• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var kan vi fylla våra svenska gasolflaskor?

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
På väg mot Trier för att fylla på gas i våra svenska Gasolflaskor, när vi blir varse om att tankstället vi är på väg till i Trier stängde sin verksamhet den 31 december 2021.

Vi befinner oss just nu i Montpellier, på väg norrut, var finner vi närmaste ställe där vi kan fylla våra svenska gasolflaskor?

Tack för hjälpen

Tommy
 
Senast ändrad:
I Syd Tyskland så har du to som helt sikkert kan hjelpe deg:

Wynen i Viersen:
Wynen Gas GmbH
Freiheitsstraße 242
41747 Viersen
info@wynen-gas.de

og han søster:
Die Gasfachfrau
Karin Nöfer
Rosengartenstraße 9
55569 Monzingen

+49 6751 8578041
[email protected]

Ser at Wynen ikke har tankflasker tilgjengelig før medio april og Karin har billigere stålflasker plus Alugas sine flasker.

En god løsning er en tankflaske og en vanlig flaske - en kan tanke LPG på tankflasken og ha en svensk eller spansk vanlig.
 
Här är en lista med möjliga fyllställen i Tyskland. Ingen garanti för riktigheten, det är flera år sedan som jag hittade den någonstans på nätet. Kan kanske användas som grund för att söka vidare för att se om resp. plats fortfarande är aktiv?
 

Bilagor

  • Du kan fyllasvenska flaskor utan att ha någon adapt.pdf
    21,2 KB · Visningar: 101
I Syd Tyskland så har du to som helt sikkert kan hjelpe deg:

Wynen i Viersen:
Wynen Gas GmbH
Freiheitsstraße 242
41747 Viersen
info@wynen-gas.de

og han søster:
Die Gasfachfrau
Karin Nöfer
Rosengartenstraße 9
55569 Monzingen

+49 6751 8578041
[email protected]

Ser at Wynen ikke har tankflasker tilgjengelig før medio april og Karin har billigere stålflasker plus Alugas sine flasker.

En god løsning er en tankflaske og en vanlig flaske - en kan tanke LPG på tankflasken og ha en svensk eller spansk vanlig.
Tack Knut, tror din rekommendation är den bästa lösningen för oss och våra behov.

Vi styr mot Die Gasfachfrau
Rosengartenstraße 9
55569 Monzinen
och låter henne installera en ALUgasflaska.

Tommy
 
Senast ändrad:
Kuriosa.

Lade ut exakt samma fråga på 2 forum, båda inriktade på husbilar, det ena Forumet större än det andra.

- Hos iHusbil fick jag ett i högsta grad relevant svar kl 10.26
-
På det andra forumet kom 1:a svaret 10.35, ett irrelevant svar, sedan har det kommit ytterligare 3 svar, men bara 1 av de 4 svaren har haft med min fråga att göra! Har tackat för hjälpen och berättat att vi löst problemet.

Konklusion, söker du ett snabbt relevant svar på din husbilsfråga, så får du snabbaste svaret hos iHusbil!

Tommy
 
Senast ändrad:
På väg mot Trier för att fylls på gas i våra svenska Gasolflaskor, när vi blir varse om att tankstället vi är på väg till i Trier stängde sin verksamhet den 31 december 2021.

Vi befinner oss just nu i Montpellier, på väg norrut, var finner vi närmaste ställe där vi kan fylla våra svenska gasolflaskor?

Tack för hjälpen

Tommy
Det närmaste jag hittar i mina ant. är Freiburg Im Breisgau! Badische Flussiggas GmbH Rampenstrasse 9 79106. De skall även byta svensk flaskor GPS N48 00 48.0 E 07 05 43.0 Har ett telefonnummer men vet inte om det är rätt 0761509701
 
Psst! Om du ändå åker till Die Gasfachfrau:

Så be dem sätta in en LPG flaska (du har ju troligen två i bilen) och behåll en av P11:eek:rna. Då har du ALDRIG samma bekymmer igen.

Då kan du tanka på 45,983 LPG Stations https://www.mylpg.eu/

Visa bilaga 4791
Yes, det var precis det som också Knut föreslog och som vi kommer att göra nu. Det är absolut den bästa lösningen för oss och som vi också haft tidigare.

Köper hela paketet som du visar och föreslår.

Tack

Tommy
 
Yes, det var precis det som också Knut föreslog och som vi kommer att göra nu. Det är absolut den bästa lösningen för oss och som vi också haft tidigare.

Köper hela paketet som du visar och föreslår.

Tack

Tommy
Hade så på första Plåtisen Perfekt.

I Sverige hade jag LPG:n som reserv och i Europa hade jag P11:an som reserv. Sen när jag bytte bil tog jag två LPG eftersom jag inte ens tömde en när jag var i Sverige. Vi åkte ju utomlands Kräftskiva till Midsommar.
 
Om du varit kvar i spanien kunde du skaffat en spansk flaska jag bet deposition 30eu plus gas 14 eu sen körde jag hem med den plus det som var kvar i den svenska. Fyllde upp den hos gasolfyllarna innan jag körde ner igen. Ska man vara krass så ser jag inte någon anledning till att ha en svensk flaska som nästan bara går att fylla i sverige. Den spanska fungerar ju både i spanien och sverige. Fast en kombination av dieselvärmare och en spansk flaska vore egentligen det bästa. Hängslen och svångrem som Gunnar Sträng hade för säkerhets skull. Gasen behöver man ju för varmvattnet.
 
Jag köpte en adapter som gör att en svensk flaska får samma anslutning som en tysk då kan man ju fylla i tyskland men har aldrig använt den. En full flaska brukar räcka ganska länge i min bil. i varje fall en bra bit in i spanien. Ska man till santa pola så fyller de svenska flaskor där. Eller så byter man till spansk regulator och kör med spansk flaska. Spansk gasol kostar ungefär hälften av den svenska. Sätter man in en dieselvärmare så går det inte åt mycket gas.
Jag har också funderat på lpg flaska men tyckte det var lite häftigt pris. Finns ju elfiltar 12v som kan hjälpa en att sova. Jag köpte en liten strålkamin på biltema med engångsflaska som nödhjälp, den är väl egentligen gjord för förtältet men fungerar ju på samma vis som mister buddy. Har ju haft problem med trumavärmaren och bara fusklagat. sen skriker det om fläktmotorn. den kostar 1200kr för en enkel borstmotor delarna är ju dyra och med tanke kvaliten känns det osäkert. Blir även fukt från slangen vid utloppet på taket fast jag bytt skorsten och allt är tätt. Beror nog på förbränningen som kanske tar lite luft inifrån man kan ju se marken under vid vissa vinklar tror det saknas packningar. Blir nog att riva ut skiten så får man lite mer utrymme. Man skulle faktiskt enkelt kunna ställa allt i ett dieselvärmaren dirket på golvet och ansluta slagarna direkt genom golvet, vill man ha friskluft in kan man ju ansluta inluften till skorstenen. Fast jag misstänker att det lär låta en del.
 
Senast ändrad:
Hej
Hittade denna koppling skulle den fungera bra i Spanien om man får tag i Spansk flaska den dagen vi åker ner
Mvh Hasse
Så här ser den spanska gasregulatorn ut, sitter direkt på flaskan.
96BC6D39-DFEA-4F20-9BFE-66D6F4C583C8.jpeg
Som du kan köpa i första bästa järnaffär i Spanien för 10-15 Euro.

Om du skall bo på en camping kanske du kan komma undan med att bara lägga en deposition för flaskan som du vid hemresan får tillbaka.

Kör försiktigt.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen