• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vanlife, en ny modern livsstil

1191E55D-DDA2-425C-8E9A-095D3F75C788.jpegUttrycket Vanlife möter man allt oftare, ett liv som jag förstått förutsätter en mindre husbil/van helst hemmabygge och en i övrigt minimalistiskt och bohemisk livsstil.
Förstår att det främst passar yngre aktiva personer, som föredrar att vistas utomhus och med ett stort behov av frihet.

Hittade en artikel om Andrea 29, som sedan tre år lever i sin fem kvadratmeter lilla plåtis:

Ja, det passar inte oss, det är tur att vi alla är olika…

Tommy
 
Så började vi vårt campande på hjul på 00-talet, i en Cheva conversion van -99, bland de mest komfortabla bilar jag ägt.
Den hade original automatisk elbäddsoffa längst bak, byggde en rejäl kylbox med ett SuperCool-aggregat för kylvarorna.
Hittade en gasolgrill på nätet i USA som monterades på originaldraget (US), samt hade en färskvattendunk, ingen toa, men det gick ändå.
Att få elen att räcka till minns jag som det största problemet, tittade man för mycket på den inbyggda tv'n på kvällen så kräves ibland starthjälp nästa dag, men mysigt var det. Det enda jag har kvar är kylboxen och grillen, men de står bara och samlar damm idag, men minnena finns kvar ett tag till hoppas jag.

IMG_0131.JPGGrill time.jpg95_3.jpg04_3.jpg
 
Senast ändrad:
Ja, även mina egna svärföräldrar kan man kalla pionjärer inom Vanlife.

484B300E-194E-4DF1-BEC1-88D8C0FF9DE4.jpeg
Folkabussen med en Volvomotor såldes till några ungdomar för ett par år sedan.

0A61F232-05EB-46C3-A45D-8190E0564C0D.jpeg
GMC’n står fortsatt i garaget och tas ut för utflykter om sommaren.

Tommy
 
Senast ändrad:
Hadde en Chevy G30 Starliner 1990 frem til 1996 da jeg byttet den bort mot en Hymerliner 644 1984 og endel penger til meg. Lignet på en mellomting mellom Mr Wook sin og GMCen i siste bilde. Baksetet kunne legges ned som dobbeltseng ellers var det utstyr fra telt tiden som ble brukt.
 
Folkabussen en grön ägde vi var bra när vi åkte mellan Skåne och Östergötland kunde barnen sova. Vi bäddade på en skiva som vi la mellan sätena. Bra semester bil men såg de aldrig som uttrycket vanlife själv, Vist var vi på långresa med den i Norden också .
 
Slutet 70 talet så var livet lite enklare. En Folkabuss lagom ombyggd och en Porta Potti så tillbringade vi den lediga tiden då.
VanLife låter modernt men det var vad vi gjorde då. Kylväska med frysklampar, vattendunk och vanlig karta fungerade också men inget man längtar efter idag

VW buss och Siv.jpgNegativ0061.JPG
 
Bygga om en van är ju inget nytt, det gjorde jag för 42 år sedan. Har väl inte hänt så mycket med just byggena, men bilarna är mycket bättre. Hur många idag har ett automatiskt grogg bord? Det som är nytt är att där finns ungdomar som bor året runt i dom. Men jag vet inte om det är ett gott tecken eller dålig bostadspolitik.
IMG_0005.jpgIMG_0002.jpgIMG_0014.jpgIMG_0008.jpg
 
Vi som har tidningen Mama, mammornas mötesplats, på nattduksbordet har redan läst om ”Tacoparet” som flyttat ut i sin van och lever ”Vanlife” med babyn, men alla ni andra….. ;)

Här kan ni läsa artikeln.


Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen