• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad tål ett cigguttag?

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Har bara en 12v cigguttag i Husbilen, den sitter där tven sitter.
Hur mycket kan man belasta ett sådant uttag?
Just nu sitter tven inkopplad samt chromecasten, uttaget splittar jag med en kabel som ger 2 cigguttag.
Nu skulle jag behöva koppla in router i uttaget oxå.
Blir det för mycket ?

Det kan nog variera även om 10 A är det vanliga. Men framför allt ska man veta att typen av anslutning är en av de sämre, dvs pluggen sitter ofta dåligt fast och den rör på sig lätt. Då finns risk för glappkontakt och därmed värmeutveckling. Och riskerna och konsekvenserna är större ju starkare ström som går genom den. I vissa fall är det bättre att fixa någon annan typ av koppling.

Ok är det alltid så även som Fabriks monterat ?
Är det så, då bör ju jag kunna dela uttaget i 3 delar och driva tv, router samt Chromecast från det uttaget!
Oftast 10A men det kan vara mer, isåfall brukar det stå på uttaget, routern tar väl bara någon ampere, så det bör fungera, bara prova och se om säkringen går.

Är det så, då bör ju jag kunna dela uttaget i 3 delar och driva tv, router samt Chromecast från det uttaget!
Förmodligen så går det bra. Du får räkna ihop vad de olika sakerna drar (sannolikt en summa på lägre än 120W).
Sett några uttag som haft 15A (180W), men det har varit "undantag".
Är det "cigg" eller "DIn"-uttag du har?

Förmodligen så går det bra. Du får räkna ihop vad de olika sakerna drar (sannolikt en summa på lägre än 120W).
Sett några uttag som haft 15A (180W), men det har varit "undantag".
Är det "cigg" eller "DIn"-uttag du har?
Tror den heter cigg, i min värld i alla fall :D

Det kan nog variera även om 10 A är det vanliga. Men framför allt ska man veta att typen av anslutning är en av de sämre, dvs pluggen sitter ofta dåligt fast och den rör på sig lätt. Då finns risk för glappkontakt och därmed värmeutveckling. Och riskerna och konsekvenserna är större ju starkare ström som går genom den. I vissa fall är det bättre att fixa någon annan typ av koppling.
Jo det är klart, men det är ju inte i kopplat hela tiden, Tv och chromecast är enbart igång när vi tittar.
Routern när vi står still. kontakten i väggen är tajt man får ta i för att få in kontakten, splittern till 2 är lite lättare att trycka in kontakten i.

Jag splittar också till 2 cigg, tv+router.
Innan jag bytte till "smart-tv" så strömmatade jag Chromecast via usb på den gamla tv'n.
Väldigt låga strömmar det handlar om.
Tv'n max. 20W (24-tummare)
Min router har inbyggt batteri, så den matas via usb-c, max 10W när den börjar ladda.
Dessa är igång 24/7 knappt mätbar ström med tv'n i stand-by.
Så du behöver inte vara orolig med dina förbrukare.

Jag splittar också till 2 cigg, tv+router.
Innan jag bytte till "smart-tv" så strömmatade jag Chromecast via usb på den gamla tv'n.
Väldigt låga strömmar det handlar om.
Tv'n max. 20W (24-tummare)
Min router har inbyggt batteri, så den matas via usb-c, max 10W när den börjar ladda.
Dessa är igång 24/7 knappt mätbar ström med tv'n i stand-by.
Så du behöver inte vara orolig med dina förbrukare.
Min chromecast klara sig inte på strömmen från tven, så där får jag dela till en usb kontakt via cigguttaget. Ska bli roligt att prova allt i helgen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen