• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad hade du gjort med detta?

Jag har läst inlägg på andra ställen där de tipsat om att använda till och med fina slippapper först och sedan polermedel. Jag har provat polerkit för strålkastare på plastrutor utan särskilt lyckade resultat. Slippapper har jag dock inte provat, ännu i alla fall.
 
Jag har renoverat strålkastare på tre bilar med mycket gott resultat.
Började med våtslippapper 100 och slipade ner alla blemmor och slutade när plasten var nästan mjölkvit.
Sedan körde jag våtslippapper 500 till ytan var jämn.
Sedan våtslippapper 1200 och sist 2000.
Sedan polerades ytan med autosol för plast.
Jag gjorde två av bilarna vid samma tillfälle och fick tipset att spraya klarlack på strålkastarna så skulle det hålla bättre.
Gjorde det på ena bilen och jämförde sedan efterföljande år.
Den klarlackade höll obetydligt bättre, fördelen var att när den började mattas igen var det bara att dra på ett lager klarlack igen så blev de som nya.
 
Jag har renoverat strålkastare på tre bilar med mycket gott resultat.
Började med våtslippapper 100 och slipade ner alla blemmor och slutade när plasten var nästan mjölkvit.
Sedan körde jag våtslippapper 500 till ytan var jämn.
Sedan våtslippapper 1200 och sist 2000.
Sedan polerades ytan med autosol för plast.
Jag gjorde två av bilarna vid samma tillfälle och fick tipset att spraya klarlack på strålkastarna så skulle det hålla bättre.
Gjorde det på ena bilen och jämförde sedan efterföljande år.
Den klarlackade höll obetydligt bättre, fördelen var att när den började mattas igen var det bara att dra på ett lager klarlack igen så blev de som nya.
Hade du vattenburen lack då?
Lösningsmedelsburen har ju en tendens att mer eller ännu mer gulna.
 
Efter slipningen och innan det blev för mörkt här nere, så spray lackerade jag plasten 3 ggr. med klarlack.

Och nu är strålkastarna det som skiner mest på bilen... De ser ut som om de var nya.. 😎

Jag tror att jobbet tog inte mer än 30min per strålkastare.... Nya kostar mellan 800-1000 spänn.... Så det blev en bra timpeng 🤑

IMG_20220412_162913.jpg
 
Efter slipningen och innan det blev för mörkt här nere, så spray lackerade jag plasten 3 ggr. med klarlack.

Och nu är strålkastarna det som skiner mest på bilen... De ser ut som om de var nya.. 😎

Jag tror att jobbet tog inte mer än 30min per strålkastare.... Nya kostar mellan 800-1000 spänn.... Så det blev en bra timpeng 🤑

Visa bilaga 5943
De glänser fint. Men hur bryts ljuset genom klarlacken?
Eller får du bara ett månsken igenom?
 
De glänser fint. Men hur bryts ljuset genom klarlacken?
Eller får du bara ett månsken igenom?
Tackar...
Jag har lackerat två bilars strålkastare tidigare... Då har det inte varit några problem, och de har klarat flera besiktningar...
Det som kan vara problem med brytningen av ljuset, det är om man får rinningar eller andra lack problem.
Se bara till så lacken och plasten trivs ihop, och att där är skydd för uv i lacken.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen