• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varför bytte du husbilen?

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Jag är inne på min fjärde hb. Den första inredda jag själv i ett skåp från MB 508.

Jag har köpt tre färdiga hb.

Det sista bytet gjorde jag från två axlar till tre. För att få ett längre kök med en 53 cm lång avställningsyta till vänster om min trelågiga gasspis. Fick även upp lastvikten från ca 400 till ca 900 kg. För när jag hade lastat vad jag önskade för egen del i min tredje hb hade jag 150 kg lastvikt kvar. Får ha tre passagerare. Vilket i snitt ger att de får väga 50 kg var inkl egen packning. Vilket är svårt med vuxna kraftiga barn eller män.

Nu har jag ca 280 kg kvar vilket ger ca 93 kg per person, inkl egen packning.

IMG_20230212_090017.jpg


IMG_20230212_090036.jpg
 
Snyggt! Fin avlastningsyta, den är jag avundsjuk på. Vi använder matbordet som avlastning, både före matlagning men också för disk efteråt. Inte dumt med 3 brännare heller, man kan göra sås samtidigt som maten (jag brukar göra såsen i förväg)… Lycka till Gösta (y)🤗👏

OBS! Glöm inte stänga alla brännare innan du sänker glasskivan! Vår granne gjorde det misstaget med förödande följder!
 
Vi är inne på vår andra bil och tycker att vi nu hamnat rätt. Det blev en Frankia 790 GD.
Storleken på bilen är den största jag får in på tomten.
Köket är rätt ok i vår bil också. Två lågor i huvudspisen. En tredje brännare finns under locket strax till höger.
B3D75742-1995-475B-A5C5-53FBBA64FBA6.jpeg
 
6-åringen: Mormor, varför får inte jag åka med i husbilen?

Mormor: Men snälla Alva, den är alldeles för liten. Det är bara morfar och jag som får plats i den.

6-åringen (med tårar i ögonen): Men mormor, ni kan kan väl köpa en större husbil?


Därför bytte vi husbil!

Morfar Pålle
 
6-åringen: Mormor, varför får inte jag åka med i husbilen?

Mormor: Men snälla Alva, den är alldeles för liten. Det är bara morfar och jag som får plats i den.

6-åringen (med tårar i ögonen): Men mormor, ni kan kan väl köpa en större husbil?


Därför bytte vi husbil!

Morfar Pålle
Hej. Ja dessa barnbarn de mesta kan man inte motstå jag gillar dit byte vi har gjort likadant för man kan inte motstå dom små. Men med åren vill man ha det bekvämare då blir oxå husbilen större.
Mvh Umebo
 
Senast ändrad:
Vi körde igenom tre husvagnar i allt större storlek.
Den sista en boggivagn med 1800kg totalvikt och aslång (än värre med 5m dragbil).
Vi fick svårt att fricampa vettigt och bytte därför upp (eller ner) oss till en bättre begagnad husbil som vi fastnade vid på första titten.
Dock vägde vi den inte vid köp....
Det skulle visa sig att vi körde med mellan 300 och 400kg överlast var gång den nyttjades.

Sommaren 2019 åkte vi genom Sverige och passade på att kolla alla husbilsfirmor på vägen.
Då fick vi ett hum om vad vi ville ha istället om vi skulle byta.
Långbäddar, större garage, nedfällbar säng som inte blockerar ytterdörren samt väl tilltagen lastvikt stod högst på önskelistan.
Och under hösten 2019 hittades just en sådan bil som vi inte kunde motstå.
Visst, vissa saker fick väljas bort men överlag blev det bra.
910kg lastvikt gör att vi sluppit överlast trots två vuxna, två tonåringar och en labbe.
 
PICT0016.JPGBörjade med båt men frugan fick problem med atros och hon blev tvungen att byta båda sina höfter, så där ja då var det slut med båten så jag började kolla runt och hitta en husbil som skulle passa oss med lågt insteg för att frugan lätt kunde ta sig in så sagt och gjort det blev affär så 2009 så köpte vi den här.
20090510031.jpgIMG_0375.JPG
Men när man är närmare 2m och man inte tänkt sej för angående längden på sängen så var det jag som fick problem kunde inte ligga rak, fötterna hängde utanför, men vi hade blivit bitna av husbilslivet, så på Elmia 2010 så hitta vi våran drömbil vi slog till man lever bara en gång.
Så då beställde vi den här. och fick den 2011.
20110306_001.jpgIMG_0955.JPG
Fler som gillar att bo i husbilen.

Vi är kanon nöjda med husbilen stark motor 3,0L och frugan var nöjd med kök och bo delen. Så då går det 10år när vi fick för oss att vi ville han en lite större bil då vi har planer på att om några år när frugan slutar jobba sälja huset och skaffa en lägenhet och då ha mer tid att åka med husbilen.
Eura Mobil 790 EB 2013.jpg
Vi bytte då till den här 2021. Titta på den bilen även 2011 men var då för dyr för oss.
 
Efter två hemmabyggen en Doge och en Peugeot Boxer ville vi ha en färdig bil det blev en Frankia 700GD gammal men funkar bra att bo i då vi besöker barnbarn mm.
Efter bilar med låg lastkapacitet ville ha en med rejäla tankar och stor lastkapacitet.Det blev en Adria Coral 670Sl.Lastkapacitet på papper 1250kg verklig efter kontrollvägning 1200kg
 
Vår 4 de husbil. Har hamnat rätt nu med en skön soffa bak, äntligen sitter man bra. Bakhjulsdrift uppskattas också👍Visa bilaga 21609
Det ser mycket intressant ut... en sådan stor, runt sofa bak. Får man fråga vilken husbil är den här?
Gösta, jag ber om ursäkt för att jag har ställt en extra fråga som ligger utanför trädets område.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen