• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Val av stötdämpare

Multijet100

Medlem
Medlem
Hej, Jag har en light-chassi, ducato multijet 100, 2.2D 2008. Väger kanske 2,8 ton fullastad.

Har bytt ut hela fjäderben fram (stötdämpare från sachs, förstärkta spiralfjädrar fr. lesjöfors <2000kg). Premium-delar i övrigt, fjäderbenlagring etc.

Bak har jag bytt ut bladfjäder (enkelblad som original, lesjöfors), monterat dit hjälpfjädrar 350-750kg från MAD suspension system, bytt genomslagsgummit, samt för 7-8000 mil sedan (äldsta delen av all fjädring) bytt till AL-KO 204683 stötdämpare bak. Så jag har bytt allt mot nytt + uppgraderat bak och fram.

Jag upplever dock att fjädringen är lite stötig/guppig, speciellt vid lägre hastigheter. Den är väldigt stabil i vind, vid hårda gupp, vid lutning dock. Däcktryck 4,1 bak och 4,1 fram.

Funderar således på ifall något kan ha skett med stötdämparna, om de inte håller måttet eller något.

SV-dämpare eller Bilstein B6 camper advanced är för dyrt, speciellt om det kanske inte kommer hjälpa.

Tips på andra dämpare? Bilstein har ju B6 camper dämpare också utan ''dampmatic'' funktion - men undrar generellt om att dra på styvare stötdämpare verkligen kan vara en god idé... Erfarenheter från andra stötdämpare? Ser dock inte att stötdämparna är trasiga heller, klistermärket sitter kvar och har knappt fått någon ytrost, kruttorra när jag känner också...
 
Min vardagsbil väger 3ton, jag kör med alldeles för högt däcktryck på den 3,1bar.
Min husbil på 6ton kör med 4,7bar på den.

Så på din lätta bil verkar du ha alldeles för högt däcktryck.
Mitt förslag är att sänka trycket till rekommenderat tryck utifrån vikt från däcktillverkarens tabell.
 
Ved lav hastighet er det viktig å ha rett dekktrykk, for høgt og du har følelsen av jernhjul. Ved høyere hastighet kommer fjæring og støtdempere mer i arbeid. Støtdempere har 2 hovedjobber, først å dempe slaget når en treffer en ujamnhet og deretter å dempe gyngingen etter slaget.
 
Min vardagsbil väger 3ton, jag kör med alldeles för högt däcktryck på den 3,1bar.
Min husbil på 6ton kör med 4,7bar på den.

Så på din lätta bil verkar du ha alldeles för högt däcktryck.
Mitt förslag är att sänka trycket till rekommenderat tryck utifrån vikt från däcktillverkarens tabell.
Ved lav hastighet er det viktig å ha rett dekktrykk, for høgt og du har følelsen av jernhjul. Ved høyere hastighet kommer fjæring og støtdempere mer i arbeid. Støtdempere har 2 hovedjobber, først å dempe slaget når en treffer en ujamnhet og deretter å dempe gyngingen etter slaget.
Hej,

Tackar för era svar.

Ja, jag har faktiskt funderat över däcktrycket. De enda anvisningarna för mina däck 215/70/r15c är att det ska vara 4,1 fram och 4,5 bak enligt det som står på dörren (men då vid fullastad 3,5 ton). Nu väger den ju ca 2,85 ton fullastad, så jag körde i 4.1/4.1.

Har ni några tips på lämpligt däcktryck jag bör prova med... 3,5 eller 3.8 kanske?

Jag provade faktiskt åt andra hållet, att faktiskt köra i 4,1 fram och 4,5 bak också - och då blev det värre - så gissningsvis kan mindre än vad jag har nu (4.1) göra gott för bekvämligheten men tycker mig ha läst överallt att mindre än så kan vara för lite.

Exakt vikt för bakaxeln och framaxeln har jag inte. Utan får utgå från utländska papper i tyskland på när den gjordes om till husbil - då var det 2,85 ton fullastad står det.
 
Fant ved enkel søking en US web side https://tirepressure.org/215-70r15 som kan gi en pekepinne. Legg og merke til at ved høyere LI (US betegnelse SL) så trenger en et lavere trykk for samme last pr dekk. Om du finner en vektplass så kan du klare å få 3 vekter med litt triksing, først kommer forakselen opp i displayet - deretter totalvekt og til slutt kan en se bakakselvekt om en kjører langsomt over vekten.

Dekkprodusenten har normalt datablad med liste over vekt/dekktrykk kombinasjon for det enkelte dekk. Det skiller ofte en god del fra en produsent til en annen.
 
Med tanke på den "lätta" bilen du har, och med de relativt kraftiga fjädrings- och stötdämparkomponenter du har monterat, så kan ju bilen helt enkelt blivit för hård fjädringsmässigt. Då blir det att den upplevs som stötig i låga farter på ojämn väg.

Jag har själv satt på Lesjöfors förstärkta fjädrar <2000 kg, och kraftigare stötdämpare fram. Bilen blev lite högre och mycket stabilare, men kan upplevas lite stötigare på typ grusväg. Jag har ett framaxeltryck på 1650 kg. Fiat 3.0 motor.
 
Rätt lufttryck är förmodligen en kompromiss. Mjuk gång, stabilitet, säkerhet och minimalt däckslitage kräver förmodligen olika tryck. Olika däckfabrikat känns olika. Har själv en ganska liten husbil med tillåten totalvikt på 4500 kg men fullt lastad väger den runt 3700. Jag har valt däckfabrikat efter rekommendation från billeverantören och provat mig fram till däcktryck 4.0 fram och 4,5 bak. Har ändå lite stötig gång vid ca 75 km/tim.
 
Med tanke på den "lätta" bilen du har, och med de relativt kraftiga fjädrings- och stötdämparkomponenter du har monterat, så kan ju bilen helt enkelt blivit för hård fjädringsmässigt. Då blir det att den upplevs som stötig i låga farter på ojämn väg.

Jag har själv satt på Lesjöfors förstärkta fjädrar <2000 kg, och kraftigare stötdämpare fram. Bilen blev lite högre och mycket stabilare, men kan upplevas lite stötigare på typ grusväg. Jag har ett framaxeltryck på 1650 kg. Fiat 3.0 motor.
Jasså du monterade förstärkta stötdämpare fram också, jag skippade det körde på vanliga nya. Okej! 👍.

Egentligen har jag nog kanske inte för stark fjädring heller,

Jag menar, många som väger 3,7 ton fullastad (800kg mer) har ju ändå dubbla bladfjädrar + hjälpfjädrarna. Jag har ju enkla bladfjädrar + bladfjädrarna. Så min extra vikt ligger ju inom ramen för 350-750kg mer än original.

Upplevde bara förbättring när jag monterade förstärkta fjädrar fram också med original dämpare, men nya.

Jag hade kapat av nytt genomslagsgummit lite bak för att prova (toppen, mjuk del) för att få längre fjädring men upplevde ingen skillnad. Limmade tillbaka igen med bygglim verkar sitta bra trycket blir ju bara nedåt mot resterande genomsagsgummi och inte uppåt så det rycks bort. Var en något desperat onödig åtgärd.
 
Senast ändrad:
Rätt lufttryck är förmodligen en kompromiss. Mjuk gång, stabilitet, säkerhet och minimalt däckslitage kräver förmodligen olika tryck. Olika däckfabrikat känns olika. Har själv en ganska liten husbil med tillåten totalvikt på 4500 kg men fullt lastad väger den runt 3700. Jag har valt däckfabrikat efter rekommendation från billeverantören och provat mig fram till däcktryck 4.0 fram och 4,5 bak. Har ändå lite stötig gång vid ca 75 km/tim.
Jasså så lite som 4,0 fram. Jag har 4.1 på båda. Kanske skulle prova 3.8 på båda, min väger ändå runt 800kg kanske mindre än din fullastad.
 
Hej igen,

Nu provade jag köra i 3,9 bar på alla 4 hjul, istället för 4,1. Eftersom jag märkte förbättring efter jag ändrat från 4,5 bak (maxtryck enl. skrift på däcket) till 4,1 tänkte jag att 3,9 kan göra ytterligare god skillnad. Och det gjorde det, nu känns det allt som oftast som att köra på moln, nästan som en bil. Däcket fram är slitet också, så ska byta ut det, kanske var extra känsligt ca 3mm kvar på året-runt-däck.

Ska försöka få reda på axelvikt, och om inte annat totalvikt och därefter ta kontakt med däcktillverkaren. Kanske jag bör ha några decimaler lägre däcktryck t.om. Nedan följer lite bilder på 3,9 bar på alla 4 hjul. Som kanske framgår utav bilderna är längden 5,50 (40cm kortare modell än standard-plåtisar) men byggd med samma design som pössl etc invändigt, så totalvikt ca 2,85 ton.
 

Bilagor

  • 12ef3ddb-1de5-419c-b725-a359d9b17269.jpg
    12ef3ddb-1de5-419c-b725-a359d9b17269.jpg
    303,9 KB · Visningar: 9
  • 28cb0e19-d0f2-4ef9-9c8f-5a7bef09dffe.jpg
    28cb0e19-d0f2-4ef9-9c8f-5a7bef09dffe.jpg
    309,3 KB · Visningar: 9
  • 927c5f63-e6c6-4a85-8eb3-51d8bcd37b31.jpg
    927c5f63-e6c6-4a85-8eb3-51d8bcd37b31.jpg
    300,3 KB · Visningar: 9
Min vardagsbil är något mindre 5,30m, men högre totalvikt 3ton
Jag kör med 3,1bar runt om med lätt last, men tycker det är i hårdaste laget.

Så här ser mina rekommenderade tryck ut, så även vid fullastad så är de rek.lägre än vad du har nu.

20250731_221007.JPG
 
Du finner en oversikt over disse og endel betal plasser på https://forum.ihusbil.se/pages/fordonsvagar/
Tackar.

Jag skrev till Nokian (däcktillverkaren) för att fråga om däcktryck, tycker deras svar var märkligt.

Svar 1:
Hi,
This tire
215/70 R 15 C 109/107S Nokian Tyres Seasonproof C
Tire has load class of 109 as single mount and 107 with dual mount (4 tires in rear axle cases)
Tire requires 4,5bar to get these load classes.
With this pressure per axle can be 2060kg.
So 4,5 is minimun. 4,7 would do better.


Svar 2 (efter jag förtydligat att mitt fordon bara väger 2,85 ton och ifrågasatt 4,5 bar)

Hi,
Middle one is your tires. So to get this load of 109 which give 2060kg per axle pressure is 4,5bar.
If axle is lighter then 2060, please still use this 4,5 bar.
as you see same tire with smaller load requires lower pressure as 3,75bar.

We dont recommend to use tire of 109 load class with lower pressure than 4,5bar as it has designed.

65psi is 4,5 which gives this load of 109 class. Tire takes some extra pressure still, but driving speed must be reduced.


-Jag får intrycket av att han jag skriver med inte riktigt vet vad han talar om, enligt vad han skriver ska ju alla husbilar, oavsett vikt, ha minst 4,5 bar p.g.a 109 index-klassen som jag tolkar det. Synd, folk skriver ju att man ska kontakta däcktillverkaren för att reda på exakt däcktryck.
 

Bilagor

  • Däcktryck enl Nokian.png
    Däcktryck enl Nokian.png
    65,7 KB · Visningar: 4
Problemet ser ut til å være at de oppgir kun trykk for maks last, men bilen er klasset med den lastindex selv om den er vesentlig lettere. Om produsenten ikke har laget tabeller over reduserte vekt pr aksel blir det prøving for å finne optimalt trykk. For lavt trykk og dekket slites mest på skuldrene - motsatt så vil for høyt trykk i forhold til lasten slite mest på midten av slitebanen. Trøbbelet med dette er at en kun ser dette etter lang tid med feil trykk. Det er og forskjell i slitasjen på dekkbanen bassert på geometri i hjuloppheng.
 
Det har jag inte råkat ut för på husbilen.
Förra däckuppsättningen 2014-2024 var Hankook 225/75-16C 121/120 på en 6-tons husbil, jag valde själv ett högre last index själv. Körde alla åren med 4,7bar på kalla däck (blev drygt 5bar varma), det blev drygt 6000mil när jag bytte ut dem, då var det 6mm. kvar i alla 6 däcken!
samt inga tecken på ojämnt slitage.
(Bytte av åldersskäl, samt ville även kunna köra fler årstider)

Nu har jag Maxxis snow 225/75-16C, europeiska vinterdäck, men lägre LI 118/116 men samma tryck som tidigare runt om.
Dessa är betydligt mjukare, men även tystare.
Får se hur länge dessa däck håller sig ok.
 
Radial dekkstamme med høy lastindex har veldig stiv dekkbane så slitasjeforskjellen forsvinner nesten helt. Det som da blir største bivirkning av lavt trykk er den ekstra oppvarmingen som skjer i dekksidene, noe som kan føre til litt mer slitasje i dekkstammen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen