lav spenning og en liten forskjell teller mye på SOC. Er begge kablene mellom batteriene like lange og med like god kontakt. Selv en liten forskjell i seriemotstand inne i batteriene kan og gi litt utslag. Men 18% forskjell tyder mer på ulik kalibrering av 100% ladning. Se på celle spenningene og se hvor stor forskjell det er der. 100% blir satt av BMS når batteriet ikke tar imot mer ladning ved konstant ladespenning. Teknisk kan en sette 100% ved enhver spenning mellom 12,8 og 15 volt, men en bør ikke bruke mer enn 14,5 volt.
 
Hvilken spenning var de ladet til? For lav spenning og en liten forskjell teller mye på SOC. Er begge kablene mellom batteriene like lange og med like god kontakt. Selv en liten forskjell i seriemotstand inne i batteriene kan og gi litt utslag. Men 18% forskjell tyder mer på ulik kalibrering av 100% ladning. Se på celle spenningene og se hvor stor forskjell det er der. 100% blir satt av BMS når batteriet ikke tar imot mer ladning ved konstant ladespenning. Teknisk kan en sette 100% ved enhver spenning mellom 12,8 og 15 volt, men en bør ikke bruke mer enn 14,5 volt.
Jag vet inte hur många volt dom var laddade till.
Ska kolla kablarna om dom är lika långa
 
OK 13,2 volt og ene batteriet er på 100% tyder på at begge BMS ikke er blitt kalibrert ennå. Skulle tro at du trenger en ladespenning på minst 13,7 volt for en kalibrering basert på ladning til metning. Men dette er under 90% av reell kapasitet for batteriene - få ladespenningen opp over 14 volt gjerne 14,5 volt da dette er bra for batteriene.
 
Nu är båda batterierna 100%, laddade med en laddare inställd på gel.
Är det bra värden?
 

Bilagor

  • IMG_0331.png
    IMG_0331.png
    95,8 KB · Visningar: 19
  • IMG_0330.png
    IMG_0330.png
    94,7 KB · Visningar: 19
Ja nå er det fornuftige verdier. Ser at laderen er instillt på 14,4 volt og kalibreringen er fullført med meget bra balansering.
Det låter bra.
Om jag nu skulle få en stor diff på SOC vid belastning så kanske det beror på kablarna?
Jag har inte varit medveten om kabellängdens betydelse.
 
Det svaret var lite svårtolkat för mig. Innebär det att alla förbrukare är inkopplade till/över plus på batteri 1 och minus på batteri 2? Eller om du har en shunt så är alla minusförbrukare inkopplad på utgående pol från shunten.
 
Det svaret var lite svårtolkat för mig. Innebär det att alla förbrukare är inkopplade till/över plus på batteri 1 och minus på batteri 2? Eller om du har en shunt så är alla minusförbrukare inkopplad på utgående pol från shunten.
Alla förbrukare är inkopplade till plus på batteri 1.
Minus till batteri 2. Ingen shunt (ännu)
 
Med 2 batterier i diagonal kobling så er det kun lengdene på pluss og minus kablene mellom batteriene som i veldig spesielle forhold kan lage forskjell. Normalt skal det ikke bli målbar forskjell ut i fra kabling. Shunt i minuskabel gir kun en minimal reduksjon i tilgjengelig spenning.
 
Generellt får man ta soc värden med en nypa salt.
Att ladda med laddaren i gel-läge räcker dock oftast för att nå en slutspänning som är så hög så både en balansering blir slutförd mellan cellerna, samt att soc kalibreras till 100%.
Så med parallellkopplade LFP i drift försök få till en fulladdning då och då.
 
Hvilken spenning var de ladet til? For lav spenning og en liten forskjell teller mye på SOC. Er begge kablene mellom batteriene like lange og med like god kontakt. Selv en liten forskjell i seriemotstand inne i batteriene kan og gi litt utslag. Men 18% forskjell tyder mer på ulik kalibrering av 100% ladning. Se på celle spenningene og se hvor stor forskjell det er der. 100% blir satt av BMS når batteriet ikke tar imot mer ladning ved konstant ladespenning. Teknisk kan en sette 100% ved enhver spenning mellom 12,8 og 15 volt, men en bør ikke bruke mer enn 14,5 volt.
Du träffa mitt i prick med din analys.
Det var stor diff i längd på kablarna mellan polerna, pluskabel 300 mm, jordkabeln 450 mm.

I nog med det, jordkabelns polsko var lös.
Muttern var spänd men den greppa ändå inte (jo det är en polsko för jordanslutning).

Har inte hunnit testa men är övertygad om att det kommer att funka när ovanstående är åtgärdat.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen