• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Belysning Solskadade framlyktor

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Mina framlyktor börjar se förfärliga ut.

Solen har inte varit snäll mot mina lyktor efter 9 år. ITV (bilprovningen) har inte sagt något ännu. Många bilar här på Kanarieöarna har samma problem. Har provat att polera den andra lyktan utan något vidare resultat.:mad:

Har någon, någon bra lösning? Robert kanske???

20220317_123912 (1).jpg
 
Jag har ett tips som är väldigt dåligt underbyggt och som jag inte tar ansvar för.
Hade gula strålkastarglas med anmärkning.
Har erfarenhet av autosol och liknande medel. Tänkte lite själv och använde klorin och en svamp som säljs i 10-pack med grön grövre sida. Gjorde rent och såg ganska snabbt skillnad klorinet blekte plastens ytskikt.
Hade kanske fungerat med lite mildare bearbetning men hade tänkt mej lite bättre efterbehandling.
Använd plasthandskar testa och se kan knappast bli sämre. Se upp med kläder det blir ljusare prickar efter varje droppe akta lacken! Klor används i pappermassaindustrin för blekning av papper.
 
På vår bil har jag en sprillans strålkastare och en gammal matt väderbiten en. Testade Biltemas renoveringskit med slipning och allt vad det var på den gamla strålkastaren och det blev klart bättre men fortfarande väldigt långt från den nya.
Så pass stor skillnad mellan dem så jag stör mig på det och funderar på att köpa en ny strålkastare till fast det egentligen inte behövs.
Hade båda varit gamla hade jag nog kunnat leva med det.
 
Om man inte vill att strålkastarna ska se ut som en kines borde man kunna välja till vanliga runda i glas som man bytte på några minuter. Min gamla bil från 1989 har perfekta glaslyktor efter alla dessa år undrar vem som kom på den geniala uppfinningen att göra dom av icke solsäker plast? Är dom engångs kanske då borde de fasas ut.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen