• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Varför byta olja FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Logga in för att dölja denna ruta:

När det gäller friläge/neutral får nog din proffsverkstad läsa på, kopplingen är nedtryckt även med växxellådan i neutral vid rödljusen, så det gör ingen skillnad.
Ja så är det. Eller faktiskt gör det en en litenliten skillnad, om man lägger i friläget blir det två extra och onödiga växlingsmanövrer, en när friläget läggs i och en när 1:an läggs i igen. Men kopplingen är som sagt nedtryckt hela tiden.

Bilden nedan visar den sista halvminuten av en testkörning jag gjorde för några år sedan. I början av diagrammet kör jag på 2:ans växel, släpper sedan gasen, bromsar till stopp och står på tomgång en liten stund. Man ser att roboten frikopplar och blir kvar i det läget (blå kurva) och växlar ner till friläge (röd kurva). Man ser också att kopplingens varvtal går ner till noll och stannar där (gul kurva) medan motorn ligger kvar på tomgångsvarvtal (grå kurva).

Att kopplingen står i nedtryckt läge på tomgång i friläge är också en kontrollpunkt i Fiats procedurbeskrivning för avluftning av kopplingskretsen på bilar med växlingsrobot (jag tror proceduren heter 2127C06, men har inte letat rätt på den nu). Där står att man efter avslutad luftning skall starta motorn och kontrollera att kopplingsvarvtalet håller sig kvar på noll dvs nedtryckt koppling, se nedan.

1775722966805.png

1775745029634.jpeg

Senast ändrad:
Bra att du du korrigerat dina uppgifter från tidigare inlägg, tack för det! ( #5 , #9)
Nu idag har bilens växlings robot fått nya vätskor i systemet gick på hela 1650:kr
Plus skiftning till sommar tofflorna!
Totalt 2350:kr frånräknat rabatt 300:kr som vi Ducato ägare fått till oss i brevlådan

Bilagor

• IMG_0728.jpeg
    IMG_0728.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Ja så är det. Eller faktiskt gör det en en litenliten skillnad, om man lägger i friläget blir det två extra och onödiga växlingsmanövrer, en när friläget läggs i och en när 1:an läggs i igen. Men kopplingen är som sagt nedtryckt hela tiden.

Bilden nedan visar den sista halvminuten av en testkörning jag gjorde för några år sedan. I början av diagrammet kör jag på 2:ans växel, släpper sedan gasen, bromsar till stopp och står på tomgång en liten stund. Man ser att roboten frikopplar och blir kvar i det läget (blå kurva) och växlar ner till friläge (röd kurva). Man ser också att kopplingens varvtal går ner till noll och stannar där (gul kurva) medan motorn ligger kvar på tomgångsvarvtal (grå kurva).

Att kopplingen står i nedtryckt läge på tomgång i friläge är också en kontrollpunkt i Fiats procedurbeskrivning för avluftning av kopplingskretsen på bilar med växlingsrobot (jag tror proceduren heter 2127C06, men har inte letat rätt på den nu). Där står att man efter avslutad luftning skall starta motorn och kontrollera att kopplingsvarvtalet håller sig kvar på noll dvs nedtryckt koppling, se nedan.

Visa bilaga 52100

Visa bilaga 52104
Detta inlägg muntrade upp dem på verkstan. 😂

Jag måste ändock säga att jag trivdes ganska bra med robotlådan i den 4.5t Kabe vi hade. 2,3L 150hk motorn fick en KCR-box och därefter gick den "backe upp och backe ner" på 6ans växel. OK...inte alltid men kördynamiken blev klart mycket bättre även med farthållaren aktiverad.

Jag måste ändock säga att jag trivdes ganska bra med robotlådan i den 4.5t Kabe vi hade. 2,3L 150hk motorn fick en KCR-box och därefter gick den "backe upp och backe ner" på 6ans växel. OK...inte alltid men kördynamiken blev klart mycket bättre även med farthållaren aktiverad.
Roligt att höra lite positiva omdömen.. vår har fungerat bra sedan renoveringen det vill säga i 10 tusen mil.
Är ju också som alltid att vi skriver bara om saker inte fungerar, nästan aldrig om de fungerar bra.. gäller det mesta omkring oss.
:)

Jag förstår inte ditt inlägg. Menar du att det som Mats S skriver är dumheter?
Ja det beror helt på läsarens uppfattning om det skrivna… det borde man begripa utan att ställa frågan här..
Du tycks anse han skriver Dumheter.. andra kan ha annan tolkning
Eller tolkar jag dig fel..

Eller när man läser dumheter.. allt kan tolkas rätt eller fel.. :)
Eller så misslyckas man att förstå det skrivna. Det jag redovisat i inlägg #21 är verkliga och sanna mätningar som visar att kopplingen är nedtryckt med motorn igång och växellådan i friläge. Det är klara fakta och inte något luddigt som behöver "tolkas".

Jag har i olika forum sett att andra Ducato-ägare i Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien och Australien och kanske fler länder också kollat sina bilar och konstaterat samma sak. Utom en, men den bilen gick inte att köra eftersom den var trasig, roboten vägrade växla.

Eller så misslyckas man att förstå det skrivna. Det jag redovisat i inlägg #21 är verkliga och sanna mätningar som visar att kopplingen är nedtryckt med motorn igång och växellådan i friläge. Det är klara fakta och inte något luddigt som behöver "tolkas".

Jag har i olika forum sett att andra Ducato-ägare i Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien och Australien och kanske fler länder också kollat sina bilar och konstaterat samma sak. Utom en, men den bilen gick inte att köra eftersom den var trasig, roboten vägrade växla.
Efter att fått ras på min Comformatic robot och 2mån på verkstad ca 21000 kr fattigare kommer jag i varje fall att byta olja är också medveten om att med vissa är det inte lönt att diskutera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen