• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad kostar campingsemestern ute i Europa?

0F5E1D8D-DEEE-4AB0-B7D4-C18BCDBFA0E2.png

Den Schweiziska husbilssajten My Camper har gjort en ambitiös jämförelse på vad det kostar att semestra med sin husbil, i olika Europeiska länder.

Har gjort en kort sammanfattning av de presenterade priserna, som kan ge en fingervisning var det är dyrast eller varför inte billigast, att semestra med husbilen i sommar.

Omräknat priserna till Euro, dieselpriserna gällde i juni och priserna för camping/ställplatserna är ett snittpris på en mellanklass camping/SP för 2 personer inkl. el och skatter.

LandCamping/SP1 L Mjölk1 kg äpplePizza1 L Diesel
Schweiz37 Euro1,683,6517,252,44
Italien36 Euro1,101.998.001.93
Frankrike24 Euro0,802,6012,001,96
Tyskland24 Euro1.201,9910,001,95
Spanien34 Euro0,821,658,001,89
Portugal18 Euro0621,897,001,82
Slovenien27 Euro0,791,576,001,69
Kroatien34 Euro1,061,195,001,76
Nederländerna23 Euro1.352.3015,002,01
Danmark30 Euro1,541,9315,002,21
Norge30 Euro1,923,1520,002,23
Sverige25 Euro1,583,2015,002,42
Källa: MyCamper

Tommy
 
Nej men att sverige skulle ha billigare camping än spanien tror jag inte på betalade ca 10 eu 2020 mina grannar betalade 550kr på öland i år är det en hundring dyrare. 14000kr för tre veckor.
Finns ju ett antal reseskildringar att läsa och jämföra. Alla pekar på att sverige ligger i topp och det diskuteras ju ofta.
 
Ja, det är väl med ställplatser som allting annat, t.ex. kostar en Mercedes mera än en FIAT 500, Grand Hotel i Stockholm kostar mera än grannen af Chapman. Bilarna gör ungefär samma sak och båda hotellen erbjuder övernattningar, men priserna är mycket olika.

Samma sak med SP, förutom tillgång/efterfrågan så har orten, läget betydelse, serviceutbud och standard.

Ofta får vi se påståenden om att i t.ex. Tyskland har man minsann en helt annan prissättning än den vi möter i Sverige.

Ja, så borde det vara om vi hade en planekonomi i samhället. Man har åtminstone 30-40% längre säsong, en enorm egen hemmamarknad, mycket lägre anläggningskostnader och lägre moms, men har man det?

Vår egen resa från Spanien till Sverige under 3 veckor, 27 mars till 15 april dokumenterade jag här:

Där tar jag upp frågan och ger konkreta exempel, min konklusion är att om vi inte jämför äpplen och päron, utan SP med ungefär samma standard och utbud, så är prissättningen ungefär den samma i Sverige och i Tyskland.

”17 Övernattningar, som vi gjorde på ställplatser. Billigaste var den första övernattningen på La Finca som kostade 7 Euros, den dyraste var en kall natt i Heiligenhafen som kostade 27.10€.
Noterar att det inte längre är så stor skillnad på ställplatspriserna på kontinenten contra priserna i Sverige. Samtidigt så konstaterade vi att vi många gånger hade kommit billigare undan om vi checkat in med ACSI CampingCard på en camping.


Vad gäller priserna i Spanien kollade jag just nu vad det kostade på Sol de Calpe en 3 stjärnig ställplats, helt ok, men inte mera, Priset är just nu 28 € natt ca 300 kr och har du hund så kostar det 11€ extra per hund och natt. Ja, inte stor skillnad från Sverige, om ens någon…

Jodå jag vet att det finns andra exempel utomlands, t.ex. när man stannar länge, som har andra priset, men sådana exempel finns även i Sverige.

Nej, jag ser inte den stora skillnaden, som det borde vara på våra priser här, om vi tittar på intäkter och kostnader och det vi har betalat på kontinenten.

Exemplen i undersökningen är precis som Mr Wook skriver, ett snittpris på en camping/Ställplats i mellanklassen och som våra egna erfarenheter bekräftar att det ser ungefär ut sådär.

Tommy
 
Senast ändrad:
Nej men att sverige skulle ha billigare camping än spanien tror jag inte på betalade ca 10 eu 2020 mina grannar betalade 550kr på öland i år är det en hundring dyrare. 14000kr för tre veckor.
Finns ju ett antal reseskildringar att läsa och jämföra. Alla pekar på att sverige ligger i topp och det diskuteras ju ofta.
Du har bara varit där på lågsäsong, skiljer sej mycket från högsäsong i alla länder.
 
Det är väl så att deras högsäsong är för varm för de flesta svenskar speciellt lite äldre, som pensionär är man ju inte tvungen att resa när det är som dyrast. Sen tycker jag att 15eu är ganska mycket för en pizza 10eu borde stämma bättre. Upplevde att spanien hade humana priser i förhållande till sverige men också att priserna gick upp ganska mycket, hemma har ju många priser stått ganska stilla till i år då allt händer på en gång. Känns som att det börjar bli över smärtgränsen att göra en till långresa söderut. Det skulle ju aldrig gå att resa på högsäsong och sen kan man ju med en mindre husbil stanna gratis vilket jag ofta brukar göra eller på en billig camping där en natt utan el kostar runt 10 eu.
Finns ju många jämförelser mellan länderna inte bara denna lista som ligger ute på nätet, ett ganska billigt grannland är ju polen, jag har ju botaniserat lite i flera år på nätet och jämfört olika länder kostnadsmässigt och inte campingar då. Men jag skulle våga säja att polen skulle vara billigast men inte rätt läge just nu.
 
Nej men att sverige skulle ha billigare camping än spanien tror jag inte på betalade ca 10 eu 2020 mina grannar betalade 550kr på öland i år är det en hundring dyrare. 14000kr för tre veckor.
Finns ju ett antal reseskildringar att läsa och jämföra. Alla pekar på att sverige ligger i topp och det diskuteras ju ofta.
Bengt Du jämför lågsäsong med högsäsong Nu är priserna långt ifrån 10 Euro Här är vad ett dygn kostar på Camping Barcelona om vi bokar idag.
STAY 1
1 x Plus pitch37.00 €
2 x Vehicle(s) included0.00 €
1 x Camping equipment(s) included0.00 €
2 x Adult18.00 €
2 x Tourist tax1.32 €
TOTAL56.32 €
DEPOSIT56.32 €
 
Lite aktuella priser från vår resa norrut från Franska Medelhavet. Bra camping norr om Lyon 28,50. Kommunal bra camping i Metz 24.50. Bernkastel i Moseldalen Knauscamping 45,50. Nu står vi på ställplats i Münster vid campingen. Tillgång till hela campingens faciliteter och en utmärkt restaurang. 18 euro inkl. el. Det som sticker ut är Moseldalen men Knauscampingar brukar ligga i den övre prisnivån som vi upplevt det.
 
Jag tror att det är mycket skatter och annat som tar pengarna, pålagor som kanske inte finns eller är mycket mindre i andra länder. Företagandet är vad jag förstår inget prioriterat område, man måste ju se helheten att turismen genererar pengar till den övriga näringen. Spanien som är ett stort turistland har insett det räcker att läsa vad sir maclean skriver.
Löneutvecklingen verkar ha halkat efter andra länder så det är nog inte där skon klämmer. Vi har ett fantastiskt land med en natur som är ganska oskadad mycket lite människor i förhållande till ytan. Mycket sjöar och långa kuster.
 
Jag tror att det är mycket skatter och annat som tar pengarna, pålagor som kanske inte finns eller är mycket mindre i andra länder. Företagandet är vad jag förstår inget prioriterat område, man måste ju se helheten att turismen genererar pengar till den övriga näringen. Spanien som är ett stort turistland har insett det räcker att läsa vad sir maclean skriver.
Löneutvecklingen verkar ha halkat efter andra länder så det är nog inte där skon klämmer. Vi har ett fantastiskt land med en natur som är ganska oskadad mycket lite människor i förhållande till ytan. Mycket sjöar och långa kuster.
Oavsett detta, är Sverige ett billigt land att campa i.
 
Det är ganska knepigt att man får betala per person och hund och katt i spanien. Man tror ju att det är platsen fordonet upptar som kostnaden gäller. Man kan luras av att grundkostnaden är låg. Själv är jag ju ensam så inga extra kostnader tillkommer så man kan komma ner till strax över 10eu på en enkel camping.
 
Det är ganska knepigt att man får betala per person och hund och katt i spanien. Man tror ju att det är platsen fordonet upptar som kostnaden gäller. Man kan luras av att grundkostnaden är låg. Själv är jag ju ensam så inga extra kostnader tillkommer så man kan komma ner till strax över 10eu på en enkel camping.
Vinter tid kanske o på ställen som inte innefattas av turistskatt
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen