• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad lyssnar du på just nu?

Skulle Va Eric Grönvall
Magiskt, så befriande härligt. Precis vad jag behövde efter det här sentimentala, tillrättalagda julsångsmainsstream medlyt vi programmerats med och lyssnat på de senaste dagarna och särskilt idag! Jag stänger in mig, tar på hörlurarna och skruvar upp Grönvall till max! Tack Kaj! 🥰

Jodå Erik G. är en intressant sångare. Men arrangemanget är ju upp-poppat...tydligt anpassat till dagens bredare musiksmak... rätt slamriga trummor mot slutet.. det hela får väl anses va en playback... inte en mikrofon i sikte... så det tillalar inte riktigt mig..även om han har en ..just.. häftig pipa... mycket häftig o kraftig röst...inget fel på den...

I en intervju i Svenska Dagbladet 1988 sade Luciano Pavarotti: ”När jag ska öva in en ny opera så lyssnar jag först på hur Jussi Björling gjorde den. Hans röst var unik, och det är hans väg jag vill vandra. Jag skulle mer än något annat önska att människor jämförde mig med Jussi Björling. Det är så jag strävar efter att sjunga.”

Kallas också Adams julsång... det finns en hel del olika versioner av denna på Youtube Mahalia Jackson... rekomenderas.
Man måste också tänka på att Jussi Björlings inspelning förmodligen är gjord på 1950 talet... den är alltså 70 år gammal... ljud-teknik har förbättrats mycket på den tiden. Det är lätt att luras av sånt.

Senast ändrad:
Tyvärr..MickeP jag gillar det inte...även om han är en riktig riktigt bra sångare! Vi har fått två exempel på duktiga yngre sångare här nyligen... bägge är riktigt bra....kanske sätter jag ett plus på Tommy Johansson... trots allt... det blir liksom lite mera ...feeling...eller..magiskt som allt ska kallas numera..
Men jag för står inte riktigt meningen med.... vad nytt tillför detta? Jovisst..bra sång.. men för mig blir det väldigt väldigt konstigt att sjunga om ..ljudet av tystnad och så ösa på ..på det sättet? För mig går hela budskapet i texten..totalt lost... arrangemanget här klagar jag inte på..men du som är ung... Hur kommer detta att stå sig med tiden? Om 20 år lever inte jag men förhoppningsvis du... jag är rädd för att ovastående mest säger något om tidsåldern just nu...o inte jättemycket mera?
....
Det finns massor av versioner med Simon o G... jag väljer en tidig... tänk på att den är över 60 år gammal nu...men för mig blir det ett helt annat innehåll av text och ..tystnadens ljud... jag drar till med magisk... läste att på denna gratis konsert var publiken en halv miljon... det är rätt många!
Men jag förstår varför du väljer att visa fram Tommy J... han är mycket duktig...

Så här slutar texten....
whispered in the sound of silence ? ! !

Senast ändrad:
Jo.. Disturbed.... ännu värre... jag kallar det ....... ! O där hör man varifrån Tommy Johansson fått inspiration..lyssnat på.. Disturbed .. ett otrevlig ovänligt väsande.... då tycker jag att Tommy Johansson har en mysigare personlig röst...jag gillar hans röst..men i de lägre partierna...
Hamrande pianon..o ahh körer från synthar... o rasp..harkel..på sång! Mer ointressant musik får man leta efter..fast egentligen inte...det dräller av det på idol o mellon som det tydligen heter numera... Så nej tack..hellre Tommy Johansson... fast han är också fast i samma fälla.... återstår väl bara att det kommer en liknande version av tipp tapp tipp tapp tyst det är i husen.... o små grodorna små grodorna....
PS jag kände så klart till Disturbeds version... o anade att den dyker snart upp.. fast sånt går hem... mycket lyssnad på ...

Jo.. Disturbed.... ännu värre... jag kallar det ....... ! O där hör man varifrån Tommy Johansson fått inspiration..lyssnat på.. Disturbed .. ett otrevlig ovänligt väsande.... då tycker jag att Tommy Johansson har en mysigare personlig röst...jag gillar hans röst..men i de lägre partierna...
Hamrande pianon..o ahh körer från synthar... o rasp..harkel..på sång! Mer ointressant musik får man leta efter..fast egentligen inte...det dräller av det på idol o mellon som det tydligen heter numera... Så nej tack..hellre Tommy Johansson... fast han är också fast i samma fälla.... återstår väl bara att det kommer en liknande version av tipp tapp tipp tapp tyst det är i husen.... o små grodorna små grodorna....
PS jag kände så klart till Disturbeds version... o anade att den dyker snart upp.. fast sånt går hem... mycket lyssnad på ...
Jo, smaken e som baken o det är väl tur det! God fortsättning förresten!

På tal om Erik Grönwall ovan måste jag få spä på med hans version av den gamla goda House of the rising sun..., njut! ;)

Jag vågar inte ens trycka på play.... anar redan hur det låter.... jag lyssnade innan idag på just Eric Burdon.. House of... o jag tänkte visst har det funnits..den typen av röster förr... en annan är Steve Winwood.. Joe Cocker ..mm

Jag tror jag kontrar med Olle Jönssons magiska kommer det av ordet mage? Version av O helga natt... den får du som en speciell julhälsning från mig krinil...för att du är så frejdig... det gillar jag.

På tal om Lasse Stefanz.... viss släktskap... Emil Sigfridsson är faktiskt riktigt bra på den här typen av musik... t ex O helga natt... han sjunger bra...han har bra kontroll o utan de helt onödiga överdrifterna...
Så idag är jag snäll mot dig krinil... Du får två julklappar... här är en till.. där jag tycker att sånginsatsen är bra.

We wish him a Mister krinil and many others ... Ett gott nytt år... and Let the Good Times Roll. Låt er husbil roooool... ..Roadrunner... Roll over B.

1. Tänk på alla djur .. smällare... explosioner.... nej nej.. djur gillar BB King!
2. Inte mera elektriska prylar... upp på dina egna ben...gå, böj dig och ta i lite! Vardagsmotion förlänger ditt liv..

Gott nytt år och Let the Good Times Roll...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen